علی علایی:

جشنواره جهانی فجر، جشنواره‌ای آبرومندانه برای ایران است / نکوهش و بی‌انصافی‌هایی خارج از بحث نقد وجود دارد / نگاه‌های جناحی را کنار بگذاریم

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۰۹:۳۵:۰۲
کد خبر: ۸۳۶۰۲۰
جشنواره جهانی فجر، جشنواره‌ای آبرومندانه برای ایران است / نکوهش و بی‌انصافی‌هایی خارج از بحث نقد وجود دارد / نگاه‌های جناحی را کنار بگذاریم
علی علایی با تاکید بر مثبت بودن جدایی بخش جهانی و ملی جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: سینمای ایران نیازمند جشنواره‌ای در شان و جایگاه خود است.

علی علایی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: از دیر باز به برگزاری یک جشنواره جهانی در شأن و اعتبار سینمای کشور اعتقاد داشتم. زمانی که جشنواره فیلم فجر در بخش ملی و بین‌المللی به صورت همزمان برگزار می‌شد، بخش بین‌المللی جشنواره زیر سایه جوش و خروش و توجهات رسانه‌ای بخش ملی بسیار مهجور واقع می‌شد و کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و حتی خود برندگان ایرانی آن هم، چندان با آن جدی برخورد نمی‌کردند و بر خلاف یدک کشیدن نام بین‌المللی حتی در سطح منطقه‌ای هم جایگاه و تاثیری نداشت.

علایی خاطرنشان کرد: بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در زمان ادغام این دو بخش نسبت به بخش ملی از جذابیت کمتری برخوردار بود و در این شرایط مطمئناً سینمای کشور نیازمند جشنواره‌ای در شأن خود و در حد و اندازه‌های استانداردهای جهانی بود چرا که کشور ایران را می‌توان به جرات جزو ده کشور صاحب سینما در جهان دانست و شایسته است که ما روی چنین رویدادی در کشورمان توجه جدی داشته باشیم.

وی افزود: من همیشه مخالف برگزاری همزمان دو بخش ملی و بین‌المللی بودم و این تنها مربوط به امروز نمی‌شود. در این چند دوره نیز شاهد تلاش دبیر و مسئولان جشنواره بوده‌ام و برای همه ما مشخص است که همه در این جشنواره در تلاش برای برگزاری یک رویداد فرهنگی هنری بزرگ و فاخر با حداقل داشته‌ها و هزینه‌ها، با توجه به هزینه‌های انجام شده در بخش‌های دیگر کشور هستند. مطمئناً جشنواره را نمی‌توان تنها محدود به اکران چند فیلم دانست چرا که در این صورت می‌توان این اتفاق را در قالب یک هفته فیلم محدود کرد، یک جشنواره بخش‌های جنبی مهمی دارد که هم اهمیت فراوانی دارند و هم برگزاری کم نقص آنها نیاز به برنامه‌ریزی‌های بسیاری دارد.

این منتقد در ادامه گفت: در مقام مقایسه با چند جشنواره خارجی که در آنها حضور داشتم می‌توانم بگویم که این جشنواره جهانی فجر یک رویداد فرهنگی هنری آبرومندانه برای کشورمان است که ضعف عمده‌ای در آن دیده نمی‌شود. ما در مواجهه با حملات رسانه‌ای که به مردم کشورمان می‌شود با داشتن جشنواره‌ای معتبر و بزرگ می‌توانیم خود را به عنوان کشور و ملتی با فرهنگ و تاریخی کهن، و رفتاری متفاوت به جهانیان و مهمانان خارجی‌مان معرفی کنیم.

این منتقد با اشاره به تجربیات رضا میرکریمی اظهار داشت: رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر فردی با تجربه است که در جشنواره‌های جهانی بسیاری حضور داشته و اطلاعات کاملی از جشنواره‌ها دارد که طی این سالها با تلاش‌هایی که داشته توانسته افراد با اعتبار و مهمی را به ایران بیاورد.

وی با اشاره به انتقاداتی که طی سال‌های گذشته وجود دارد، گفت: هر چقدر که عملکرد یک جشنواره یا مدیرانش مثبت و نتیجه‌بخش باشد همیشه نکوهش و بی‌انصافی‌هایی وجود دارد که خارج از بحث نقد است. نقد جایگاه ویژه‌ای دارد که مطمئناً همیشه سازنده است اما برخی با نگاه‌های جناحی که معمولاً به دنبال سهم‌خواهی هستند قادر به برداشتی منصفانه از اتفاقات نبوده و تنها با نگاهی محدود به اتفاقات نگاه می‌کنند.

علایی در ادامه این بحث تأکید کرد: بسیاری به جداسازی جشنواره جهانی از جشنواره ملی ایراد گرفته‌اند اما من به شخصه تا امروز نقدی قانع‌کننده در این زمینه نخوانده‌ام و اگر خارج از بحث باندبازی و نگاه‌های جناحی به این موضوع نگاه کنیم می‌توانیم به اهمیت جشنواره پی برده و از ادامه برگزاری آن استقبال کنیم.

این منتقد تصریح کرد: متأسفانه یکی از ضعف‌هایی که اساساً در حوزه فرهنگ و حتی دیگر حوزه‌های اجرایی کشور همواره شاهد آن بوده‌ایم تغییر رویکردها و اهداف با تغییر مدیران و مسئولان است. معمولاً در این شرایط تصمیماتی توسط مدیران و مسئولان جدید گرفته می‌شود که به حوزه مورد نظر صدمه زده و با توجه به اینکه جشنواره جهانی فجر به تازگی از بخش ملی جدا شده امیدوارم مسئولانی که در آینده به سازمان سینمایی می‌آیند نیز به ادامه این جشنواره اعتقاد داشته باشند و ما شاهد تصمیماتی در جهت جلوگیری از برگزاری بخش جهانی به صورت جداگانه نباشیم. متأسفانه تغییر مدیران و مسئولان و عدم ثبات مدیریتی بارها در هر زمینه‌ و حوزه‌ای باعث شده تا تصمیماتی گرفته شود که به نفع کشور نیست و تمام تلاش‌های گذشته با یک تصمیم سلیقه‌ای از بین رفته که امیدوارم درباره جشنواره جهانی فجر این اتفاق رخ ندهد.

وی در پایان اظهار داشت: بعضاً در جشنواره‌های معتبر جهانی دبیر جشنواره 20 سال تغییر نمی‌کند و جشنواره دارای سیاستی مشخص است که چنین رویکردی موجب هدفمند شدن آن جشنواره می‌شود و جشنواره جهانی فجر نیز بهتر است با اهداف و اساس‌نامه‌ای مشخص به ادامه فعالیت‌های خود قدرت دهد. متأسفانه ضعف‌هایی در سیستم مدیریتی ما وجود دارد که نیاز به آسیب‌شناسی دارد و جشنواره جهانی فجر باید با بررسی آن‌ها و داشتن آیین‌نامه‌های اجرایی مشخص در کنار اساسنامه خود به کارش ادامه دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز