گزارش برنا از نیاز نیروی هوایی به تجهیزات جدید

جنگنده‌هایی که می‌تواند ناوگان نیروی هوایی ایران را احیا کند

۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۰:۵۸:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۸۰۸۰
جنگنده‌هایی که می‌تواند ناوگان نیروی هوایی ایران را احیا کند
جنگنده‌هایی مانند J-11 و J-10 و J-16 و یا سوخوی Su-30 SM و Su-35 S و Mig-35 می‌توانند نیاز ایران در جنگ هوایی و تهاجم زمینی و جنگ الکترونیک و... را تا سال‌ها تامین کنند.

به گزارش خبرنگار امنیتی دفاعی خبرگزاری برنا، نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ ایران در چند دهه قبل با خریدهای سنگین و گسترده سال‌های قبل انقلاب، یکی از پنج نیروی هوایی پیشرفته و برتر جهان به حساب می‌آمد و کارآمدترین پرنده‌های غربی به‌روز آن دوران مانند F-4E و F-5E و F-14A و C-130 و F-27 و P-3 را در تعداد قابل توجهی در اختیار داشت که در جنگ هوایی و تهاجم زمینی و ترابری و گشت دریایی رتبه اول را در منطقه دارا بود.

نیروی هوایی قدرتمند ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در جریان جنگ تحمیلی به علت مجهز و به روز بودن ناوگان هوایی و آموزش عالی خلبانان خود درسی به رژیم بعثی داد که آوازه آن در سراسر جهان پیچید و برخی عملیات‌های برون‌مرزی این نیرو در میان برترین عملیات‌های جهان و از مهمترین ضربات سنگین و مهلک جمهوری اسلامی ایران به رژیم بعث شناخته شد و ارتش متجاوز بعث را درموارد بسیاری از پیشروی متوقف کرد.

شکاری رهگیر F-14A

شکاری رهگیر F-14A در سال 1354 در خدمت نیروی هوایی ایران که قدرتمند ترین رهگیر هوایی جهان محسوب می‌شد

جنگنده بمب افکن F-4E

جنگنده بمب افکن F-4E از قدرتمند ترین جنگنده های دهه 50 شمسی در خدمت نیروی هوایی ایران

اما روی دیگر ماجرا در هر جنگ گسترده  و طولانی‌مدت مسئله فرسودگی و یا از دست رفتن بخشی از ناوگان هوایی ارتش یک کشور است که این مورد نیز شامل نیروی هوایی ایران شد و پس از 8 سال جنگ هوایی این نیرو بخشی از جنگنده‌ها و هواپیماهای ترابری خود را از دست داد و یا در اثر ساعت کاری بالا و فرسودگی غیرعملیاتی شدند.

F-4E منهدم شده

یک فروند F-4E نیروی هوایی منهدم شده در ابتدای جنگ تحمیلی

سقوط Mig-29

سقوط Mig-29 نیروی هوایی در اثر نقص فنی

صرف بکارگیری سامانه‌های دفاع پدافندی پاسخگوی همه تهاجمات هوایی گسترده احتمالی نبوده و در اکثر موارد دست برتر با نیروی هوایی مهاجم است تا نیروی پدافندی مدافع . این موارد را میتوان حتی در جنگ های سالهای اخیر خاورمیانه نیز مشاهده کرد که کفه ترازو در وارد کردن  ضربات کاری و قدرتمند به سوی جنگنده ها سنگینی می‌کند و سامانه های دفاع پدافندی کارنامه سطح پایین‌تر و ضعیف‌تری دارند.

 این تجربیات در سال‌های اخیر اهمیت ویژه مجهز بودن به جنگنده‌های جدید و ناوگان هوایی به روز و پیشرفته را نمایان می‌کند.

برای مثال اگر وضعیت جنگ سوریه و گسترش قلمرو گروه ترویستی داعش قبل از ورود و بعد از ورود نیروی هوایی روسیه را مقایسه کنیم خواهیم دید که بعد از ورود جنگنده‌های روسیه به میدان نبرد و پوشش هوایی گسترده نیروهای محور  مقاومت سرعت پیشرفت داعش کاهش یافته و با گذشت زمان و افزایش عملیات‌های هوایی رو به عقب نشینی آوردند و متحمل خسارات بسیار سنگینی در مقر‌های خود شدند.  مشابه مورد سوریه در فعال شدن پله پله نیروی هوایی عراق نیز علیه داعش نمایان شد و درک از لزوم وجود جنگنده‌های جدید و کارآمد را بسیار پررنگ کرد.

جنگنده Su-30 Sm

استقرار جنگنده های Su-30 Sm نیروی هوایی روسیه در سوریه جهت بمباران داعش و گشت هوایی در مقابل امریکا و ترکیه

نکته مهم دیگر این است که بخشی از جنگنده‌های فعلی کشور عمدتا نسل 3 و برخی مدل‌های ابتدایی نسل 4 هستند و بین 30 تا 50 سال عمر دارند و یک جنگ 8 ساله سنگین را پشت سر نهاده و دچار خستگی سازه هستند و هزینه نگهداری و تامین قطعات زیادی بر نیروی هوایی تحمیل می‌کنند و تا‌کنون حدود 6 تا 8 دوره اورهال گذرانده‌اند.

مسئله دیگر در منطقه حساس ما یعنی غرب آسیا این است که بسیاری از کشورهای اطراف ایران خریدهای بسیار گسترده و متنوع از جنگنده‌های پیشرفته نسل 4++ و نسل 5 انجام داده و تعداد زیادی به خدمت گرفته و یا در چند سال آینده تحویل خواهند گرفت.

همه این مباحث نشان می‌دهد که ایران نیاز فوری به ناوگانی کاملا جدید و پیشرفته و در تعداد مناسب برای نیروی هوایی ارتش دارد.

جنگنده امریکایی F-18F Bock2

جنگنده امریکایی F-18F Bock2 سوپر هورنت مجهز به کابین کاملا دیجیتال و انواع سنسور های نسل جدید و رادار پیشرفته

جنگنده فرانسوی Rafale C

جنگنده فرانسوی Rafale C با توان عملیات های چند منظوره زمینی و هوایی و دریایی

طبیعتا کشورهایی مانند فرانسه و امریکا و انگلیس به کشورمان جنگنده‌های نسل جدید و هواپیمای ترابری و آواکس‌های جدید نخواهند فروخت و تامین این ناوگان فقط از دو کشور روسیه و چین امکان‌پذیر است که جنگنده‌های پیشرفته نسل 4++ و نسل 5 مجهز و پیشرفته دارند که نیاز نیروی هوایی کشورمان را تا حد قابل توجهی تامین خواهند کرد.

جنگنده‌های چینی مانند J-11 و J-10 و J-16 و یا محصولات کارامد و شناخته شده روسیه مانند سوخوی  Su-30 SM و Su-35 S و Mig-35 که عمده بخش‌های مورد نیاز ایران در جنگ هوایی و تهاجم زمینی و جنگ الکترونیک و...  را در  صورت هر گونه درگیری احتمالی تا سال‌ها تامین خواهند کرد،  نیازی لازم و مهم برای نیروی هوایی ایران است. برخی از این جنگنده های روس نیز در سالهای اخیر عملکرد خوبی در جنگ سوریه از خود به نمایش گذاشتند که قابل توجه است.

جنگنده نسل 5 چینی J-31

نمایی از جنگنده نسل 5 چینی J-31 در ابتدای تصویر و Su-35 جنگنده نسل 4++ قدرتمند روسیه در انتهای تصویر

با روی کار آمدن دولت انقلابی در کشور و عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و درک موضوع لزوم گسترش روابط با کشورهای دارای منافع مشترک امنیتی و دفاعی و اقتصادی و تجاری با ایران و همچنین توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست نگاه به شرق و گسترش روابط با این کشورها و همچنین فاصله گرفتن از تفکر ناکارامد امید به غرب انتظار می‌رود دولت سیزدهم اقدامات فوری و موثری در ارتباط با لزوم احیای اساسی نیروی هوایی کشورمان با خرید جنگنده های به روز و کارامد همانند دیگر بخش های مهم کشور انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز