سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

گریس ۱ به مسیر خود ادامه می‌دهد/ نفت خود را می‌فروشیم

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۶:۱۴:۴۷
کد خبر: ۸۸۵۳۸۴
گریس ۱ به مسیر خود ادامه می‌دهد/ نفت خود را می‌فروشیم
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با وضعیت نفت نفتکش گریس 1 بیان کرد: حتما مقصد خاص خود را ادامه می‌دهد کمااینکه ما در بسیاری از نقاط مخازن نفتی خود را دارا هستیم و نفت خود را در قسمت های بزرگ و کوچک به فروش می‌رسانیم.

«اسدالله قره‌خانی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص آزادی سازی نفتکش گریس 1 ایران بیان کرد: از روز اولی که این نفتکش را تحت عنوان مغایرت با مصوبه اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت ارسال نفت به سوریه متوقف کردند، یک کار غیر قانونی انجام دادند و مغایر با عرف و حقوق بین‌الملل بود. چراکه یک روز قبل از توقیف توصیه و مسیر نفتکش را محاسبه کرده و سپس قانون خود را تغییر داده بودند تا از فردای همان روز بتوانند، نفتکش ایرانی را توقیف کنند.

وی ادامه داد: مشخص است قبل از آنکه موارد حقوقی برای متوقف کردن نفتکش نقش داشته باشد آن مباحث سیاسی ناشی از اراده آمریکا بوده که دیکته به انگلیس شده و انگلیس نیز به مسئولین جبل الطارق دیکته کرده تا آنها دست به این اقدام بزنند. در همه سازمان‌های بین‌المللی نیز هیچ کشوری این کار انگلیس را تائید نکرد؛ حتی اتحادیه اروپا که خود را ملزم به تبعیت از مصوبه اتحادیه اروپا می‌داند.

قره‌خانی اضافه کرد: اگر قرار باشد نفتکش‌ها و کشتی‌ها به این شکل متوقف شوند دیگران نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. توقیف نفتکش گریس 1 برای شکستن هیمنه ایران بود تا فعالیت‌های کشتیرانی ایران را در دنیا ناامن کنند و کشورها جرات مراوده و خرید از ایران را نداشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مسلم بود که باید توقیف این کشتی به پایان برسد بیان کرد: انگلیس بدون اینکه ایران تعهدی داشته و یا ادعای آنها را پذیرفته باشد، این اقدام را انجام داد. بدتر از آن نیز این بود که خزانه‌داری آمریکا به مسئولین حقوقی جبل الطارق اعلام کرده بود این کشتی را به نفع آمریکا مصادره کنند که این مسئله نیز به نتیجه نرسید.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با محق دانستن ایران و قانونی بودن رفتار آن در مجامع بین‌الملل تصریح کرد: ایران تحت هیچ شرایط از حقوق خود نمی‌گذرد و مرعوب قدرت‌های بزرگ نخواهد شد. ایران هر نوع حرکت خلافی را که آنها انجام دهند که مغایر با منافع ملی و حقوق ایران باشد، حتما عکس‌العمل خاص خود را نشان خواهد داد که در رابطه با این حرکت بریتانیا، ما به سبب اقدامات دیپلماتیک و سیاسی و همچنین به سبب استفاده از ظرفیت‌های قانونی و حقوق بین‌الملل، عکس‌العمل نشان دادیم.

وی ادامه داد: اگر ایران در گذشته از برخی تخلفات آنها چشم پوشی می‌کرد در این مسئله ایران چشم‌پوشی نکرد و کشتی بریتانیا را که در تنگه هرمز یک کار خلافی را انجام داده بود، توقیف کرد. این درسی بود که ایران به قدرت‌های زورگو القا کرد که کشور ما در صیانت از حقوق خود آنقدر با جدیت و قاطعیت است که مجموعه کل ایران در دفاع از حقوق خودشان یکپارچه هستند.

 قره‌خانی در رابطه با وضعیت نفت نفتکش گریس 1 بیان کرد: حتما مقصد خاص خود را ادامه می‌دهد کمااینکه ما در بسیاری از نقاط مخازن نفتی خود را دارا هستیم و نفت خود را در قسمت‌های بزرگ و کوچک به فروش می‌رسانیم.

این نماینده مجلس در پایان افزود: به نوعی می‌توان گفت آمریکا کل دنیا را تحریم کرده و نمی‌توان از آن انتظار حرکت معقولانه‌ای داشت اما با این شرایط ما نفت خود را می‌فروشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز