لباس کار و کارگاه‌های صنعتی

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۱۳:۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۶۳۰۵۲
لباس کار و کارگاه‌های صنعتی
در یک تعریف کلی از لباس کار، می‌توان لباس کار را زیر مجموعه ای از لباس فرم دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، همانطور که در یک محیط اداری استفاده از لباس فرم اداری توسط کارکنان مزایایی از جمله کمک به برندسازی, ایجاد حس تیم بودن به افراد و ... را به همراه دارد، لباس کار نیز در محیط‌های کارگاهی و صنعتی علاوه بر مزایای مشترک با لباس فرم به ایمنی و امنیت کارکنان نیز کمک می‌کند.

لباس کار و اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی در آن به این دلیل که افراد مختلفی در صنایع متفاوت از انواع مختلف لباس کار استفاده می‌کند از جمله موضوعات با اهمیت در صنعت است.

مجوز شروع یک پروژه صنعتی بعد از حصول اطمینان نسبت به وجود امنیت کامل صادر میگردد. در واقع بر مبنای این شعار همیشگی " اول ایمنی بعد کار" که حتما شما هم نمونه هایی از آن را در کارگاه‌های ساختمانی مشاهده کرده‌اید شرط لازم برای شروع کار لحاظ نمودن امنیت مهندسان, کارگران و همه افراد درگیر در چرخه تولید میباشد.از کارگاه‌های صنعتی این انتظار میرود که از بهترین تجهیزات ممکن در بحث ایمنی استفاده نماید  و  تلاش کنند تطابق حداکثری را با استانداردهای بین المللی در این زمینه به دست بیاورند.

امنیت در کارگاه‌های ساختمانی شامل سه بخش اساسی است:  

1- امنیت ابزاری

2- امنیت اشخاص حاضر در کارگاه

3- امنیت بیرون از کارگاه  

امنیت ابزاری به معنی استاندارد بودن ابزار مورد استفاده افراد مشغول به کار در کارگاه می‌باشد.  امنیت اشخاص  بر استاندارد بودن پوشش افراد در حین کار روی پروژه و امنیت بیرون از کارگاه اشاره به رعایت استانداردهای محیطی خارج از محیط کارگاه دارد. در ادامه این مقاله بیشتر به امنیت افراد (کارگان , مهندسان و ...) در بحث پوشش خواهیم پرداخت  و آن را توضیح خواهیم داد.

تجهیزات ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد, پیروی از استانداردهای بین المللی به منظور اطمینان از امنیت افراد حاضر در کارگاه مهمترین پیش نیاز برای شروع یک پروژه است . انواع مختلف لباس کار درراستای ایجاد امنیت در کارگاه عبارت است از:

کفش کار (کفش ایمنی )

حتما شنیده‌اید که پا قلب دوم ماست. حفظ ایمنی و سلامت پا در حین کار مخصوصاً هنگامی که با اجسام سنگین سر و کار داریم از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع مختلفی از کفش ایمنی وجود دارد و شما هنگام انتخاب نوع کفش میبایست با توجه به محیط و شرایطی که قرار است در آن مشغول به کار شوید, دست به انتخاب بزنید . برای روشن تر شدن موضوع به عنوان مثال فرض نمایید که یک فرد برقکار برای انتخاب کفش مناسب کار باید از کفش کار عایق برق استفاده نماید. کفش کار عایق برق  میتوانند جریان برق بین 500 الی 100 ولت را تحل نمایند .  توجه به مقاومت کفش ایمنی در مقابل ضربه پذیری , جنس رویه , میزان ضخامت رویه , جنس زیره و میزان مقاومت نسبت به سایش و لغزندگی در سطوح مختلف از جمله سایر مواردی است که در انتخاب کفش کار (ایمنی ) اهمیت دارد.

کلاه ایمنی

در ادامه بررسی اجزای تشکیل دهنده لباس کار و بعد از بررسی کفش کار به کلاه ایمنی می‌رسیم . در کارگاه‌های ساختمانی که افراد در ارتفاعات مختلف در حال کار با انواع اجسامی هستند که در هر لحظه امکان سقوط آن‌ها به پایین وجود دارد, استفاده از کلاه ایمنی به منظور محافظت و ایمین در مقابل سقوط اجسام دارای اهمیت است.  

البته در کنار این موضوع کلاه ایمنی به منزله یک راهنما نیز ایفای نقش مینماید. میپرسید چگونه ؟ رنگ های مختلف در کلاه‌های ایمنی نشان دهنده شغل و وظیفه افرادی است که آن کلاه ایمنی را به سر دارند . هر رنگی نشان دهنده یک عنوان شغلی و وظایفی مشخص است . در ادامه به منظور آشنایی شما با این موضوع , بحث را بیشتر باز میکنیم .

کلاه ایمنی رنگ سفید

در کارگاه های ساختمانی کلاه ایمنی سفید به منظور تمایز مهندسین، مدیران و سرپرستان از سایرین استفاده می‌گردد. به صورت معمول این رنگ بندی در اکثر کارگاه‌های ساختمانی رعایت می‌گردد .

کلاه ایمنی رنگ سبز

رنگ سبز در کارگاه ها مختص افرادی است که وظیفه خدمات فنی را بر عهده دارند؛ مانند مسئولین ایمنی در کارگاه های ساختمانی که وظیفه چک کردن تجهیزات ایمنی در کارگاه ساختمانی را بر عهده دارند.

کلاه ایمنی رنگ زرد

در کارگاه های ساختمانی پرکاربرد ترین رنگ، رنگ زرد است که برای نیروهای کار اصلی مورد استفاده  قرار می‌گیرد. نیروهای کار اصلی همان کارگرها هستند که تعداد آنها در کارگاه های ساختمانی بیشتر از افراد دیگر است.

کلاه ایمنی رنگ قرمز

به منظور مشخص کردن نیروهای آتش نشان و اطفاء حریق به کار می‌رود

کلاه ایمنی رنگ قهوه‌ای

کلاه های ایمنی که رنگ قهوه ای دارند برای افرادی است که در دماهای بالا کار می‌کنند. افرادی مانند جوشکار ها و کسانی که در کارگاه های جوشکاری کار می‌کنند از این نوع کلاه های کار استفاده می‌کنند که مقاومت بیشتری در برابر گرما دارند.

دستکش ایمنی

در ادامه بررسی ادوات مختلف لباس کار, به دستکش ایمنی می‌رسیم . مقاومت بالا و راحتی در استفاده از جمله مهمترین مواردی است که در بحث دستکش ایمنی باید در هنگام خرید مورد توجه شما قرار بگیرد.

انواع مختلف دستکش ایمنی عبارت است از دستکش ایمنی محافظ در برابر ارتعاش, دستکش ایمنی نسوز با روکش چرمی و ... .

دستکش ایمنی مقاوم در برابر ارتعاش از روکش یک پارچه ای ساخته شده است که در کف آن برجستگی هایی آجری مانند در نظر گرفته شده است که هر یک از این برجستگی ها ارتعاش محدوده حدود 25 تا 1000 هرتز را کاهش می دهد. این محصول حفاظتی دارای استاندارد و تاییدیه های EN ISO 10819 و EN 388 می باشد. از این دستکش بیشتر در صنایعی همچون راه‌سازی و البته نجاری استفاده می‌گردد .  

دستکش‌های  ایمنی نسوز معمولا  از روکش چرمی ساخته می‌شود و به همین دلیل  کاملا در برابر حرارت مقاوم هستند.  

تجهیزات جوشکاری

لباس جوشکاری

استفاده از لباس جوشکاری توسط افرادی که در کارگاه‌های ساختمانی به این کار مشغولند به منظور رعیات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. لباس جوشکاری شامل ادواتی است که در ادامه به صورت کختصر به آن اشاره میکنیم

عینک جوشکاری

عینک جوشکاری باید با وسواس زیاد و اطمینان از رعایت استانداردهای لازم انتخاب  و تهیه گردد. در انتخاب عینک جوشکاری با کیفیت بالا به هیچ عنوان ریسک پذیر نباشید . صدمات ناشی از انتخاب ضعیف میتواند در دراز مدت برای بینایی شما بسیار مهلک و مضر باشد.

دستکش جوشکاری

در واقع دستکش کار را میتوان به عنوان پرکاربردترین لباس کار معرفی کرد . طیف استفاده از لباس کار از موارد استفاده خانگی تا استفاده های پرکاربرد صنعتی گسترده است .به این دلیل که جوشکارها مدت زمان زیادی را با دست‌های خود درگیر کار هستند استفاده از دستکشی که در کنار ایمنی که مهمترین فاکتور قلمداد می‌شود بتواند راحتی نسبی را نیز برای جوشکار فراهم بیاورد از اهمیت برخوردار است .  

سخن آخر

انتخاب لباس کار و اطمینان از رعایت استانداردهای ایمنی موردی نیست که بتوان بی توجه از کنار آن گذشت. استفاده از یک مشاور خوب و با تجربه می‌تواند برای انتخاب بهترین موارد برای تطابق با نوع فعالیت شما کمک بزرگی محسوب گردد . کارشناسان با تجربه فروشگاه اینترنتی لباس بن‌ بیگی  با عنوان برند بندوز در بخش لباس فرم اداری و لباس کار همواره آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به فعلان عزیز بخش صنعت به منظور انتخاب بهترین ها با توجه به شرایط و نوع فعالیت صنعتی شما می‌باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز