گزارش روز؛

ورزش زورخانه‌ای در کشور ما به صورت مردانه شناخته شده است/ زنان از ابتدای تاریخ تاکنون دوش به دوش آقایان حرکت کردند/ مراجع مخالفتی با حضور بانوان در زورخانه ندارند

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۰۶:۰۰:۴۳
کد خبر: ۱۰۱۰۴۳۷
ورزش زورخانه‌ای در کشور ما به صورت مردانه شناخته شده است/ زنان از ابتدای تاریخ تاکنون دوش به دوش آقایان حرکت کردند/ مراجع مخالفتی با حضور بانوان در زورخانه ندارند
ورزش زورخانه‌ای یک رشته ملی و میراثی ماست اما جای بانوان در این ورزش ملی خالی است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده‌ است. جامعه آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قائل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار بوده‌اند. جایگاه زورخانه پس از اسلام در زنده‌کردن فرهنگ و آیین افتادگی و برادری که از عهد باستان در ایران رواج داشته‌است، اهمیت ویژه‌ای دارد. هنوز اکثرا جوانمردان و پهلوانان به این ورزش روی می‌آورند اما باگذشت زمان بانوان کشورمان نیز درخواست حضور و فعالیت در این رشته باستانی را دارند.

در این سال‌ها بسیاری از آیین‌ها و سنت‌های باستانی این رشته دستخوش تغییر شده است، براین اساس بانوان معتقدند حضور آن‌ها در این رشته می‌تواند این ورزش را نسبت به دنیای امروزی به‌روزرسانی کند. 

تعداد بانوان باستانی‌کار در حال افزایش است

رایحه مظفریان، اولین بانوی باستانی‌کار ایران، در خصوص حضور در این رشته به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: پیش از من هم کسانی بودند که در این رشته پیش قدم شدند اما به خاطر سیاست گذاری‌هایی که در دوره‌های مختلف نسبت به این ورزش وجود داشته کم‌تر دیده شدند. من با یک علاقه شخصی این ورزش را شروع کردم و جذب آن شدم. بارها می‌رفتم زورخانه تا اینکه فهمیدم خانم‌های دیگری هم هستند که این ورزش را انجام می‌دهند و به این رشته علاقه دارند. کم کم به یکدیگر معرفی شدیم. در گذشته های دور چند بار برای راه‌اندازی این رشته برای بانوان به فدراسیون درخواست داده بودیم اما به دلیل مشکلاتی که همین الان هم درگیر آن هستیم، این اتفاق نمی‌افتاد و درخواست ما نادیده گرفته می‌شد. تا اینکه تصمیم گرفتیم صدایمان را از طریق فضای مجازی به گوش بقیه برسانیم.

او افزود: تعداد بانوان باستاتی‌کار دائما در حال افزایش است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم مستقل عمل کنیم اما اگر فدراسیون بتواند مسئولین را قانع کند تا بخشی را به طور رسمی به بانوان اختصاص دهیم خیلی هم عالی می‌شود، اگر هم نتواند همچنان به فعالیت‌هایمان ادامه می‌دهیم چون این ورزش بخشی از هویت ملی ایران است.

مظفریان اظهار کرد: واقعا جای تعجب دارد که نسبت به این موضوع مقاومت و محافظه‌کاری وجود دارد، در حالی که زن ایرانی در ورزش‌های دیگری که انجام می‌دهد، مثل جودو، ووشو و... که اصلا به ملیت ایرانی وابسته نیست شرکت می‌کند و حمایت می‌شود و خداراشکر موفق است اما برخی مردان ایرانی نسبت به حضور زنان در این رشته باستانی واکنش منفی نشان می‌دهند، البته عده زیادی هم هستند که واکنش مثبت نشان می‌دهند و هر دو روی سکه را باید دید. اینکه آیا زنان از نظر جسمانی توانایی دارند یا خیر در رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه‌برداری جواب داده شده است. در مسابقات نیروی بدنی زنان با زنان سنجیده می شود پس زن ایرانی در مقایسه با زنان توانایی قابل ملاحظه ای دارد. 

بانوی باستانی کشورمان تصریح کرد: به نظر من توان جسمی یک خانم بالغ خیلی بیشتر از یک پسر نوجوان است. ما در رقابت با مردان نیستیم و قرار است با خودمان مقایسه شویم. این مسئله یک بهانه برای آقایان شده در حالی که ما اصلا محک نشدیم و آزمونی را پس ندادیم. درحالی که بانوان غیر ایرانی در کشورهای دیگر این رشته را انجام می‌دهند و از پس آن برمی‌آیند.

او گفت: این رشته توانایی بین‌المللی شدن ندارد چون در این صورت حضور زنان نیز باید ثبت شود و شروع به فعالیت کنند تا فدراسیون ورزش‌های بین‌المللی موافقت کند. زنان ایرانی اجازه ورود به گود را ندارند در حالی که یک مرد غیر مسلمان و غیر ایرانی می‌تواند ورود پیدا کند. کسی ورزش زورخانه‌ای انجام نمی‌دهد تا عنوانی مانند پهلوانی بگیرد، فقط به خاطر عشقی که دارند در این رشته فعالیت می‌کنند. در مورد زنان هم همینطور است، پهلوان بودن در درجه دوم قرار دارد، ما اول می‌خواهیم ورزشکار این رشته باشیم آن‌وقت مانند دیگران اگر صلاحیت داشتیم، صفت پهلوانی و قهرمان را از مردم بگیریم. اگر این رشته قابلیت پهلوان پروری دارد، چرا برای بانوان اینگونه نباشد.

در گذشته پسرانی که هنوز بالغ نشده بودند اجازه ورود به زورخانه نداشتند اما به مرور زمان این سد برداشته شد و برای ورود به زورخانه الزامی بر بلوغ وجود ندارد. این نشان می‌دهد که ورزش باستانی انعطاف دارد و تمام دستورالعمل‌ها دائمی نیست.

مراجع مخالفتی با حضور بانوان در زورخانه ندارند

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای، در این رابطه به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: بانوان ما در این زمینه بسیار پیگیر هستند و از نظر شرعی هم فتوای مراجع را برای حضور در این رشته گرفتند. افراد مخالف هم می‌گویند صرفا این ورزش مردانه است که شامل تعداد محدودی می‌شوند. همه پیشکسوتان و باسابقه‌های ما با حضور بانوان مخالف نیستند.

جوهری تاکید کرد: باتوجه به شرایط پیش آمده و پیگیری بانوان، مشکلی از نظر شناخت خانواده‌ها نسبت به این رشته وجود ندارد. نظر مراجع اکثرا حول این محور بوده که این رشته با ورزش‌های دیگر تفاوتی ندارد و اگر فعالیت در آن ایجاد مشکل نکند، مسئله‌ای ندارد. به نوعی می‌توان گفت مخالفتی ندارند. ما هم در حال پیگیری این موضوع هستیم، جمعی از بانوان نیز پیگیر این مسئله هستند.

رئیس فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای خاطرنشان ساخت: خانواده‌هایی که فرزندان دخترشان با این رشته آشنا هستند، به شدت پیگیری می‌کنند. تعدادی هم معتقدند این ورزش مردانه است و گود زورخانه مکانی مقدس محسوب می‌شود، پس باید مردانه بماند. پیگیر این موضوع هستیم تا ان‌شاءالله ببینیم نتیجه چه می‌شود. مخالفین حضور زنان در رشته زورخانه‌ای از آنجایی که این رشته همیشه در تاریخ برای آقایان بوده، آن را مناسب بانوان نمی‌دانند و اعتقاد دارند این ورزش باید مردانه بماند.

حضور بانوان باید از لحاظ جنبه‌های اجتماعی بررسی شود

محسن مهرعلیزاده، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و رئیس فدراسیون جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای، در این خصوص به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: تا به حال در این رابطه هیچگونه فعالیتی انجام نشده و مطالعه‌ای نکردیم. این که آیا اثرات ورزشی آن روی بانوان و آقایان می‌تواند مثل تمام ورزش‌های دیگر برابر باشد یا خیر نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر بتوانیم مسائل شرعی را به‌طوری در نظر بگیرم که قابل رعایت باشد، نباید حضور بانوان در این رشته مشکلی داشته باشد. در این زمینه تا به حال فکری نکردیم چون این ورزش در کشور ما به صورت مردانه شناخته شده و به همین دلیل بیشتر در این راستا کار کردیم و فعالیت داشتیم. 

او افزود: کلاس‌ها و دوره‌های ما به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و تاکنون چه در بخش مربیگری، چه در بخش ورزشی، چه در بخش مرشدی و بخش‌های دیگر هیچ کاری نکردیم، به همین دلیل پیش زمینه ذهنی در این رابطه نداریم.

مهرعلیزاده اظهار داشت: این موضوع را باید بیشتر از لحاظ جنبه‌های اجتماعی بررسی کنیم و بسنجیم. ما باید از دو جهت نگاه کنیم؛ یکی ماهیت خود رشته است، مانند رشته شنا که بانوان می‌توانند شنا کنند اما باید مسائل شرعی هم رعایت شود. در خصوص ورزش زورخانه‌ای هم به همین شکل است و باید محیطی به وجود بیاید تا مسائل شرعی هم رعایت شود.

رئیس فدراسیون جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای در پایان گفت: علاوه بر این باید دیدگاه‌های حاکم بر این رشته در نظر گرفته شود. پیشکسوتان و صاحبان این رشته دیدگاهی نسبت به این ورزش دارند و وحدتی بین آن‌ها وجود دارد که حتی اگر از بعد اجتماعی و شرعی همه چیز فراهم و رعایت شود، جا انداختن این موضوع بین آن‌ها بسیار زمان خواهد برد. همچنن بررسی این مسائل نیز به زمان دارد.

سخن پایانی

ورزش زورخانه‌ای یک رشته ملی و میراثی ماست پس ملیت فقط مردان نیست. زنان از ابتدای تاریخ تا الان دوشا دوش آقایان حرکت کردند و جای آن‌ها در این ورزش ملی خالی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز