در نشست خبری مطرح شد؛

توضیح خطیب زاده در خصوص ارجاع پرونده برجام به شورای عالی امنیت ملی/ خبر خوشحال کننده درباره ماه اکتبر/ سفر گروسی به تهران/ وضعیت پنجشیر نگران کننده است

۱۴۰۰/۰۶/۱۵ - ۰۹:۵۵:۵۷
کد خبر: ۱۲۲۹۷۰۵
توضیح خطیب زاده در خصوص ارجاع پرونده برجام به شورای عالی امنیت ملی/ خبر خوشحال کننده درباره ماه اکتبر/ سفر گروسی به تهران/ وضعیت پنجشیر نگران کننده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر تغییری قرار باشد صورت بگیرد اعلام می شود برخی گمانه زنی های بوده و اگر تصمیمی گرفته شود اعلام می شود. گفتگوهای وین فنی و برای اطمینان از اجرای برجام توسط ایالات متحده است و مذاکرات برای متن و تعهدات جدید نیست. اگر تصمیم در حاکمیت گرفته شود اعلام می شود و گمانه زنی صحیح نیست.

به گزارش برنا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود درباره تحولات افغانستان و سقوط پنجشیر و کمک پاکستان گفت: اخباری که از پنجشیر می رسد نگران کننده است. حملات شب گذشته به اشد محکوم است. این اتفاقات مایه تاسف عمیق است. باید دخالت خارجی بررسی شود. مردم افغانستان استقلال طلب هستند و مداخله خارجی محکوم است.

وی افزود: موضوع پنجشیر باید از طریق گفتگو و از طریق بزرگان افغانستان حل شود و نباید این مسیر، به برادر کشی منجر شود. طالبان هم باید به تعهدات خود متعهد شود. قطع آب  و برق و کمبود غذا برای ما نگران کننده است. ایران همه همت خود را به کار می گیرد که به آلام مردم افغانستان کمک کند. خواست مردم افغانستان باید محقق شود و صلح پایدار فقط از طریق گفتگو ایجاد می شود. تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود. ایران از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می کند. نهادهای بین المللی در کنار کشورهای منطقه وظیفه جدید برای صلح و آرامش در افغانستان دارند. به گروه های افغانستان برای صلح پایدار در این کشور کمک خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آخرین وضعیت واردات واکسن عنوان داشت: واردات را از مقاصد مختلف پیگیری کردیم و تولید مشترک از کوبا و واردات از چین روسیه و هند را دنبال کردیم. با تلاش های گسترده ای که صورت گرفته، نزدیک به 25 میلیون و 300 هزار دوز از چین واردات داشتیم و از کشورهای دیگر هم خریداری و اهدایی داشتیم و همه اینها در هفته جاری تشدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: 20 میلیون دوز واردات قطعی است و ماه اکتبر چند ده میلیون دوز وارد می شود. وزارت امور خارجه پیش وعده نمی دهد والا می توانستم خبر خوشحال کننده درباره ماه اکتبر بدهم. این کنار تحقق تولید مشترک انستیتو پاستور است.بدترین برخورد با کرونا سیاسی کردن منشا کرونا و ابعاد مختلف آن است. اینکه منشا کرونا از کجا بوده باید بررسی شود اما اینکه ایالات متحده و برخی کشورها اقدام سیاسی می کنند و تلاش نمی کنند همه به صورت یکسان از واکسن استفاده کنند، جای تاسف دارد.

وی متذکر شد: کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا، باید دسترسی آزاد یکسان و منصفانه بدهند و این امر محقق نشده و ما دچار آپارتاید واکسن هستیم. آمریکا و کشورهای اروپایی به مسئولیت خود عمل کنند و همه به هم در این درد مشترک کمک کنند. 

خطیب زاده در ادامه عنوان داشت: وزرای خارجه در گفتگو با آقای امیرعبدالهیان، درباره ابتکارات افغانستان نکاتی داشتند هم نمایندگان ویژه و وزرای خارجه کشورهای همسایه به افغانستان کمک می کنند و باید ببینیم تحولات به کجا می رسد. ایران دوستی خود را قرن ها با مردم افغانستان داشته و صلح و ثبات افغانستان صلح و ثبات ایران است.

وی افزود: دیشب امیرعبدالهیان با عبدالله عبدالله صحبت کرد و این گفتگوها ادامه دارد. طرح ایران برای گفتگوی فراگیر در افغانستان یک بار برگزار شده و می خواهیم بار دیگر برگزار شود. باید از برادر کشی اجتناب شود. همه به نقش کلیدی ایران اذعان دارند و می دانند ایران چه می گوید. محاصره پنجشیر از طریق حقوق بشری قابل پذیرش نیست؛ وضعیت پنجشیر برای ما نگران کننده است.

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت حق آبه ایران متذکر شد: اینکه در افغانستان چه کسی دولت را در دست بگیرد تاثیری بر مفاد و قراردادها ندارد. ما قطعا منتظر می شویم دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد موضوع حق آبه همیشه در دست بررسی بوده و خواهد بود. ایران بیش از 40 سال است که چند میلیون از برادران و خواهران افغانی، میزبانی می کند ولی آمار دقیقی از ورود مهاجرین به ایران در حال حاضر ندارم. درخواست های زیادی برای ویزا ایران بود تا جایی که سفارتخانه ها ظرفیت داشتند این کار را انجام دادند این فضا در چارچوب قانونی خود ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ایران مادامی که تجار و شخصیت های لبنانی تمایل به خرید سوخت از ایران داشته باشند این مسیر را در چارچوب خود ادامه می دهد رژیم اشغالگر و هیچ کشوری نمی توانند در تجارت مشروع ایران دخالت کنند. تامین مایحتاج مردم لبنان موضوع اساسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ارجاع پرونده ایران به شورای عالی امنیت ملی گفت: هر تغییری قرار باشد صورت بگیرد اعلام می شود برخی گمانه زنی های بوده و اگر تصمیمی گرفته شود اعلام می شود. گفتگوهای وین فنی و برای اطمینان از اجرای برجام توسط ایالات متحده است و مذاکرات برای متن و تعهدات جدید نیست. اگر تصمیم در حاکمیت گرفته شود اعلام می شود و گمانه زنی صحیح نیست. 

وی ادامه داد: هیچ گاه لغو ویزا با کشورها نداریم دولت عراق لغو روادید را تصویب نکرده و آنچه در اربعین لحاظ می شود، مهر ورود به جای روادید است و در ایام اربعین اتفاق می افتد.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رابرت مالی نماینده دولت آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه نمی‌توانیم تا ابد منتظر تهران برای بازگشت به مذاکرات باشیم، بیان کرد: متذکر شد:  این ایران نیست که برجام را ترک و نقض قطعنامه 2231 کرده است. این ایالات متحده بوده که نه تنها از برجام خارج شد بلکه قطعنامه 2231 را هم نقض کرد ایران همواره در میز برجام و اتاق برجام بوده و ایالات متحده باید مجوز ورود به این میز را بگیرد. به مقامات آمریکایی تذکر می دهم جایگاه خود را بدانند ایران تا ابد منتظر نمی ماند که ایلات ایالات متحده با تحریم، فشار بر مردم وارد کند. ایران تا ابد منتظر نمی ماند تا واشنگتن به تعهدات خود برگردد. این پنجره همیشه باز نیست. اگر به صورت راستی آزمایی شده منافع ایران تامین شود ایران هم تعهدات خود را، انجام می هد.

خطیب زاده درباره سفر احتمالی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران گفت: اجلاس آتی شورای حکام، نشست عادی است ولی هیچ طرفی نباید اشتباه محاسباتی کند. استفاده سیاسی از بستر آژانس پاسخ متفاوتی از سوی ایران دارد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران و آژانس رابطه فنی و محترمانه دارند، افزود: امیدواریم کسی درباره در این رابطه دخالت نکند. سفر گروسی به تهران را شنیده‌ایم ولی نمی‌دانیم برنامه‌ریزی شده است. بنابراین گفت‌وگوهای فنی و به سوالات پاسخ داده شده و گفت‌وگوها به صوت منظم ادامه دارد.

خطیب زاده درباره امضای قرارداد عراق با توتال فرانسه درباره میادین مشترک نفت و گاز بیان کرد: از جزییات این قرارداد مطلع نیستم. حتما وزارت نفت جزییات آن را پیگیری می‌کند. ما با کشورهای همسایه روابط دوستانه و راهبردی داریم و سعی می کنیم اختلاف نظرها را حل کنیم. درباره این موضوع و موضوعات دیگر منافع مردم پیگیری می‌شود و درباره منافع مردم و منافع عالیه هیچ کوتاهی نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز