در رادیو فرهنگ‌؛

بررسی اهمیت آبخیزداری در «توسعه متوازن»

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۹:۳۹:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۴۷۰۹
بررسی اهمیت  آبخیزداری در «توسعه متوازن»
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، به همراه اعضای فراکسیون توسعه متوازن مجلس در برنامه "در مسیر توسعه" این هفته رادیو فرهنگ به بررسی توسعه ی آبخیزداری در راستای توسعه ی متوازن در کشور می پردازند.

به گزارش برنا؛ در یک طرح آبخیزداری سعی می شود با شناخت ظرفیت ها و قابلیت های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوزه آبخیز، ضمن حل مشکلات مختلف اکولوژیکی، زیرساختی، انسانی، زیستی و ... بیشترین بهره برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام شود بر همین اساس  در برنامه "در مسیر توسعه" امروز (دوشنبه ۱۰ آبان ماه) با توجه به اینکه آبخیزداری در راستای توسعه ی متوازن در کشور نقش تعیین کننده‌ ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا می‌کند و از جمله بخش های مهم و تأثیر گذار در رشد اقتصادی کشور است  به این موضوع پرداخته می شود .

در این برنامه دکتر محمد خدابخشی؛ نماینده ی مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، نایب رییس اول کمیسیون برنامه و بودجه و رییس فراکسیون توسعه ی متوازن کشور و دکتر پرویز گرشاسبی؛ معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل ها، کارشناسان حضوری  هستند و همچنین سمیه رفیعی؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، سخنگوی فراکسیون توسعه متوازن کشور و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، و ریاست فراکسیون محیط زیست و دکتر ذبیح اله اعظمی ساردویی؛ نماینده جیرفت و عنبر آباد، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و عضو هیات موسس فراکسیون توسعه متوازن کشور، به عنوان کارشناس تلفنی در بحث کارشناسی مسائل و مشکلات مربوط به توسعه ی زیر ساخت آبخیزداری را بررسی کرده و به واکاوی وضعیت این زیرساخت در راستای توسعه ی متوازن در کشور می پردازند.

در برنامه« در مسیر توسعه» که کار مشترک رادیو فرهنگ و فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی است امروز درباره ‌نقش دولت و حاکمیت ها در توسعه آبخیزداری مناطق مختلف کشور در راستای توسعه ی متوازن در کشور گفت و گو می شود.

گفتنی است؛ حوزه‌ی آبریز با آبخیز - پهنه‌ای است که تمام روان‌آب ناشی از بارش وارد بر روی آن را یک رودخانه، آب‌رو، دریاچه و یا یک آب انباشت دریافت می‌نماید.

کلیه‌ی اقداماتی که مجموعاً امکان مدیریت و بهره‌برداری پایدار منابع زیستی را در حوزه ‌ی آبخیز فراهم نماید.این فعالیت‌ها ابتدا از حفاظت آب و خاک کشور شروع شده، به همین دلیل تفکر این است که آبخیزداری به حفاظت آب و خاک ختم می‌شود، در حالی که موضوع بسیار وسیع و همه‌جانبه است و نیازمند مطالعه و اطلاعات آمایشی و پایه‌ حوزه‌های آبخیز می‌باشد.

قابل ذکر است که هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۳/۱۲/۱۸ بنا به پیشنهاد شماره ۸۷۸۲.۱۵۶۶.۵۰۵  مورخ ۶۳/۶/۶ وزارت نیرو و به استناد ماده ۹ قانون حفظ و تثبیت‌کناره و بستر رودخانه‌های مرزی مصوب ۱۳۶۳/۵/۱۸ مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرائی قانون مذکور را تصویب نمودند.

« در مسیر توسعه » دوشنبه ها بصورت زنده از ساعت ۱۰:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتزو ای ام‌ردیف ۵۸۵ مگاهرتز پخش رادیویی دارد و از پایگاه اطلاع رسانی رادیو فرهنگ به نشانیwww.radiofarhang.ir و در شبکه های ماهواره ای سپهر و آرا هم پخش تصویری دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز