معاون هماهنگی نیروی زمینی سپاه:

عمق اشراف معنوی و علمی شهید تجلایی ناشناخته مانده است

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۱۴:۲۷:۱۳
کد خبر: ۱۲۳۶۱۴۰
عمق اشراف معنوی و علمی شهید تجلایی ناشناخته مانده است
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه عمق اشراف معنوی و علمی شهید تجلایی ناشناخته مانده است، تسلط به مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه و طراحی عملیات‌های مختلف بخشی از وسعت فهم و تدبیر این شهید والامقام عنوان کرد.

به گزارش برنا؛ سردار علی اکبر پور جمشیدیان در آیین رونمایی از کتاب "شهادت شکار" که خاطرات و دست‌نوشته‌های شهید علی تجلایی است، با اشاره به سالگرد دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا، فرماندهان و سربازان دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت: شهید تجلایی یکی از نخبگان بزرگ‌نظامی دفاع مقدس است که عمق معنوی و علمی وی کمتر شناخته شد. جوانی که هنوز جنگ آغاز نشده بود به عنوان استاد مسائل نظامی در جبهه افغانستان حاضر شده و اثر گذار می‌شود.

وی با بیان اینکه شهید تجلایی در دوران دفاع مقدس تا زمان شهادت یکی از طراحان اصلی عملیات‌ها بود، گفت: این شهید عالی مقام در کنار سردار سرلشکر شهید باقری، سردار سرلشکر شهید رشید و سایر فرماندهان در جنگ بسیار اثرگذار بودند.

پور جمشیدیان ادامه داد: شهید تجلایی در سوسنگرد بسیار موثر واقع شدند و عشایر منطقه گواه این ادعا هستند. به ویژه در جریان محاصره در سوسنگرد توسط رژیم بعث عراق، شهید تجلایی موفق به ارسال اخبار آن به مقامات شدند و شاید اگر تلاش ایشان نبود، سوسنگرد آزاد نمی‌شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اشراف شهید تجلایی به مسائل سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: سخنان و مطالبی که ایشان در آن زمان گفتند و نوشتند، نشان از عمق تسلط این شهید به مسائل سیاسی و اجتماعی کشور بود.

سردار پورجمشیدیان با اشاره به تلاش‌های  همسر مرحومه این شهید ادامه داد: اگر علی تجلایی امروز علی تجلایی شد، این شخصیت به دلیل وجود سرکار خانم عبدالعلی زاده همسر مرحومه ایشان بود که نقش بزرگی در شکل گیری شخصیت علی آقا داشتند.

وی خاطرنشان کرد: کتاب شهادت شکار به کوشش همسر شهید تجلایی به ثمر رسید و از همه عزیزانی که برای این کتاب تلاش کردند، قدردانی می کنم.

شهید علی تجلایی از فرماندهان لایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که پس از شهادت مهدی باکری جای ایشان را جبران کرد. این شهید عالی مقام متولد ۱۳۳۸ در تبریز بود که از سال ۱۳۵۶ فعالیت های مبارزاتی خود را آغاز کرد و پس از مدتی توسط ساواک دستگیر شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید تجلایی در سال ۱۳۵۸ وارد سپاه پاسداران شد و به عنوان مربی پادگان سیدالشهدا انجام وظیفه نمود و در ادامه برای مبارزه با نیروهای ضد انقلاب به کردستان رفت.

شهید تجلایی در سفر به افغانستان، نخستین مرکز آموزش فرماندهی مجاهدین افغانی را در داخل کشور افغانستان تاسیس کرد. این شهید والامقام با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و در نبرد دهلاویه و حماسه سوسنگرد به عنوان فرمانده عملیات و معاون عملیاتی سپاه شرکت کرد و در دفاع مقدس مسوولیت های مختلفی را بر عهده گرفت.

سرانجام این مجاهد راه خدا در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۳ در شرق دجله و عملیات بدر به شهادت رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز