سفر مسقط، فرصتی برای شفافسازی مواضع ایران و تقویت رایزنیهای منطقهای بود
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتوگو با خبرنگار برنا درباره سفر رئیس تیم مذاکرهکننده ایرانی به مسقط اظهار کرد: در شرایط کنونی مهمترین مسئلهای که باید روشن شود و ابعاد آن مشخص گردد، موضوع چگونگی مدیریت ایران در تنگه هرمز است.
وی افزود: عمان پس از ایران کوتاهترین فاصله را با تنگه هرمز دارد؛ از این رو به نظر میرسد این سفر، علاوه بر موضوعاتی همچون داراییهای ایران، انتقال احتمالی منابع و همچنین بحث میانجیگری و روابط دوجانبه، بیش از هر چیز به مسئله تنگه هرمز مرتبط بوده باشد.
قنادباشی ادامه داد: اکنون مهمترین موضوع این است که ابعاد این مسئله روشن شود. به هر حال باید مشخص شود که آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد یا باز میماند و مدیریت آن به چه شکل انجام خواهد گرفت. همچنین اگر قرار است قانونی در این زمینه تصویب شود، این اقدام باید با اطلاع دقیق از مواضع عمان صورت گیرد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اطلاعرسانی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این سفر فرصتی برای شفافسازی و انتقال مستقیم مواضع ایران به مقامات عمانی بود.
وی گفت: به نظر من آقای قالیباف به مسقط سفر کرد تا مواضع قاطع جمهوری اسلامیایران را در این زمینه بهصورت مستقیم برای مقامات عمانی تشریح و تبیین کند.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد کشورهای منطقه به تفاهمنامه ایران و آمریکا گفت: کشورهای منطقه در این زمینه رویکردهای متفاوتی دارند. برخی تلاش میکنند با احتیاط با این موضوع برخورد کنند. از آنجا که در روند مذاکرات، برخی کشورهای منطقه از جمله عمان و پاکستان نقش میانجی را ایفا کردهاند، این مسئله موجب شده است که برخی بازیگران منطقهای رویکردهای خصمانه خود را بهصورت آشکار بروز ندهند.
قنادباشی افزود: البته برخی کشورها نگران هستند که ایران و آمریکا وارد نوعی همکاری شوند و در نتیجه جایگاه آنان نزد آمریکا تضعیف شود. این نگرانی در گذشته نیز وجود داشته و همچنان ادامه دارد. با این حال، تحولات اخیر نشان داده است که شرایط منطقه نسبت به گذشته تغییر کرده است.
وی ادامه داد: تخریب برخی پایگاههای آمریکا در منطقه و ضرورت بازسازی آنها، باعث شده است که کشورهای منطقه نسبت به توانایی آمریکا در ایفای نقش امنیتساز با تردید بیشتری نگاه کنند؛ بنابراین مسئله صرفاً به نگرانی کشورهای منطقه محدود نمیشود و خود آمریکا نیز با چالشهایی در زمینه تداوم حضور در منطقه مواجه است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با توجه به هزینههای بالای حضور آمریکا در منطقه، به نظر میرسد واشنگتن در میانمدت و بلندمدت تمایلی به تداوم الگوی گذشته حضور خود نداشته باشد. از سوی دیگر، آمریکا همواره تلاش کرده است بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی کشورهای منطقه از جمله عربستان، قطر، بحرین و کویت به شکل سرمایهگذاری یا خرید تسلیحات به اقتصاد آمریکا بازگردد.
وی گفت: این سیاست همچنان مورد توجه آمریکاست، اما شرایط جدید منطقهای و بینالمللی نشان میدهد که ادامه کامل ترتیبات و سیاستهای گذشته دیگر امکانپذیر نیست. به همین دلیل به نظر میرسد آمریکا نیز دیگر نتواند همان الگوی سابق را به طور کامل در منطقه دنبال کند.
انتهای پیام