علی نجفی توانا:

اگر برخوردها به یقه‌طلایی‌ها هم تسری کند، تلقی از سیاسی‌کاری قوه کمرنگ می‌شود/ سیستم قضایی باید در خود بازنگری کند

۱۳۹۸/۰۶/۲۹ - ۰۵:۵۰:۵۱
کد خبر: ۸۹۹۷۲۹
اگر برخوردها به یقه‌طلایی‌ها هم تسری کند، تلقی از سیاسی‌کاری قوه کمرنگ می‌شود/ سیستم قضایی باید در خود بازنگری کند
یک حقوقدان گفت: اگر همین روش فعلی در مبارزه با فساد از دانه متوسط‌ها و یقه سفید به یقه طلایی‌ها هم تسری پیدا کند، این شیوه قضاوت که گفته می‌شود قوه قضاییه سیاسی عمل می‌کند، کمرنگ خواهد شد.

«علی نجفی توانا»، حقوقدان و وکیل دادگستری، در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص تلقی از سیاسی‌کاری در قوه قضائیه و شروط لازم برای از بین رفتن این دیدگاه، بیان کرد: در چارچوب اصول  جامعه‌شناسی حقوقی، در کشورهایی که گروه‌ها و جناح‌های مختلف حاکمیت دارند، هر جناح با نگاهی متفاوت، توسط جناح مقابل ارزیابی می‌گردد؛ بنابراین بی‌توجه به نگاه جناحی و سیاسی به شیوه عملکرد قوه قضاییه، بدون آن که آن را کامل و بی‌نقص بندانیم، باید گفت اگر همین روش فعلی در مبارزه با فساد از دانه متوسط‌ها و یقه سفید به یقه طلایی‌ها هم تسری پیدا کند و اگر با همین شدت بر اساس مستندات، افرادی را که مرتکب تخلف شده‌اند و با حقوق کارمندی و با مقایسه با سطح زندگی دوران قبل از انقلاب و اوایل انقلاب، الان مستکبر و مولتی میلیاردر شده‌اند را با اجرا قانون «از کجا آورده‌اید» مورد  مواخذه و پرسش قرار دهیم، مسلما این شیوه قضاوت که گفته می‌شود قوه قضاییه سیاسی عمل می‌کند، کمرنگ خواهد شد.

نجفی توانا ضمن انتقاد از شکل محاکمات، گفت: با شکل محاکمات بنده به شدت مخالفم، زیرا اعتقاد دارم به جای چند  شعبه مخصوص و اجرای مقررات خاص و به جای استفاده از یک سری وکلای معدود که برای اینها ایجاد رانت شده است، اجازه می‌دادیم قانون آمره کشور در آیین دادرسی کیفری، به درستی اجرا شود و ما این امکان را فراهم می‌دیدیم که در چارچوب همکاری سه قوه، اموال همه مسئولین از بدو انقلاب تا الان مورد ارزیابی قرار گیرد، و کسانی که مستقیم به دلیل خیانت در امانت، اختلاس، استفاده از طرق نامشروع خود، ثروت اندوخته‌اند، یا به علت ناکارآمدی، کم‌سوادی، بی‌تجربگی و استهلاک مدیریتی، موجب ثروت‌اندوزی افرادی شدند که مدیر نیستند اما از قِبل بعضی از مدیران ناکارآمد میلیاردها دلار و تومان به دست آورده و از داخل و خارج آن گونه که می‌بینیم ثروت اندوزی کرده‌اندند، برخورد شود؛ مسلم بدانید این شیوه برخورد قوه قضاییه باید مورد حمایت عمومی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تصور ما این است که اگر این شیوه ادامه پیدا کند، قوای سه‌گانه از سلامت در آینده برخوردار خواهند شد. نباید از نمایندگانی استفاده شود که با پیمانکارانی همکاری می‌کنند که جز به شیشه کردن خون مردم و اضافه کردن درآمد خود به چیزی نمی‌اندیشند و سوء استفاده می‌کنند. برخی از نمایندگان با میلیاردها تومان هزینه، وارد مجلس می‌شوند و به قول یکی از مسئولین به این پیمان‌کارها باید امتیاز بدهند.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه با این روند باید برخورد شود، اظهار کرد: باید اجازه دهند نمایندگان واقعی ملت و افراد سالم خوش نام، انتخاب شوند. در این صورت قوه مقننه به صورت کامل سلامت خود را باز خواهد یافت و از طریق قوه قضاییه با  کارمندانی که به صورت باندی مشکلاتی ایجاد می‌کنند، برخورد کنند و یک نظارت سازمانی ایجاد شود. از طرفی قوه مجریه به جای استفاده از بانجناق و فامیل و آشنا و رفیق و ژن برتر و بدتر، از مدیران سالم و متخصصین مستقل استفاده کند که مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی شروط نتیجه‌گیری مطلوب از قوه قضائیه را تشریح و بیان کرد: بنابراین تصورمان این است که اگر قوه قضاییه بدون جهت گیری سیاسی، بدون الزام اجباری تبعیت از ایدئولوژی و نگاه مدیر سازمانی قوه قضاییه، صرفا بر اساس قانون، وجدان، خدا و اعتقادات دینی و انسانی قضاوت کند، در چنین شرایطی مسلم بدانید نتیجه مطلوب‌تراز این خواهد شد.

نجفی توانا افزود: بسیاری از مردم با همین مقدار حرکت قوه قضاییه، احساس آرامش پیدا کرده‌اند اما انتظار دارند که دامنه برخورد به آنانی که ثروت‌های انبوه اندوخته‌اند و آقازاده‌های نه چندان با استعداد، مورد محاکمه قرار گیرند. مسلما بنده به عنوان حقوقدان از این رویه دفاع خواهم کرد به شرط آنکه مستقل، غیرسیاسی و غیرجناحی باشد.

وی ادامه داد: به نظر اینجانب که بیش از چهار دهه در نظام عدالت قضایی به عنوان یک معلم و وکیل فعالیت می‌کنم، سیستم قضایی باید در خود بازنگری کند. اکنون می‌توان با نظارت از بسیاری از انحرافات جلوگیری کرد.

این حقوقدان با اشاره به توانایی‌های رئیس قوه قضائیه، گفت: من فکر می‌کنم آقای رئیسی این توان و قدرت را خواهد داشت و اگر مستقل و انشالله غیرسیاسی عمل کند، می‌تواند قوه قضاییه را بازسازی کند.

وی با ذکر یک مثال تشریح کرد: از یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های سیاسی قرن بیستم پرسیدند: که در فلان کشور همه چیز آلوده شده. سوال کردند: آیا قوه قضاییه به درستی کار می‌کند؟ گفت: بله. گفت: نگران نباشید قلب تپنده قوه قضاییه است اگر سالم عمل کند همه سالم خواهند شد.

نجفی توانا با بیان اینکه قوه مجریه هم این چنین است، گفت: بارها گفتیم و می‌گوییم استفاده از  مدیران مستهلک، مسئولین فامیل و وابسته و خویشاوند سالاری موجب فساد است. در پرونده‌های متعدد جای پای بسیاری از این افراد بانفوذ دیده می‌شود. بنابراین شرط سلامت جامعه، بازگرداندن اعتماد مردم، اعاده احترام  به مسئولین و قانون، مستلزم تزکیه مجلس و قوه مجریه و بازنگری در قوه قضاییه است.

وی اضافه کرد: مسلم بدانید که با بیداری جامعه، فضای مجازی و لو رفتن فسادهای مسئولین در طول چهار دهه گذشته -البته نه همه ما مدیران سالم داریم- باعث خواهد شد که جامعه با یک روحیه و اعتماد جدید، در اجرا، حمایت و احترام به قانون و حمایت از مدیران جامعه، حرکت مجددی خواهند داشت.

نجفی توانا گفت: حرکتی در  اوایل انقلاب وجود داشت اما امروز کمرنگ شده است؛ من از مدیران می‌‌پرسم آیا در اقتصاد و فرهنگ موفق بوده‌اید؟ آیا در آموزش موفق بوده‌اید؟ آیا در اقتصاد موفق بوده‌اید؟ آیا در برخورد با فساد موفق بوده‌اید؟ و با توجه به پاسخ این سوالات، قطعا راهکار هم وجود دارد اما راهکاری که وابستگان، افراد خودی، مدیران مستهلک، مشاوران حقوق بگیر و تحت امر باشد، راه به جایی نخواهد برد. باید به مستقلین و مردم اعتماد کنیم و به سراغ افرادی برویم که بدون چشم داشت، به میهن و ملت بیاندیشند و به آینده کشور توجه کنند.

وی اقدامات اولیه رئیس قوه قضائیه را موثر دانست و بیان کرد: اقدامات مقدماتی‌ رئیسی را تأیید می‌کنم اما باید منتظر ماند و اقدامات بعدی او را دید. بارها از طریق نوشتار و گفتار به عرض مقامات از جمله او رسانده شده، برای بازیابی سلامت باید به قوانین رجوع کرد و از ایجاد دیدگاه‌هایی که عمدتا جنبه اختصاصی دارند و به نظر  اینجانب خلاف قانون است، پرهیز شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز