احمد خازنی:

فیلم‌های ماه رمضان معمولاً آسیب می‌بینند / اکران این ماه را باید جدی گرفت

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۵۸۷۷
فیلم‌های ماه رمضان معمولاً آسیب می‌بینند / اکران این ماه را باید جدی گرفت
احمد خازنی با اشاره به اهمیت اکران‌های ماه رمضان بر انتخاب فیلم‌های مناسب‌تر در این ماه تأکید کرد.

جواد خازنی مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره میزان استقبال مخاطبان از فیلم‌های سینمایی در ماه رمضان و وضعیت اکران گفت: واقعیت این است که ماه رمضان مردم بیش از هر چیز به عبادت و روزه‌داری می‌پردازند و فضایی معنوی در شهر حاکم است و در این شرایط خاص مطمئناً باید برنامه‌ای ویژه برای سینماها در نظر گرفت.

خازنی خاطرنشان کرد: پیشنهاد نیم‌بها شدن بلیت سینماها پیش از افطار پیشنهادی به جا و درست بود، پیش از افطار زمان مناسبی برای افرادی است که اوقات فراغت بیشتری دارند و می‌توانند در زمان روزه‌داری به سینما بیایند و این نیم‌بها بودن می‌تواند تشویقی برای این کار باشد و از طرفی پس از افطار نیز دو سانس به سینماها اضافه شد و شاهد استقبال بالای مردم از فیلم‌های سینمایی در این ساعات بودیم.

وی افزود: اما استقبال مردم در نیمه‌های ماه رمضان کمتر شد و به نظر من با انتخاب‌های بهتر و تصمیمات دقیق‌تر می‌شد که شاهد ادامه استقبال بیشتر مردم باشیم. برخی فیلم‌ها مثل «متری شیش و نیم» و «تگزاس 2» با استقبال خوبی همراه هستند ولی این دو فیلم آثار مربوط به اکران ماه رمضان نبودند، برای ماه رمضان باید فیلم‌های پرمخاطب‌تری انتخاب کرد تا شاهد رونق سینماها در همه روزها ماه رمضان بودیم اما امسال در نیمه اول استقبال نسبتاً خوب و در نیمه دوم به شدت شاهد افت میزان استقبال بودیم.

خازنی در ادامه اظهار داشت: با این حال امسال نسبت به سال گذشته سال بهتری برای سینماها در ماه رمضان بود اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم. به نظر من فیلم‌های بهتری برای اکران در ماه رمضان باید انتخاب شود و از طرفی بهتر است فیلم‌ها قبل از ماه رمضان اکران شوند چرا که معمولاً در این روزها و شرایط فیلم‌های قدیمی فروش بهتری دارند. متأسفانه فیلم‌هایی که امسال برای ماه رمضان انتخاب شده بود فیلم‌های چندان مناسبی برای اکران در ماه رمضان نبودند.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: از آنجا که قطعاً بخش اعظمی از جامعه روزه‌دار هستند حتماً روزه‌داری تأثیرش را به میزان استقبال از فیلم‌های سینما می‌گذارد و کسی که روزه است کمتر حوصله فیلم‌های خسته کننده را دارد. از طرفی اکران عید فطر نیز به نوعی باعث می‌شود فیلم‌های اکران شده در ماه رمضان مظلوم واقع شوند چرا که بلافاصله پس از چند روز اکران این فیلم‌ها، در عید فطر فیلم‌های جدیدی اکران می‌شوند که مخاطبان به سراغ آنها می‌روند و به طور کل نه در ماه رمضان و نه پس از ماه رمضان شانس دیده شدن ندارند و یا شانس‌شان به حداقل می‌رسد و این آسیب بزرگی است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: قطعاً ماه رمضان دارای فضایی معنوی است که مردم این ماه را به عنوان ماه عبادت و اطاعت می‌دانند اما این به این معنی نیست که حتماً فیلم‌ها باید مذهبی باشند، فیلم‌های پر محتوا و خوب که صرفاً مذهبی هم نیستند می‌تواند آثار موفق و خوبی در ماه رمضان باشند. نکته جالب توجه این است که فیلم‌های اکران شده در نوروز از فیلم‌های جدید ماه رمضان با استقبال بهتری روبرو بودند و حتی فکر می‌کنم اگر اکران فیلم سینمایی «رحمان 1400» ادامه داشت از همه فیلم‌ها با استقبال بهتری نیز روبرو بود. پیشنهاد من این است که اکران فیلم‌های ماه رمضان یک ماه زودتر از این ماه اکران شوند.

خازنی خاطرنشان کرد: تعطیلی سینماها در شب‌های قدر اتفاقی منطقی است و مطمئناً با توجه به مراسم احیا باز بودن سینماها نمی‌تواند منطقی باشد و از طرفی زمانی که سینماها در شب‌های احیا تعطیل هستند هیچگاه شاهد مراجعه مردم به سینما نبودیم و اشتیاقی برای فیلم دیدن وجود ندارد اما در برخی شهرها باز بودن سینما در روزهای پس از احیا با استقبال نسبتاً خوبی همراه بود و می‌شود در این روزها فیلم‌هایی غیر از فیلم‌های کمدی را اکران کرد.

وی در پایان گفت: اکران‌های ماه رمضان باید بیش از این جدی گرفته شود و مسئولان نباید برای این ایام فقط فیلم‌های ضعیف در گیشه را مدنظر قرار داده و اکران کنند. اتفاقی که امسال رخ داد و شاهد بودیم که فیلم‌های ماه رمضان چندان مورد استقبال قرار نگرفتند و بلافاصله پس از فرا رسیدن عید فطر شاهد اکران فیلم‌های خوبی چون «سرخ‌پوست» و «شبی که ماه کامل شد» بودیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز