برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

بلای قطعی برق که به جان هموطنان افتاد/ جنجال برگزاری تورهای های مسافرتی تزریق واکسن کرونا در کشورهای همسایه/ تولد نوع جدیدی از کرونا/ اعتراض داوطلبان کنکوری‌ به سوالات سخت آزمون

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۲۳:۵۲:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۳۶۸۷
بلای قطعی برق که به جان هموطنان افتاد/ جنجال برگزاری تورهای های مسافرتی تزریق واکسن کرونا در کشورهای همسایه/ تولد نوع جدیدی از کرونا/ اعتراض داوطلبان کنکوری‌ به سوالات سخت آزمون
هفته گذشته با خاموشی های پی در پی اوقات بسیاری از هموطنان را تلخ کرد و واکنش های بسیاری را به دنبال داشت به گونه ای برخی از مسئولین در این راستا عذرخواهی کردند که به اتفاق به مرور برخی از این اخبار خواهیم پرداخت.

به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 3 میلیون و304هزار و 135نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به85هزار و261نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  967هزار و821نفر اعلام کرد.

جنجال هفته: سفر برای تزریق واکسن رایگان

طی هفته گذشته برخی از  دفاتر گردشگری اقدام به برگزاری تورها تزریق واکسن رایگان کرونا در کشورهای همسایه کردند. هرچند این مقوله با توجه به شیوع پیک پنجم کرونا و تاخیر در روند تزریق واکسن کرونا در کشور می تواند پیشنهاد وسوسه کننده‌ای باشد.

اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور گفت: تور واکسن کرونا را غیر مجاز اعلام کردیم، چرا که این تورها با سلامت مردم سروکار دارند و بحث سلامت مردم اولویت اصلی به هر حال هر دستگاه اجرایی است.

او افزود: متولی قانونی این موضوع در کشور وزارت بهداشت است، به همین دلیل  وزارت بهداشت هیچ نوع تاییدیه برای برگزاری این تورها نداده است، ما این تورها را مجاز اعلام نمی‌کنیم.

برات ادامه داد: در واقع اطمینان از واکسن کرونا در کشور مقصد نداریم.

وحشت هفته: ویروس کرونا دلتا

 شیوع ویروس کرونای نوع "دلتا" در برخی استان های کشور وحشت جدید در سراسر کشور ایجاد کرد که متاسفانه این سویه جدید قدرت شیوع بالایی داشته و می تواند در مدت کوتاهی افراد را درگیر کند.

قدرت انتقال ویروس به حدی است که با قرارگیری در یک محیط بسته ظرف مدت نیم ساعت از فرد آلوده به سایر افراد منتقل می شود، بنابراین افراد باید به نکات پیشگیری دقت بیشتری داشته و از قرارگیری طولانی مدت در فضاهای بسته و بدون ماسک خودداری کنند.

 این نوع سویه جدید شباهت بسیاری به یک سرماخوردگی ساده دارد و علائم آن بطور معمول با آبریزش بینی و بدن درد خفیف شروع می شود، اما ظرف دو تا سه روز می تواند منجر به علائم ریوی شود.

لغو هفته: چندین آزمون

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش گفت: به دلیل شرایط کنونی کرونا در کشور و دریافت نشدن مجوز برگزاری آزمون از ستاد ملی کرونا، دو آزمون استخدامی معلمان در تیر و مرداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.

همچنین مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به شرایط کنونی کرونا در کشور و با تصمیم وزارت بهداشت، آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی که قرار بود جمعه 18 تیر به صورت سراسری برگزار شود، لغو شد.

دردسر جدید هفته: قطع برق در کشور

اوایل تیر 1400 برق مناطق زیادی از کشور به طور مکرر قطع شد  و این خاموشی ها منجر به اختلال در اینترنت کشور هم شده و نه تنها این خاموشی ها پایان نیافت بلکه فاصله خاموشی ها کمتر شد و زمان آن نیز افزایش یافت.

وعده هفته: رفع مشکل خاموشی ها

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران سه شنبه شب یعنی 15 تیرماه با اشاره به دیدار معاون اول رئیس جمهوری از دیسپاجینگ ملی گفت: این جلسه نتایج خوبی به همراه داشت و بر اساس تصمیم گرفته شده، مشکلاتی که بعضا برای مردم شریف کشور پیش آمده به‌زودی مرتفع خواهد شد.

اما روز گذشته یعنی چهارشنبه 16 تیرماه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق روز چهارشنبه در گفت‌وگویی گفت: براساس تصمیماتی که اتخاذ شد، مقرر شد صنایع انرژی‌بر به خصوص فولاد و سیمان و نیز سایر صنایع، تعمیرات دوره‌ای و تعطیلات خود را به این ایام که با محدودیت جدی در تامین برق روبرو هستیم، منتقل کنند.

او ادامه داد: با تمهیداتی که اتخاذ شده، از میزان خاموشی‌ها کاسته خواهد شد و تلاش بر این است با تداوم اقدامات حداکثر یک نوبت خاموشی در بخش خانگی اعمال شود.

هشدار هفته: سوء استفاده از محدودیت های تردد

سرهنگ پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره افزایش جرائم کلاهبرداری با استفاده از سامانه ثنا و مجوز تردد در طرح های شبانه و تردد بین شهری در شهر های قرمز و نارنجی خبرداد و گفت: تمام سامانه هایی که خدمات دولتی و غیر دولتی ارائه می کنند، هیچ کدام برای ارائه خدمات مبلغی از کسی دریافت نمی کنند.

کارت هفته: آزمون وکالت

کارت‌ شرکت در آزمون‌ وکالت سال 1399 از روز سه‌شنبه 22 تیر برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش قرار خواهد گرفت.

آزمون ‌کارآموزی وکالت سال 1399 در صبح روز جمعه مورخ25 تیر  در 84 شهرستان برگزار خواهد شد. فرآیند برگزاری آزمون صبح از ساعت 8:00 آغاز می شود و درهای ورود به جلسه آزمون در ساعت 7:30 صبح بسته خواهد شد.

کلید هفته: سئوالات کنکور داوطلبان خارج از کشور

کلید اولیه سئوالات کنکور ۱۴۰۰ برای داوطلبان خارج از کشور روز گذشته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

ممنوع هفته: ورود و خروج از تهران

سردار تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا گفت: سفر از شهر‌های نارنجی و قرمز کرونایی و بالعکس دارای ممنوعیت و محدودیت است.

او افزود: برخورد با تردد‌های غیرمجاز در شهر‌های قرمز و نارنجی کشور تشدید می‌شود.

سردار حسینی یادآور شد:خروج از تهران به هر سمتی ممنوع و دارای محدودیت بوده و مشمول جریمه یک میلیون تومانی است.

شایعه هفته: لغو آزمون دسیاری تخصصی

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ستاد شیوه نامه‌های بهداشتی برای هر آزمون را ارائه می‌کند و این برگزارکنندگان هستند که در صورت امکان رعایت این شیوه نامه‌ها آزمون برگزار می‌کنند و اگر نتوانند شیوه نامه‌ها را به درستی اجرا کنند موظف به لغو آزمون هستند.

او در خصوص شایعه لغو آزمون دسیاری تخصصی گفت: این آزمون برای پزشکان عمومی است که در حال گذراندن دوره دستیاری هستند و شغلشان به گونه‌ای است که بر بالین بیماران حاضر می‌شوند. سالن محل برگزاری آزمون برای پزشکان دوره دستیاری بسیار امن‌تر از بالین بیمار است. تمام پزشکان از جمله دانشجویان دوره دستیاری واکسن مقابله با کرونا دریافت کرده اند و برگزاری آزمون برای آنان مخاطره آمیز نخواهد بود.

معترضان هفته: کنکوری ها

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نامه ای به سازمان سنجش آموزش کشور، خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر کارگروهی در این سازمان برای بررسی اعتراض‌های شرکت کنندگان آزمون سراسری 1400 شد.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره این نامه به سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: اگر سوالی مد نظرشان است که خارج از محتوا به نظر می رسد، به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند؛ این سازمان مشکلی برای بررسی سوال ها ندارد.

آتش هفته: جاده مخصوص

عصر روز 14 تیرماه یک مورد آتش‌سوزی توسط شهروندان به آتش‌نشانی اطلاع داده شد. شدت این آتش سوزی به حدی بود که دود ناشی از این حریق از فاصله‌های بسیار دور هم مشخص بود.

این حریق در یک انبار یا کارخانه در محدوده جاده مخصوص کرج بعد از آزادگان رخ داد.

محل آتش‌سوزی انبار بزرگی بود که انواع کالا، حتی لوازم خانگی در آن چیده شده بود. چند سوله که هر کدام حدود ۶٠٠ یا ٧٠٠ مترمربع وسعت دارد، دچار آتش‌سوزی شده است. سقف بخشی از سوله‌ها تخریب شده است. اما خوشبختانه این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

انفجار هفته: خط لوله گاز و نفت

ساعت 16 روز سه شنبه 15 تیرماه در اثر نشت گاز در ایستگاه خط لوله انتقال نفت و گاز یک انفجار رخ داد.

او محل دقیق انفجار را بین روستای بیت عجم و مجاهدین در بخش فتح المبین شوش بود که متاسفانه سه نفر از کارشناسان شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب کشور در این حادثه جان باختند.

چهار نفر دیگر نیز که در اتاق جنب محل انفجار در حال استراحت بودند، به شدت زخمی شدند که توسط اورژانس 115 به بیمارستان نظام مافی شوش اعزام شدند.

قتل هفته: قتل عام یک خانواده در گتوند

روز سه شنبه 15 تیرماه معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خوزستان از قتل چهار نفر از اعضای خانواده و زخمی شدن یک نفر در شهرستان گتوند خبر داد و گفت: قاتل مسلح فراری در کمتر از یک ساعت در عملیات ویژه پلیس دستگیر شد.

فاجعه دیگر هفته: بازهم تصادف اتوبوس

ساعت 9:41 صبح روز گذشته بر اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس و یک دستگاه خودروی سواری لیفان در جاده نطنز به کاشان، 52 نفر دچار حادثه شدند.

از 52 نفر حادثه دیده، 8 نفر از مصدومان با همکاری اورژانس به مرکز درمانی منتقل و مابقی به صورت سرپایی درمان شدند.

همچنین 5 نفر از سرنشینان خودروی سواری لیفان جان خود را از دست دادند.

 امدادرسانی توسط نجاتگران پایگاه‌های امداد و نجات عوارضی کاشان-نطنز و همچنین تیم امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهرستان نطنز انجام شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز