گزارش هفته؛

تئاتر جور سینما را بکشد/جشنواره تئاتر فرصتی برای یادآوری هنر مادر/شرکت کنندگان جشنواره امسال از تولیداتشان می گویند!

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۱۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۹۱۱
تئاتر جور سینما را بکشد/جشنواره تئاتر فرصتی برای یادآوری هنر مادر/شرکت کنندگان جشنواره امسال از تولیداتشان می گویند!
حتما بسیاری از هنر های نمایشی چه در عرصه ی تلویزیون و چه در سینما در سال های اخیر مدیون تئاتر هستند و صاحبان سیمرغ در عرصه بازیگری در سال های اخیر نشان داده اند که سینما مدیون تئاتر است چرا که از روزگار فیلم سینمایی گاو داریوش مهرجویی و معرفی بازیگرانی چون مرحوم عزت الله انتضامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی تا نسل جدید مانند نوید محمدزاده، هوتن شکیبا، سارا بهرامی، شبنم مقدمی، محسن تنابنده و.... نشان از این دارد که تئاتر دست سینما را در بهبود کیفی آثار کرفته است.

به گزارش برنا، بدیهی است که در این شرایط باید گوشه چشمی به تئاتر داشت تا اوضاع و احوال مادر هنر های نمایشی دچار خلل نشود.

با برخی از کارگردانان جوان اما صاحب نام جشنواره فجر سی و نهم گپ و گفتی داشته ایم که به مناسبت پایان این جشنواره و اعلام برندگان حاصل امر را از نظر می گذرانید.  

افشین زمانی: تئاتر برای تئاتری ها هم پدر است،هم مادر!/جشنواره تئاتر منظم تر از جشنواره فیلم برگزار می شود

افشین زمانی کارگردان، طراح و نویسنده تئاتر است. او به تهیه کنندگی نیز مشغول است. از مهم‌ترین آثار افشین زمانی می‌توان به فعالیت در سریال باران بهاری اشاره کرد. افشین زمانی در سال 1384 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند.

 این کارگردان در آثاری همچون «بازنشسته ها»، «چپ دست»، «مکس»، «زن زیادی» به عنوان «بازیگر» حضور داشته است.

افشین زمانی کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرده و سال 1384 سریال باران بهاری به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. افشین زمانی توانست با فعالیت در سریال باران بهاری تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر جمشید شاه‌محمدی، معصومه آقاجانی، مانی کسراییان و الیکا عبدالرزاقی توانست سطح کاری او را متحول کند.

با اینکه افشین زمانی را بیشتر به عنوان تهیه کننده می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. افشین زمانی علاوه‌بر تهیه کننده به‌عنوان مجری طرح نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

افشین زمانی کارگردان و نویسنده تئاتر با توجه به این که امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته و سبک و ژانر داستانش چگونه است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: من با نمایش «هار یا سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» به نویسندگی و کارگردانی خود در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم.

ژانر و سبک نیز بر مبنای کاراکتر های تاریخی ایرانی است و بر اساس سبک کاری خود که همان اگزیستانسیالیسم است نمایشنامه را نوشتم.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: به نظر من  بیشترین مکانی که در جامعه تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند قطع به یقین جشنواره های فیلم  و سالن های تئاتر هستند. چراکه علاوه بر عوامل تئاتر تماشاگران نیز فاصله های اجتماعی را رعایت می کنند، تب گیری ها انجام می شود، دست افراد را قبل از ورود به سالن ها ضد عفونی می کنند و افراد  به هیچ عنوان بدون ماسک وارد سالن ها نمی شوند . در جشنواره تمام این موارد رعایت شد.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره بود یا خیر تصریح کرد: بله، صد در صد موافق برگزاری جشنواره بوده و هستم. چرا که تئاتری ها یک قشر به نسبت زیادی هستند که مانند هر فرد دیگری زندگی می کنند و باید نفس بکشند. در حال حاضر در بین مردم سخنانی  تحت این عنوان رایج شده  که تئاتر صرفا سرگرم کننده است یعنی فقط امر تفریحی است در صورتی که همچین طرز تفکری اشتباه است در واقع تئاتر مانند مدرسه و آموزش کودکان و نوجوانان و مانند نکته های فرهنگی مهم است و باید همواره دایر باشد.

به نظر من جشنواره تئاتر فجر باید برگزار می شد چرا که قشر زیادی درگیر این هنر هستند و از زندگی و سلامت خود و خانواده اشان گذشته اند که این هنر زنده بماند به راستی تئاتر پدر و مادر هنرمندان است و به نظر من برپا نگه داشتن جشنواره بسیار کار درستی است.

او با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من صد در صد به فکر اجرای عموم هم  هستم اما فعلا به دلیل درگیری یکی از بازیگران که سر سریال دیگری مشغول است و به دلیل نبود او در اجرا مجبور هستم برای وقت دیگری اجرای عموم را شروع کنم اما اگر ایشان سر برنامه دیگری نبود قطعا بعد از جشنواره سر صحنه حضور داشتیم.

کارگردان «سرگذشت مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود » در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: به خاطر شرایط فرهنگی جامعه و نگاهی که توسط حکومت و دولت به هنر ما می شود مجبوریم از روی آوردن به مشاغل دیگر درآمد داشته باشیم و در خود تئاتر هر چه درآمد داریم را خرج کنیم و معمولا نگاهی هم به بازگشت آن نداریم چون که این اتفاق نمی افتد ولی در کل انسان با امید زنده است و من امیدوارم اتفاقاتی که می افتد راضی کننده باشد و بتوانیم کاری را که عاشقانه دوست داریم انجام دهیم.

افشین زمانی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: تئاتر مانند یک سری از مشاغل که در طول این یک سال بسته شدند و عقب افتادند است بنا نیست جبرانی رخ دهد به هر حال این هم یک برشی از زندگی ما بوده است که اگر به صورت منطقی به آن نگاه کنیم آنقدر که باید آزار دهنده نخواهد بود.

محمد مهدی خاتمی: شنواره تئاتر ویترین تولیدات ایران است/ جشنواره کم جان! اما امید بخش است/روایتگر زندگی خانواده ایرانی با «سه شنبه های لعنتی»

محمد مهدی خاتمی نمایشنامه‌نویس، کارگردان، داستان نویس است. او در عرصه‌های مختلف تئاتر حضوری پررنگ داشته و بارها در عناوین مختلف در جشنواره درخشیده است.

«مرا فریاد کن»، «شبهای حرم»، «مهتابی»، «دورترین مرغ جهان می‌خواند»، «مردی دیگر»، «عروس»، «شب»، «گلایه»، «روزگاران»، «شما نگران نباشید»، «به آسمان نگاه کن» و... نمایشهایی است که او طی این سالها در کارنامه خویش به همراه دارد.

محمد مهدی خاتمی با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: با نمایش «سه شنبه های لعنتی» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتم.

خاتمی درباره داستان نمایش و سبک آن بیان کرد: این نمایش در فضایی کاملا رئالیستی است که ۶ سه‌شنبه از زندگی یک خانواده محترم ایرانی را به تصویر می‌کشد. این خانواده در طول یک مقطع زمانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این مسایل به دلیل بنیان‌های بیمار اقتصادی که در جامعه وجود دارد، شکل می‌گیرد و باعث بروز فاجعه و از هم پاشیدن خانواده‌ می‌شود. خانواده‌های ایرانی با این مشکلات به خوبی آشنا هستند و هر کدام کم و بیش با آنها برخورد داشته‌اند از همین رو این نمایش توانست ارتباط مناسبی با تماشاگران برقرار کند. اتفاقاتی که در این نمایش روایت می‌شود رخدادهایی واقعی مربوط به سال ۹۶ هستند که در نمایش نیز روی این مقطع زمانی تاکید زیادی شده است.

این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: به طور کل تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شد و اجرا ها به هر طریقی انجام شدند. در این شرایط کرونایی و با توجه به تعطیلی بلند مدت تئاتر، برگزاری جشنواره حتی با همان شکل کم جان خودش توانست اتفاق خوب و امید بخشی را برای اهالی تئاتر و هنردوستان رقم بزند .

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره بود یا خیر تصریح کرد: جشنواره یک رسم و قاعده است. در واقع جشنوراه ویترینی برای تولیدات برگزیده یک ساله تئاتر ایران است. امسال در حال گذران شرایط خاص و به شدت سختی هستیم. به اعتقاد من همین که دبیر جشنواره توانست در این شرایط، جشنواره را برگزار کند اقدام پسندیده ای بوده است و امیدوارم سال آینده اینگونه نباشد و ما بتوانیم سالن های پر ازدحام و شور و شوق جشنواره را پیش رو داشته باشیم.

خاتمی با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: ما اجرای عموم را خیلی وقت است پشت سرگذاشته ایم و در بهمن ماه پارسال بخشی از آن را روی صحنه بردیم ولی متاسفانه با ورود ویروس کرونا مجبور به توقف اجرا شدیم و بخش دیگر را هنگام بازگشایی سالن ها در ماه مرداد روی صحنه بردیم. اگر شرایط مناسبی برایمان فراهم شود مجددا اجرای عموم خواهیم داشت اما همه چیز بستگی به این دارد که چه پیش خواهد آمد.

کارگردان «سه شنبه های لعنتی» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: جشنواره تقریبا به گروه ها کمک هزینه می دهد تا بتوانند نمایش خود را آماده حضور در جشنواره کنند یعنی نیازهای اولیه را تامین می کنند تا گروه ها بتواند کار خود را ارائه و بخت خود را آزمایش کنند. اما به طور کل در طول این سال ها به تئاتر توجهی نشده است ولی امیدواریم در سال های آینده اتفاق خوبی بیفتد که تئاتری ها حد اقل به حق مالی خودشان برسند.

محمد مهدی حاتمی در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: بسیاری از بچه های تئاتر آماده ی اجرا بودند اما به محض اینکه خواستند اثر خود را به نمایش بگذارند کرونا وارد کشور شد و توقف ایجاد کرد و الان یک سال می شود که کارهایشان عقب افتاده است. اگر شرایطی ایجاد شود که سالن ها برای اجرای عوامل تئاتر آماده شوند و اجرا ها از سر گرفته شوند بخشی از خسارت گروه های حرفه ای تئاتر جبران می شود اگر چه یک سال عقب افتاده اند ولی به هر حال همین امر کمک زیادی به گروه ها می کند.

عباس غفاری: تئاتر خانه ی ما هنرمندان است/تئاتر تنها عامل نجات جامعه ی فرهنگی است!

عباس غفاری کارگردان، بازیگر، منتقد است. او دیپلم مکانیک عمومی(فلزکاری) از هنرستان امیرکبیر را دارد.

عباس غفاری نویسنده و کارگردان آثاری چون «حکایتی دیگر» و «خاکستر، شقایق، آتش»   است. او همچنین کارگردانی آثاری از جمله «شام آخر»، «خواب بی‌وقت حوریه»، «چهل گیس»، «نجواهای شبانه» را بر عهده داشته است.

این کارگردان در «کدو تنبل»، «مکبت»، «پریون»، «بوی خون معطر»، «دختران فضل فروش» و «ماه پیشونی» نیز ایفای نقش کرده است.

عباس غفاری بازیگر و کارگردان تئاتر با توجه به اینکه امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و سبک و ژانر داستانش چگونه بوده است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «سگدو» نوشته آقای محمد چرمشیر حضور داشتم. خلاصه داستان درباره ی دختری به نام "لنا"ست که می‌خواهد به یکی از کشورهای اروپایی پناهنده شود، اما کابوس ها رهایش نمی‌کنند.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه بود بیان کرد: شرایط به شدت سخت است. واقعیت این است که جامعه جهانی درگیر ویروس کوید 19 است و این فقط مختص کشور ما نیست در واقع حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی که از طریق سازمان بهداشت و درمان  اعلام شده است طبیعتا باید در همه جا رعایت شود. در جشنواره دوستان ما، هم مدیران سالن ها و هم مدیران جشنواره  علی الخصوص گروه ها در جشنواره سعی و تلاش خودشان را برای افرادی که در تلاش بودند به تئاتر و سینما بیایند کردند.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره بوده یا خیر تصریح کرد: طبیعتا عده ای موافق و مخالف این ماجرا هستند ولی من موافق برگزاری جشنواره بوده ام و اگر بگویم که مخالف هستم دروغ گفته ام. به نظرم جامعه همیشه به جشنواره نیاز دارد چرا که این جامعه غم زده است و مدت طولانی می شود که نه کنسرتی برگزار شده و نه سینما ها باز بوده اند بنابر این بهترین اتفاقی که رخ داد برگزاری جشنواره ها بود.

در حال  حاضر جامعه ما نیاز دارد با اجرای مجدد نمایش ها در صحنه های تئاتر شور و نشاط به وجود بیاید. راستش از لحاظ فرهنگی در بد جایی قرار گرفتیم و هر روز سقوط فرهنگی مان شدید و شدید تر می شود به اعتقاد من اگر جامعه قرار باشد از لحاظ فرهنگی به طریقی نجات پیدا کند تئاتر تنها عامل اصلی آن است!

 عوامل تئاتر از لحاظ مالی و روحی در شرایط بدی بوده و هستند به نظر من برگزاری جشنواره توانست نقطه عطف و نور امیدی باشد تا تئاتری ها انرژی لازم بگیرند که به کار و هنرشان ادامه دهند.

غفاری با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من اجرای عموم را پارسال روی صحنه برده ام و به همین خاطر مجدد اجرای عموم نخواهم داشت.

کارگردان « سگدو » در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: من امیدی ندارم چرا که هزینه های خرج شده برای نمایش بر نمی گردد ولی ما قبل از برگزاری جشنواره امیدوارانه تلاش کردیم که مردم و هنر دوست ها بیاند و کار و اثر ما را ببینند و لذت ببرند ولی در کل می دانستیم و خواهیم دانست که برگشت مالی نخواهیم داشت.

عباس غفاری در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: سال گذشته به طور کل یک فاجعه بود و این موضوع برای تمام دنیا لحاظ می شد اما در کشورهای دیگر مانند آلمان، انگلیس، سوئد، فرانسه، آمریکا و حتی در ترکیه دولت ها سوبسید و کمک مالی به گروه ها کردند اما متاسفانه در کشور ما دولت هیچ کمکی نکرد حتی در روز اول قرار شد سبد حمایتی به هنرمندان تعلق بگیرد اما تا به همین امروز یک سبد حمایتی هم به ما تعلق نگرفت و در حال حاضر اهالی تئاتر به شدت در مضیقه مالی هستند.

حالا هر چقدر هم پس انداز داشته باشند بلاخره یک جایی بودجه مالی اشان تمام می شود اما به نظر این یک سال گذشته جبران ناپذیر است چرا که ما هنرمندان زیادی را در عرصه بازیگری و تئاتر و در عرصه های هنری دیگر از دست دادیم که جایگزین کردن این ها به شدت سخت  است و شاید اصلا عملی نباشد. در آخر ما عاشق تئاتر هستیم درواقع خانه ما تئاتر است و جای دیگری را نداریم.

وحید نفر: «کاتالپسی» روایتگر یک داستان حقیقی و روانشناختی است!

وحید نفر، کارگردان، دستیار کارگردان، نویسنده، صداپیشه، عروسک‌گردان و بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر است.

وحید نفر، جایزه‌ی اول بازیگری مرد از جشنواره تک‌ نفره برای بازی درنمایش «عاشقی»، جایزه‌ی اول بازیگری مرد از بخش نمایش‌نامه‌خوانی دهمین جشنواره‌ تئاتر دانشجویی برای نمایش «دل سگ»، جایزه‌ عروسک گردانی از پنجمین جشنواره‌ تئاتر بانوان، اثر برتر بیست و ششمین جشنواره‌ فجر و اثر برتر دوازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی عروسکی برای نمایش «سودا دخت»، جایزه‌ سوم بازیگری مرد ازسومین جشنواره‌ نمایش‌نامه‌خوانی «نیاوران» برای بازی در نمایش «پیانو»، جایزه‌ بازی و عروسک‌گردانی از دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی عروسکی برای نمایش «علی بابا» و «چهل دزد بغداد»، جایزه‌ بازی در «فاوست»، جایزه‌ اول نمایش‌نامه‌نویسی از جشنواره‌ی تئاتر ارتش برای نمایش «نجات سرباز همپ» و جایزه‌ کارگردانی از ششمین همایش عاشورائیان برای نمایش سیاوش پاکراه، را در کارنامه دارد.

از مجموع ۴۲۲ بازیگری که طی سال جاری در نمایش های اجرا شده تئاتر شهر حضور داشتند وحید نفر با بازی در نمایش های «چل گیس» به کارگردانی حسین جمالی در تالار چهارسو ، «کلنل» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور در تالار اصلی ، «هملت و دن کیشوت»به کارگردانی تاجبخش فناییان در تالار اصلی و «مرگ آسید کاظم» به کارگردانی محمد محقق در تالار سایه به عنوان پرکارترین بازیگر نمایش های به صحنه رفته که در تالار های مختلف مجموعه تئاتر شهر طی سال ۹۶ معرفی شده اند.

وحید نفر کارگردان و نویسنده تئاتر با توجه به این که امسال با چه نمایشی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و سبک و ژانر داستانش چگونه بوده است؟ به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «کاتالپسی» به نویسندگی علی امیر ریاحی و به کارگردانی خود حضور داشتم. این نمایش در پاییز سال 98 تولید شده است ولی به خاطر کرونا و نداشتن توفیقات لازم امسال خوشبختانه در جشنواره تئاتر فجر در بخش مهمان پذیرفته شده بود و با این نمایش حضور داشتیم.

او افزود: این نمایش یک اثر رئالیستی، اجتماعی و روانشناختی است که به معضلات تنهایی انسان،  معضلات زندگی مدرن، دوری انسان ها از هم و به هویت باختگی انسان ها پرداخت.

این کارگردان در خصوص این که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه بود بیان کرد: من علاوه بر جشنواره تئاتر فجر در جریان جشنواره مقاومت هم بودم چرا که یک اثر در بخش کودک و نوجوان داشتم و هم یک متن و نوشته ای از من در بخش صحنه ای به نمایش در آمد. تئاتر یکی از مکان هایی است که بسیار درست و دقیق به حفظ پروتکل های بهداشتی پرداخت و انسان هایی که وارد این مکان شدند در این دوران به صورت دست چین شده بودند. من همیشه معتقدم مکان هایی مانند تئاتر و سینما همچنان برای انسان ها امن هست و افراد می توانند در آن به فعالیت بپردازند.

او در پاسخ به این سوال که موافق برگزاری جشنواره بود یا خیر تصریح کرد: در شرایط فعلی هر تلاش، کار و فعالیتی که باعث حیات و دوباره جان گرفتن تئاتر و هنر می شود را لازم می دانم در واقع در این شرایط اگر این اتفاقات نمی افتاد، خلاء فرهنگ و هنر طولانی تر می شد.  متاسفانه این خلاء تا حدودی ضربه هایش را بعد از دوران کرونا نشان خواهد داد.

 او با اشاره به اینکه به فکر اجرای عموم در سال بعد است یا همین امسال گفت: من امسال به فکر اجرای عموم بوده ام حتی برای بازی هم پیشنهاداتی داشتم ولی شرایطش فراهم نشد اما در نظر دارم کاری را برای سال آینده انجام دهم و امیدوارم شرایط فراهم شود که حضور مردم در سالن های تئاتر سهولت بیشتری داشته باشد.

کارگردان «کاتالپسی» در خصوص اینکه چقدر امیدوار است هزینه هایی که برای نمایش خرج کرده برگردد خاطرنشان کرد: هزینه هایی که برای این نمایش خرج کردیم هنوز بر نگشته است فقط امیدواریم که اجرایی که در جشنواره انجام شد تا حدودی هزینه ها را برگرداند و ما بتوانیم دستمزد اهالی تئاتر را بدهیم. درواقع امیدوارم که هر چه سریع تر  تئاتر از طبقه مشاغل سوم به طبقه دوم بیاید که بتواند به حیات خود ادامه دهد. 

وحید نفر در پایان و با اشاره به اینکه چگونه می شود سال گذشته تئاتر را جبران کرد؟ اظهار کرد: وقتی هنری یک سال تعطیل باشد و به لحاظ فرهنگی و تولید اندیشه و نقد مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عقب بیفتیم ضربات و لطمات زیادی را وارد می کند و حتما بعد ها خودش را نشان خواهد داد. اینکه ما چگونه می توانیم این مسائل را جبران کنیم بحث بزرگی است راستش  ما باید اول یک آسیب شناسی داشته باشیم و ببینیم که چه ضربه هایی از چه لحاظ خورده است؟ و بعد بتوانیم این مسائل را جبران کنیم.

نتایج مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر 39

برنده های بخش های مختلف تئاتر:

دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی رتبه اول نیز به «شهریار دبیری» برای عکس نمایش «فرانکنشتاین» اختصاص یافت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه دوم نیز به «فاطمه حسن پور زعفرانی» برای عکس نمایش «جانکاه» تعلق گرفت.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه سوم به «مریم قهرمانی‌زاده» برای عکس نمایش «مری پاپینز» اهدا شد.

بخش پوستر:

در بخش پوستر نیز «مهدی رایگانی» برای طراحی پوستر نمایش «دراکولا» رتبه اول، «سروش حیدری» برای طراحی پوستر نمایش «شاه شکار» رتبه دوم و «سینا افشار» برای طراحی پوستر نمایش «اسم» رتبه سوم را دریافت کردند.

برگزیدگان متروی تهران:

لوح تقدیر و 30 میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش خیابانی «ژنرال» به نویسندگی و کارگردانی «سعید بادینی» از زاهدان تعلق گرفت.

لوح تقدیر و 60 میلیون ریال جایزه نقدی به نمایش «سه شنبه‌های لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی «محمد مهدی خاتمی» از تهران اختصاص یافت.

نمایش «پاشوره» به نویسندگی و کارگردانی «حسن عابدی» از بجنورد نیز از سوی متروی تهران لوح تقدیر و 60 میلیون ریال جایزه نقدی را دریافت کرد.

بخش عکس:

رتبه اول: دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به شهریار دبیری برای عکس نمایش «فرانکنشتاین» اختصاص یافت.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «نیلوفر استا» برای عکس نمایش «اودیسه ۲۰۲۰»تعلق گرفت.

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «مریم قهرمانی زاده» برای عکس نمایش «مری پاپینز» اهدا شد.

بخش پوستر

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «سینا افشار» برای طراحی پوستر نمایش «اسم» اهدا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «سروش حیدری» برای طراحی پوستر نمایش «شاه شکار» تعلق گرفت.

رتبه اول: دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «مهدی رایگانی» برای طراحی پوستر نمایش «دراکولا» اهدا شد.

تله تئاتر

الف- تدوین

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «علیرضا رضایی» و «آرمان کارخانه» برای تدوین تئاتر تلویزیونی «هزار و یک تو» اهدا شد.

طراحی نور تصویر

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مهدی گودرزی» و «میلاد شکیبا» برای طراحی نور و تصویر تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» اهدا شد.

بازیگری زن

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «بهناز جعفری» برای بازی در تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» اهدا شد.

متن

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «عبدالرضا حیاتی» برای متن تئاتر تلویزیونی «آتش در نیستان» تعلق گرفت.

کارگردان تلویزیونی

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «شهرام گیل آبادی» برای کارگردانی تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» اهدا شد.

کارگردان هنری

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «السا فیروز آذر» برای کارگردانی هنری تئاتر تلویزیونی «هزار و یک تو» تعلق گرفت.

مسابقه تئاتر خیابانی:

طراحی حرکت

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکاً به «سامان شکیبا» و «سارینا شاد» برای طراحی حرکت نمایش «مضحکه در مضحکه»

ب- موسیقی

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکاً به «احمد صمیمی» و «امیرمحمد انصافی» برای آهنگسازی نمایش «نبرد بام» تعلق گرفت.

طراحی فضا

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکاً به «احمد صمیمی» و «مارال ایزدبخش» برای طراحی فضای نمایش «V.A.R» اهدا شد.

بازیگری مرد

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به طور مشترک به «سامان شکیبا» برای بازی در نمایش­های «حباب زیر آب» و «مضحکه در مضحکه» و «امیرحسین انصافی» برای بازی در نمایش «مضحکه در مضحکه» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «محمدهادی عطایی» برای بازی در نمایش «نبرد بام» تعلق گرفت.

کارگردانی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «سمیه مهری» برای کارگردانی نمایش «مضحکه در مضحکه» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مهدی ضیائیان» برای کارگردانی نمایش «نبرد بام» تعلق گرفت.

طرح و ایده

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکاً به:

«احمد صمیمی» برای طرح و ایده نمایش «V.A.R»

و «مارال ایزدبخش» برای طرح و ایده نمایش «V.A.R» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سمیه مهری» برای طرح و ایده نمایش «مضحکه در مضحکه» اهدا شد.

جایزه بزرگ

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «هادی کیانی» برای کارگردانی نمایش «واگویه­های یک فشنگ جنون زده» تعلق گرفت.

رادیو تئاتر

طراحی صدا و افکت

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «نرگس موسی­پور» برای طراحی صدا و افکت نمایش رادیویی «اتاق 24» اهدا شد.

بازیگری مرد

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکاً به «عباس توفیقی» برای بازی در  نمایش رادیویی «اتاق 24» و «ایوب آقاخانی» برای بازی در نمایش رادیویی «سین جیم» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «علی میلانی» برای بازی در نمایش رادیویی «سین جیم» تعلق گرفت.

بازیگری زن

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکاً به «نوشین حسن­زاده» برای بازی در  نمایش رادیویی «اتاق 24» ، «آنیسا مصطفی پور» برای بازی در نمایش «بوسه بر ماه»  و «رزا مزینانیان» برای بازی در نمایش «قهرمان من تویی» اهدا شد.

تهیه کنندگی

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سامی یوسفی» برای تهیه کنندگی  نمایش رادیویی «قهرمان من تویی» تعلق گرفت.

نمایشنامه نویسی

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سینا نیکوکار» برای نگارش  نمایشنامه رادیویی «سین جیم» اهدا شد.

کارگردانی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیم می­شود به «مصطفی کولیوندی» برای کارگردانی نمایش رادیویی «چریکه» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «علی بهرامی»برای کارگردانی نمایش رادیویی «سین جیم» اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مجید آینه» برای صدابرداری تمامی آثار حاضر در مسابقه نمایش رادیویی اهدا شد.

دیگرگونه‌های اجرایی:

طراحی اجرا (کارگردانی)

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مهیار جوادیها» برای طراحی اجرای نمایش «تناسخ» اهدا شد.

بهره گیری از مکان (کارگردانی)

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به  «پویان محمودی» به خاطر بهترین استفاده از ویژگی­های مکان در اجرای نمایش «15 ثانیه» تعلق گرفت.

اجراگر (بازیگری)

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «گلنوش قهرمانی» برای اجراگری در نمایش «15 ثانیه» اهدا شد.

ایده اجرایی (نویسندگی)

برگزیده:تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «رضا سعیدی» برای اجرای نمایش «حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی» تعلق گرفت.

مسابقه تئاتر صحنه‌ای

گریم

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سارا اسکندری» برای طراحی گریم نمایش «سگدو» تعلق گرفت.

موسیقی

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترکاً به «حسین اصیلی مازغی» و «عبدالرضا سرابی» برای آهنگسازی نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» اهدا شد.

طراحی نور

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «احسان فلاحت پیشه» برای طراحی نور نمایش «پنهان خانه پنج در» اهدا شد.

طراحی لباس

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سعید معروفی» برای طراحی لباس نمایش «تن­ها» تعلق گرفت.

طراحی صحنه

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سعید مؤذنی» برای طراحی صحنه نمایش «بهشت حکیم الله» تعلق گرفت.

بازیگری زن

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «ویدا موسوی» برای بازی در نمایش «بهشت حکیم الله» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «آیه کیانپور» برای بازی در  نمایش «سگدو» تعلق گرفت.

بازیگری مرد

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به گروه بازیگران نمایش «آبگوشت زهرماری» اهدا شد.

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «حمیدرضا محمدی» برای بازی در نمایش «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سروش طاهری» برای بازی در  نمایش «سگدو» اهدا شد.

نمایشنامه نویسی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «باقر سروش» برای نگارش نمایشنامه «اتول سورون» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «محمد چرم‌شیر» برای نگارش نمایشنامه «سگدو» تعلق گرفت.

کارگردانی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «اوشان محمودی» برای کارگردانی نمایش «پینوکیو» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به«نیما ایمان­زاده» برای کارگردانی نمایش «باب بارا» اهدا شد.

تقدیر ویژه هیأت داوران

لوح تقدیر ویژه هیأت داوران به همراه جایزه نقدی برای پرداختن به موضوع «اپیدمی» و نیز همراهی پیشکسوتان و جوانان تئاتر گرگان به گروه نمایش «اپیدمی» اهدا شد.

جایزه ویژه هیأت داوران

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «کمین ژاله» از قزوین تعلق گرفت.

جایزه بزرگ

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «باب بارا» از سنندج اهدا شد.

سرباز انقلاب

موسیقی

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مهدی کرمی» برای آهنگسازی نمایش «قاصد» اهدا شد.

 طراحی فضا

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سیدمهرداد کاووسی» برای طراحی فضا نمایش «زهی خیال باطل» تعلق گرفت.

بازیگری مرد

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «سیدمهرداد کاووسی» برای بازی در نمایش «زهی خیال باطل» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سیدپویا امامی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» تعلق گرفت.

بازیگری زن

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «آرزو جعفری» برای بازی در نمایش «قاصد» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «نجمه مهرابی خوزانی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

طرح و ایده پردازی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «مصطفی جعفری خوزانی» برای طرح و ایده پردازی نمایش  «انگشتری» تعلق گرفت.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سعید بادینی» برای طرح و ایده پردازی نمایش «ژنرال» اهدا شد.

کارگردانی

برتر: لوح تقدیر و جایزه نقدی مشترکاً به «سیدمهرداد کاووسی» برای کارگردانی نمایش «زهی خیال باطل» و «مجتبی خلیلی» برای کارگردانی نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سعید بادینی» برای کارگردانی نمایش «ژنرال» تعلق گرفت.

کار برگزیده

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «سعید بادینی» برای کارگردانی نمایش «ژنرال» اهدا شد.

گزارش صحنه‌ای

 تصویربرداری

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «محمدرضا اکبری»، «پوریا سبحانی»، «احمد اسماعیلی» و «علی مسیح آبادی» برای تصویربرداری نمایش «اپیدمی» اهدا شد.

صدابرداری

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «حمید نجفی راد» برای صدابرداری نمایش «ننه دلاور» تعلق گرفت.

تدوین

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «مجتبی اسماعیل زاده» برای تدوین نمایش «خونه باد» اهدا شد.

طراحی نور

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «رضا پورتراب­زاده» برای طراحی نور نمایش «اپیدمی» تعلق گرفت.

کارگردان فنی

برگزیده: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «رضا دادویی» برای کارگردانی نمایش «به مناسبت ورود اشکان» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران

برگزیده: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «شهرام گیل آبادی» برای کارگردانی نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» اهدا شد.

مسابقه نمایشنامه‌نویسی:

رتبه سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «مهدی علیپور اصل» برای نگارش نمایشنامه «جنگ و صلح» اهدا شد.

رتبه دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به «مهرداد رایانی مخصوص» برای نگارش نمایشنامه «مردی که گل به دهان گریست» تعلق گرفت.

رتبه اول: دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «محسن عظیمی» برای نگارش نمایشنامه «من پیپ هستم آقای دیکنز » اهدا شد.

حاشیه‌ها:

اجرای قطعاتی موسیقی توسط وحید اسداللهی از مفاخر موسیقی آذربایجان و گروهش از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

عباس غفاری کارگردان‌ «سگدو» به نیابت از محمد چرم‌شیر جایزه برگزیده نمایشنامه نویسی را دریافت کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز