از فوتبال تا هندبال؛

هت‌تریک کردن چیست؟

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۹:۱۱:۳۸
کد خبر: ۸۴۸۲۵۰
هت‌تریک کردن چیست؟
هت تریک در ورزش‌هایی نظیر فوتبال، کریکت، هندبال، هاکی و واترپولو هم به کار می‌رود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، هت‌تریک(Hat trick)‌‌یک اصطلاح ورزشی است که به دستیابی به موفقیت، امتیاز یا گل در ۳ بار که معمولاً پیاپی هستند، گفته می‌شود. دائره‌المعارف ویکی‌پدیا در این باره می‌گوید این واژه نخستین بار در ورزش کریکت، برای توصیف بازی‌های خوب اچ‌اچ استفنسن (HH Stephenson) بازیکن انگلیسی در سال ۱۸۵۸ و نخستین بار در سال ۱۸۷۸ در منابع چاپی به کار رفته است.

اما هت تریک حالا در ورزش‌هایی نظیر فوتبال؛ کریکت، هندبال، هاکی و واترپولو هم به کار می‌رود. هت‌تریک، در عین حال عنوان یک بازی استراتژی آنلاین مربیگری فوتبال نیز هست.

*هت تریک در فوتبال

زمانی که یک بازیکن می تواند در طول 90 دقیقه بازی سه گل به ثمر برساند به اصطلاح فوتبالی هت‌تریک کرده است اما این کار اصلا آسان نیست. در تاریخ بازی های جام جهانی فوتبال، 48 هت تریک صورت گرفته است که از این بین تنها چهار بازیکن موفق شده اند دو بار در جام جهانی هت تریک کنند.

1-ساندرو کوسیچ از مجارستان، در جام جهانی 1954، ژوست فونتین فرانسوی در جام جهانی 1958، گرد مولر آلمانی در جام جهانی 1970، گابریل باتیستوتا آرژانتینی در 2 جام جهانی 1994 و 1998 رکورددار هت تریک با 2 هت تریک هستند.

2- ساندرو کوسیچ مجاری و گرد مولر آلمانی در 2 دیدار متوالی جام جهانی هت تریک کردند.

3- لازیو کیس مجاری در عرض 7 دقیقه در برابر ال سالوادور در جام جهانی 1982 سریعترین هت تریک را رقم زد.

4- مارکوس کال کلمبیایی تمامی گل های هت تریک از روی ضربه آزاد در جام جهانی 1962 برابر شوروی سابق را به ثمر رساند.

*هر 300 بازی یک هت تریک

آمار نشان می‌دهد که تقریبا در هر 300 بازی فوتبال یک هت تریک اتفاق می‌افتد رکورد سریعترین هتریک جهان در دست تامی روس (Tommy Ross) بازیکن سابق تیم انگلیسی Ross County است. او در سال 1964 برابر تیم Naim County سه گل در 90 ثانیه به ثمر رساند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز