رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

سند ملی افزایش سواد مالی و اقتصادی تدوین می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۱۵:۵۹:۰۱
کد خبر: ۸۰۶۶۷۳
سند ملی افزایش سواد مالی و اقتصادی تدوین می‌شود
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تدوین سند ملی برای افزایش سواد مالی و اقتصادی مردم ایران خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «محمدرضا پورابراهیمی داورانی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در تشریح جلسه امروز- چهارشنبه- کمیسیون اقتصادی با حضور معاونین وزیران امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، رئیس سازمان بورس، اعضای هیات مدیره سازمان بورس و رئیس سازمان بورس کالا، افزود: این نشست با هدف لزوم تدوین سند ملی برای افزایش سواد مالی و اقتصادی در کشور برگزار شد که در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات کشور درخصوص افزایش ارتقاء سواد مالی و اقتصادی برای بهبود شرایط سواد اقتصادی در کشور ارائه شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع سواد اقتصادی به فرهنگ‌سازی در کشور نیاز دارد، اظهار داشت: باید براساس یک برنامه زمان‌بندی روی موضوع فرهنگ سازی سواد مالی کار شود و برای اینکه بتوان شرایط را برای انجام رفتار اقتصادی مبتنی بر رویکرد افزایش کارایی و بهره‌وری در بخش عمومی فراهم کرد باید سواد اقتصادی مردم را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های ارائه شده اقدامات برای افزایش سواد مالی به صورت پراکنده، غیرهدفمند و غیراستاندارد انجام می‌شود، ادامه داد: برای افزایش سواد مالی مردم، باید تمامی اقدامات در یک چارچوب هدفمند، برنامه‌ریزی و عملیاتی شود تا بتوان با استانداردسازی یک ظرفیت جدید در حوزه آموزش همگانی در کشور ایجاد کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک سند همکاری را با دستگاه‌های اقتصادی امضا می‌کند تا بتوان در متون درسی دانش آموزان از مقطع ابتدایی تا زمان اخذ دیپلم موضوع آموزش‌های همگانی با رویکرد تخصصی را گنجاند.

پورابراهیمی اضافه کرد: این موضوع می‌تواند به افزایش سواد مالی مردم ایران در دهه‌های آینده کمک کند که در این راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز اعلام آمادگی کرده تا در حوزه دانشگاهی، سواد مالی دانشجویان را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مقرر شده جلسه دوم بررسی موضوع سواد مالی و افزایش آن در کشور ظرف هفته‌های آینده برگزار و گزارشی در این خصوص تهیه شود تا بحث تدوین سند ملی افزایش سواد مالی و اقتصادی در ایران با حضور وزیران امور اقتصادی و دارایی، آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و درمان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی در حال حاضر محور بررسی افزایش سواد مالی در ایران شده تا با یک نگاه قانونگذاری این موضوع با همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی شود.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از پایان نشست مشترک رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با معاون وزرای امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، رئیس سازمان بورس، اعضای هیات مدیره سازمان بورس و مسئولان سازمان بورس کالا گفت: نشست بسیار خوبی به ابتکار «پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی، برای برنامه ریزی جهت ارتقاء سواد مالی در کشور برگزار شد.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: سواد مالی در ایران قابلیت ارتقا دارد و باید در این بخش نسبت به کشورهای همسایه و برخی کشورهای پیشرو در این بخش بهبودهایی حاصل شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، با بیان اینکه ارتقاء سواد مالی باید در حوزه آموزش ابتدایی و دبستان دنبال شود، افزود: ارتقاء سواد مالی به سیاست گذاری صحیح توسط سیاستگذاران کمک می‌کند تا فعالان اقتصادی بتوانند از این دانش استفاده صحیح کنند، لذا اجرای این موضوع به مشارکت تمام دستگاه‌ها و یک سند فرادستگاهی نیاز دارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: مقرر شد که جلسه دیگری برای بررسی افزایش سواد مالی برگزار و مشخص شود که هر یک از دستگاه چه وظایفی را دنبال می‌کنند و برنامه ریزی زمانی برای نیل به اهداف تعیین و سند و برنامه های تدوینی اجرایی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز