سخنگوی وزارت امور خارجه:

احتمالا میز آقای هوک که گزینه نظامی علیه ایران روی آن است، میز خاصی است

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۱۱:۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۸۳۲۰۸
احتمالا میز آقای هوک که گزینه نظامی علیه ایران روی آن است، میز خاصی است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست موشکی ایران کاملا روشن و بخشی از سیاست دفاعی ما است که کاربرد بازدارنده دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه، درباره اظهارات «برایان هوک»، مسئول پرونده ایران در وزارت خارجه آمریکا، مبنی بر اینکه ایالات متحده برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تعلل نخواهد کرد، گفت: به هر حال آقای برایان هوک احتمالا به یاد دوران کودکی به یاد دوران کودکی وارد حرف‌ها و بازی‌های کودکانه می‌شود که بسیاری از آنها قابل پاسخ دادن نیست و ارزش پاسخگویی ندارد چرا که از بیخ و بن با هر منطقی و استدلالی در تضاد قرار دارد.»

وی در ادامه تاکید کرد: بحث مسائل موشکی ایران کاملا واضح و روشن است، سیاست موشکی ایران کاملا روشن است و بخشی از سیاست دفاعی کشور محسوب می‌شود و کاربرد بازدارنده دارد و دیگران نمی‌توانند توصیه‌ای مطرح کنند، یا امری را القا کنند یا ایران را از توسعه توان دفاعی برای دفاع از کیان خودش منع و نهی کنند.

قاسمی با اشاره به اقدامات مخرب آمریکا در سطح جهان گفت: در حالی که ایالات متحده آمریکا خودش در ارقام بسیار کلان و نجومی انواع سلاح‌های مخرب و مخصوص کشتار انسان‌ها را صادر می‌کند، این کشور به ایجاد بحران‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند، چنین کشوری در جایگاهی نیست که بخواهد برای دیگران پند، اندرز و نصیحتی بیان کند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: این مقام وزارت خارجه آمریکا دچار اشتباه است و این نمایش‌های مضحک و اظهارات خنده‌آور هر از گاهی از سوی ایشان مشاهده می‌شود. سخنان او نابجاست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در رابطه با رابطه جمهوری اسلامی ایران با طالبان هم اظهارات ایشان نادرست است. قطعا چنین موضوعی صحت ندارد و هر فرد عادی می‌تواند با استفاده از میز و یک مکان کوچک، نمایشگاه و نمایشنامه‌ای ساختگی را برای مخاطبانش برگزار کند و ادعا کند که ایران اسلحه و کمک‌های نظامی در اختیار گروه‌های خاصی قرار می‌دهد، بدون اینکه حتی ادله و اثباتی برای ادعاهای‌شان نداشته‌باشند. در واقع می‌توان روی هر قطعه ساختگی کلمه ایران نوشت و آن را برای نمایش در نمایشگاه قرار داد و ادعاهایی در مورد آن مطرح کرد.»

قاسمی گفت: تاریخ مصرف این قبیل اظهارات و تهدیدها گذشته است. این تهدیدهای نظامی نه کاربردی داشته و نه امکان عملی شدن دارند. این اظهارات آقای هوک نشان‌دهنده بی‌تجربگی ایشان است. احتمالا میز آقای هوک که به گفته ایشان گزینه نظامی بر روی آن قرار دارد، میز خاصی است. واقعیت توانمندی دفاعی و نظامی ایران برای همه مشخص است و پیشنهاد می‌کنم آقای هوک اگر از این توانمندی های ایران اطلاع ندارند از سایرین سوال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان «محمدجواد ظریف» درباره پولشویی را یک واقعیت روشن و مسلم عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی گروه های سیاسی در داخل کشور سعی کردند از این مساله بهره برداری سیاسی و جناحی کنند. موضوعی که وزیر امور خارجه مطرح کرده اند واقعیت روشن و مسلمی بود که متاسفانه کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت های وی اضافه کرد تا تبلیغات خود را سامان دهد. وزیر خارجه در رابطه با پولشویی واضح و کامل توضیح دادند و در صحبت های خود نه ارگان و نه از فرد مشخصی را متهم نکردند ولی بر ضرورت مقابله این پدیده شوم که ملت و اقتصاد را متضرر می کند اعم از فرار مالیاتی یا قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.

وی افزود: روز گذشته هم در کمیسیون امنیت ملی آقای ظریف حضور داشتند و تا حد زیادی مساله روشن شده است. متاسفانه برخی گروه های سیاسی در داخل کشور سعی کردند تا از این مساله بهره برداری سیاسی و جناحی کنند و مساله ای که می توانست بخش هایی از آن مرتبط با سیاست خارجی باشد و بر همکاری های اقتصادی اثرگذار باشد را به منازعات حزبی و گروهی انتقال دادند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست ژنو و گفت و گوهای صلح افغانستان و این که آیا دولت افغانستان برای حل بحران ها در این کشور درخواست رسمی از ایران داشته است، خاطرنشان کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به افغانستان و بحرانی که در این کشور وجود دارد و همچنین بحث صلح، روشن است.

قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی به برقراری صلح و ثبات در افغانستان علاقمند بوده و هر کمکی که می تواند برای تثبیت وضعیت در افغانستان داشته باشد انجام میدهد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از پروسه ها و روندهایی که با محوریت دولت افغانستان و سایر گروه هایی که این کشور حضور دارند حمایت می کند و در این راستا کمک‌های خود را همانند گذشته و حتی بیشتر از آن در افغانستان ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دولت افغانستان از نقش ثبات ساز ایران در این کشور آگاه است. در این مورد گفتگوها و تماس‌هایی میان دو کشور وجود داشته و در نشست های ژنو هم گفتگوهایی انجام شد و این روند ادامه خواهد داشت.

قاسمی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید اظهارنظرهای وقیحانه مقامات آمریکا ناشی از کم تحرکی دستگاه دیپلماسی در زمینه خروج آمریکا از برجام است، اظهار داشت: اتهام زنی های مقامات آمریکایی به جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف وجود داشته است؛ این اتهام زنی ها در مقاطعی روند افزایشی و یا کاهشی داشته اما تلاش برای ایران هراسی و ایران ستیزی و تضعیف ایران از سیاست‌های روشن و مشخص آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح این مسئله که ایران موشک هایی را می سازد که می‌تواند اهدافی را در اروپا هدف قرار دهند، زمانی از سوی آمریکایی ها مطرح می‌شود که ایران و اروپا در حال مذاکرات جدی برای همکاری پس از خروج آمریکا از برجام هستند و آمریکا انتظار چنین وضعی را نداشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آمریکا تلاش می‌کند که روابط میان ایران و اروپا و همسایگانش را متشنج کند و ایران را در انزوا قرار دهد ولی در عمل سیاست آمریکا با شکست مواجه شده و بیان مجدد این اتهامات و تشدید آن ناشی از همان عصبیت ناکامی های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که دولت عراق برخی بانک های ایران را تحریم کرده و اعلام کرده که دلار به ایران ندهند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، اظهار داشت: روشن است که همه همسایگان ما در مرحله نخست و در مرحله بعد کشورهای دیگر و حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکا شدیدا تحت فشار هستند برای این که نتوانند با ایران همکاری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین فشار از سوی آمریکا نسبت به همسایگان ما اعمال می شود تا از همکاری های موجود و گسترش آن ممانعت به عمل آورد و یا متوقف کند و این فشارها هم نسبت به دولت عراق وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مسائل دیگر و اختلالاتی را در برخی حوزه های همکاری اقتصادی با عراق داشتیم که گزارشات آن دریافت شد و در حال مذاکره و گفت وگو هستیم تا مانع کارشکنی و ایجاد مشکل از سوی آمریکا در روابط دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: زیاده خواهی و دخالت در امور کشورها توسط آمریکا همواره وجود داشته و دارد.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت عراق در روزهای اخیر در راستای تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای برخی از بانک‌های ایرانی محدودیت‌ها و مشکلاتی را به وجود آورده و همچنین طبق اخبار منتشر شده به بانک مرکزی این کشور دستور داده که به شهروندان عراقی که به ایران سفر می‌کنند دلار ارائه نکند، اظهار کرد: مشخص و روشن است که همه همسایگان ما در مرحله‌ی نخست و همچنین دیگر کشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکایی‌ها شدیدا تحت فشار هستند برای این‌که با ایران همکاری نکنند و همکاری‌های خود را محدود کنند. بیشتر این فشارها و آزارها از سوی ایالات متحده آمریکا نسبت به همسایگان ما اعمال می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش دارند که ممانعت‌هایی را برای همکاری‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه‌اش به وجود آورند، این همکاری‌ها را متوقف و یا مانع گسترش آنها شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این فشارها از سوی آمریکایی‌ها نسبت به دولت عراق وجود دارد و  همچنین به خاطر برخی مسائل دیگر ما شاهد ایجاد اختلالاتی در برخی حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی بین ایران و عراق هستیم و گزارش‌هایی را در این چارچوب دریافت کرده‌ایم. ما در حال مذاکره با دولت عراق هستیم که بتوانیم مانع کارشکنی‌ها و ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز