چهل سال اقتدار؛

تولید فولاد خام از ۵۹۷ هزار تن به ۲۰۸۳۳ هزار تن رسید

۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - ۰۵:۴۷:۲۳
کد خبر: ۸۱۰۳۰۷
تولید فولاد خام از ۵۹۷ هزار تن به ۲۰۸۳۳ هزار تن رسید
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همراه با دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف است که اعم این دستاوردها در بخش صنعت، معدن و تجارت منتشر شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ اعم دستاوردها در حوزه صنعت، معدن و تجارت، به شرح زیر است:

صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت 1383 طی دوره 40 ساله گذشته از 4.7 درصد به 17.8 درصد افزایش یافته است. بر این اساس، این بخش همواره به عنوان یکی از منابع مهم رشد اقتصادی کشور عمل نموده است.

 بر اساس آمار شاخص های بازار کار در سال 1396 سهم شاغلان بخش صنعت و معدن در کل جمعیت شاغل معادل 7.488 هزار نفر (32 درصد) است.مهمترین محورهای سیاست‌گذاری اتخاذ شده در چهل سال گذشته در بخش صنعت و معدن، تاکید بر توسعه صنایع واسطه ای مبتنی بر منابع پایه (صنایع پتروشیمی و معدنی) به عنوان زیربخش های اساسی بسهم رای توسعه صنایع نهایی بوده است. این هدف با موفقیت انجام شده است.

همچنین زیربخش‌هایی مانند صنایع غذایی و آشامیدنی نیز در این دوره موفق به رشد کمی و کیفی مناسبی شده اند به گونه ای که محصولات فرآوری شده غذایی کشور نه تنها جایگاه شایسته ای در مصرف داخلی یافته است، توانسته است بازارهای صادراتی مناسبی را علی رغم محدودیتها و مضایق ناشی از تحریم کسب کنند.

از دیگر محورهای مهمی که به ویژه از برنامه سوم توسعه مورد عنایت و سیاست‌گذاری واقع گردیده است، توسعه صنایع مبتنی بر فناوری های برتر بوده است. بررسی نرخ رشد 18 ساله این زیربخش نمایانگر رشد بالاتر از متوسط این صنایع می باشد. این صنایع در مرحله سیاست‌های تقویت عرضه و ظرفیت سازی قرار دارند و وارد مرحله تاثیر گذاری بر محتوای صادرات صنعتی نشده اند، به علت آثار نفوذ و انتشار در سایر صنایع، موجب تقویت بنیان‌های رقابت مندی صنایع دیگر می شوند.

توسعه توانمندی های ساخت تجهیزات و ماشین آلات  از محورهای مهم توسعه صنایع پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اکنون سهم قابل ملاحظه ای از توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی (فازهای توسعه پارس جنوبی) و تاسیسات ساحلی و فراساحلی بر دوش طراحان و شرکت‌های داخلی طراحی، تدارک و ساخت قرار دارد. در توسعه صنایع واسطه ای نیز ظرفیتهای طراحی مهندسی داخلی تجربیات ارزشمندی کسب کرده اند که محتوای داخلی اجرای پروژه های صنعتی را ارتقاء چشمگیری بخشیده است.

 

1

   2

3

4

5

6

7

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز