عباس نعمتی: فیلم شهید سلیمانی باید با توجه به میراث تمدن ایرانی و اسلامی ساخته شود

۱۴۰۰/۱۰/۱۳ - ۰۶:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۵۸۴
عباس نعمتی: فیلم شهید سلیمانی باید با توجه به میراث تمدن ایرانی و اسلامی ساخته شود
پرداختن به زندگی چهره های ملی و مسیر زندگی شخصی و حرفه ایشان که در جایگاه امروزشان تاثیر گذار بوده است یکی از ژانر های فیلم سازی و حتی ساخت آثار مستند در سینما و تلویزیون می‌باشد. پرداختن به زندگی حاج قاسم سلیمانی فرصتی است تا از اهرم هنرهای نمایشی در معرفی این چهره ی موثر و محبوب ملی استفاده کنیم تا ضمن انعکاس اهداف و عملکرد این قهرمان ملی ضمن الگوسازی و پرورش شخصیت های اینچنین کمک موثر کنیم.

به گزارش برنا؛ عباس نعمتی، نویسنده سینما و تلویزیون که آثاری چون "اولین شب آرامش"، تا "صبح"، "بوی باران"، "تکیه بر باد"و... در کارنامه اش دیده می شود در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد در خصوص «سردار سلیمانی» و جایگاه ملی او فیلم و سریال ساخته شود کدام ویژگی او می‌تواند خاصیت دراماتیک داشته باشد؟ به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: رسانه در سطح کلان باید دنبال سیاست‌هایی برود که عمق نفوذ و عمق تاثیرش را بیشتر کند. اینجا رسانه دو مزیت نسبی بزرگ دارد؛ یکی سریال های تاریخی و دیگری سریال هایی با مخاطب منطقه ای، بقیه سریال های روتین و هر شبی و طنز و مناسبتی با اینکه شدیداً لازم هستند اما برای تقویت آنتن و حفظ عادت مخاطب به باکس شبانه هر شبکه کارایی دارند. داستان یک‌سری اقتضائات دارد و سفارش دهنده ها هم توقعاتی دارند. سفارش دهنده‌ها می‌خواهند صرفاً آن بخش هایی که در همه جا به صورت رسمی از یک قهرمان سخن گفته شده است فیلم و سریال شود، اقتضای داستان این است که حرف های نو، تازه و ناگفته ها بیان شود. این بخش ها هم همیشه موافق و مخالفانی دارد که ممکن است برخی تاب و تحمل شنیدنش را نداشته باشند. لذا باید اول این قاعده درک شود که نمی توان فیلم یا سریالی ساخت که صرفاً همان حرف هایی که همه جا از سردار سلیمانی زده می شود، در فیلم هم مطرح شوند.

او تصریح کرد: اینکه بنده یا کسی هم بخواهد فی‌البداهه و با همین شنیده‌ها و تحقیقات ساده بگوید کدام وجوه شهید سلیمانی کار شود، دقیقاً باخت اثر نمایشی را رقم می زند. این کار باید بعد از یک تحقیق مفصل و شجاعانه انجام شود. به نظرم بیش از اینکه بپرسیم کدام ویژگی سردار سلیمانی برای پرداختن در یک اثر نمایشی مناسب است، باید بپرسیم سازندگان این اثر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. به نظرم یکی از این ویژگی‌ها اخلاص است.

کعبه را که هردمی عزی فزود

آن ز اخلاصات ابراهیم بود

فضل آن مسجد زچوب و سنگ نیست

بلکه دربناش حرص و جنگ نیست.

وی افزود: اگر با نگاه کاسبکارانه یا عکس انداختن با نام شهید به سراغ ساخت اثری درباره شهید قاسم سلیمانی نرویم قطعا به خودی خود برکتی در کار وجود دارد که رنگ و بوی آن با دیگر آثار تفاوت خواهد داشت..

نویسنده سریال "بوی باران" درباره تاثیرگذاری پرداختن به شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی بر مخاطب اظهار داشت: به دو شکل می توان به سریال شهید سلیمانی پرداخت؛ یکی مستقل و فارغاز بافت و زمینه و دیگری دیدن زندگی شهید سلیمانی در یک  منظومه فکری و تمدنی و بافتار. صدا و سیما از قدیم  برای سریال‌های الف ویژه خود یک منظومه فکری داشته است؛ ذیل تقویت هویت ایرانی اسلامی چند شاخه کارساخته و می سازد. یک شاخه تاریخ اسلام بوده . سریال‌های امام علی(ع)، امام حسن(ع)، مختارنامه، امام رضا (ع) و ... در این شاخه ساخته شده. در حال حاضر در ادامه در تکمیل این مسیر سریال سلمان فارسی ساخته می شود. از پیش از اسلام تا ارتحال حضرت رسول و ماجراهای بعد از حضرت رسول هدف گذاری شده. امیدوارم سریالی در دوره امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و دوره امام هادی (ع) تا امام زمان (عج) و نواب اربعه و بحث مهدویت هم کار شود. یک شاخه دیگر داستان های قرآنی بوده است که اصحاب کهف، حضرت یوسف (ع)، حضرت عیسی(ع)، حضرت مریم (ع)، حضرت ایوب (ع) را ساخته‌اند و داستان حضرت موسی (ع) را در دستور کار دارد و امیدواریم داستان حضرت ابراهیم (ع) هم ساخته شود.

این نویسنده تاکید کرد: یک شاخه تاریخ ایران بوده هم از بوعلی سینا و سربداران تا ملاصدرا و شیخ بهایی و سریال‌های دوره قاجار و پهلوی و بعد انقلاب که لیست فراوانی می‌شود، از کیف انگلیسی و هزاردستان و روزگار قریب و شهریار  تا سرزمین کهن ساخته شده است و درحال حاضر جشن سربرون را در همین مسیر در دست تولید دارند. بعد از انقلاب هم به قهرمان های دفاع مقدس مانند شهید باکری پرداخته شده است. در نهایت امیدوارم تاریخ قبل از اسلام در ایران مثل کوروش، داستان های شاهنامه و آریو برزن  هم ساخته شود و برای تکمیل تاریخ تمدن ایرانی پس از اسلام  به نظرم باید سریال خواجه نصیرالدین طوسی در دست تولید قرار گیرد که قرن هفتم و حمله مغولان هم به تصویر کشیده شود. در حوزه منطقه ای بهتر است فیلم‌هایی درباره اقبال لاهوری که بحث وحدت اسلامی و غربزدگی و بیداری اسلامی را مطرح کرد ساخته بشود و بعد از انقلاب داستان های دفاع مقدس مثل فتح خرمشهر، سقوط صدام و زندگی قهرمانانی مثل شهید سلیمانی، شهید بروجردی، محمد ناظری ساخته بشوند.

عباس نعمتی در پایان گفت: به نظرم اگر شهید سلیمانی را در این منظومه بسازیم تاثیرش چند برابر بیشتر خواهد شد اما اگر صرفاً فیلم و سریالی در خصوص شهید سلیمانی بدون توجه به میراث تمدن ایرانی و اسلامی ساخته شود آن حلاوت و گرما که حقش است رخ نمی دهد‌.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز