تبریز دیار موزه‌ها

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۸:۵۱:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۲۲۳۸
تبریز دیار موزه‌ها
تبریز قطب گردشگری شمال‌غرب است که با ۳۲ موزه فعال، جزو استان‌های برتر در سطح کشور شناخته شده است و طی سه ماه نخست سال جاری، ۲۲ هزار و ۷۰۰ گردشگر خارجی در هتل‌های آذربایجان‌شرقی اقامت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، ۲۲ هزار و ۷۰۰ گردشگر خارجی، طی سه ماه گذشته تاکنون در هتل‌های آذربایجان‌شرقی اقامت کرده‌اند؛ این آمار خیره کننده‌ای بعد از محدودیت‌های کرونایی است که علاوه بر افزایش ۴۵ درصدی ترددهای جاده‌ای، افزایش پروازهای هوایی و خطوط ریلی را نیز رقم زده است.

آذربایجان‌شرقی دارای ۳۲ موزه است که به همین دلیل در سطح کشور جزو استان‌های برتر در حوزه میراث فرهنگی شناخته شده است و از سویی به دلیل وجود صنایع دستی بی نظیر، در زمره استان‌های برتر نیز معرفی شده که در نوروز امسال، با افزایش ۳۰۰ درصدی بازدید از موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری مواجه شده است.

جاذبه‌های گردشگری تبریز

ائل گلی

ائل گلی تبریز در چهارفصل سال از زیبایی‌های خاصی برخوردار است که به دلیل قدمتی که دارد یکی از مکان‌های بکر برای گردشگری در شهر اولین‌ها به شمار می‌آید. ائل گلی تبریز در بخش اصلی شهر تبریز و در هفت کیلومتری مرکز شهر واقع شده است که در زبان ترکی گؤل به معنای استخر و شاه گلی یا ائل گلی به معنای استخر بزرگ نامیده می‌شود.

تفرجگاه عینالی

تفرجگاه عینالی تبریز یکی از دیگر جاذبه‌های بکر گردشگری در شمال شهر تبریز است که طی چند سال گذشته با وجود خدمات تفریحی همچون زیپ لاین، تله کابین، رستوران و کافی شاپ‌های متعدد و دریاچه مصنوعی داغ گلی توانسته است گردشگران و شهروندان بسیاری را برای گذران اوقات فراغت به این سمت بکشاند.

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه تبریز به دوره ایلخانان در اوایل سده هشتم هجری قمری بازمی‌گردد که استفاده از این بنا به عنوان قلعه نظامی به ویژه در دوران قاجار تا پایان حکومت خودمختار آذربایجان مشهود بوده است. این بنا در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار تاریخی تبریز

بازار بزرگ تبریز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مسقف جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است که بسیاری از گردشگران و جهانگردانی همچون ابن بطوطه و مارکوپولو از رونق و شکوه این بازار تمجید کرده‌اند.

بزرگ‌ترین بازار مسقف تبریز سرا و تیمچه‌های مختلفی همچون فرش‌فروشان، کفاشان، عطاری و غیره را در دل خود جای داده است و همه ساله گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشور از این بازار بازدید می‌کنند.

موزه سنگی

موزه سنگی تبریز یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های شهر اولین‌هاست که در جوار موزه آذربایجان‌ واقع شده و آثار سه هزار ساله سنگ نگاره‌های تمدن‌های باستانی شهر تبریز را به نمایش گذاشته است. این موزه نشانگر هنرهای سنگ نگاره‌ای، صخره‌ای و هنری تمدن‌های قدیمی شهر تبریز به شمار می‌آید.

موزه عصر آهن

موزه عصر آهن تبریز در یکی از محوطه‌های باستانی شمال مسجد کبود شامل گورستان و آثار سفالی عصر آهن است. از آثار مهم و منحصر به فرد به دست آمده در این موزه می‌توان به ۳۸ گور جنینی، گور ساده نوزادان و گور مربعی نوجوانان با ظروف سفالی اشاره کرد.

موزه قرآن و کتابت

موزه قرآن و کتابت یکی دیگر از موزه‌های کلانشهر تبریز با موضوع معنویت و مذهب است که در محل مسجد صاحب الامر در مرکز شهر واقع شده است. در این موزه نسخ‌ نفیسی از قرآن که به دوره‌های گوناگون تاریخ مربوط می‌شود، نگهداری شده است اما یکی از باارزش‌ترین قرآن موجود در این موزه قرآنی (تک برگ) است که با خط کوفی و با دست خط حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بر روی پوست آهو نوشته شده است که گفته می‌شود قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی‌گردد.

موزه فوتبال آذربایجان

موزه فوتبال آذربایجان که متعلق به فوتبال و فوتبالی‌هاست در سال ۱۳۸۹ در محل جدید خود و به همت شهرداری تبریز افتتاح شده است. در این موزه اسناد تاریخی، انواع کاپ‌ها، مدال‌ها، پیراهن‌ها و لباس‌های ورزشی قهرمانان بازه زمانی ۱۲۶۵ تا ۱۳۹۵ نگهداری می‌شود. مدیریت این موزه نیز با شهرداری تبریز است.

موزه کاریکاتور

موزه کاریکاتور اولین موزه در نوع خود در آسیا و پنجمین در دنیاست. این موزه زیبا در خانه هنر تبریز در محوطه باغ گلستان واقع شده است و بیش از ۱۴ هزار اثر از کارتونیست‌های مطرح جهان و ۶۰ اثر از بزرگ‌ترین آثار کاریکاتوریست‌ها در این موزه نگهداری می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی آذربایجان یا موزه حیات وحش

موزه تاریخ طبیعی با نام موزه حیات وحش تبریز، یکی دیگر از موزه‌های دیدنی تبریز است در محل اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی، واقع شده است. این موزه در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است و عمده اشیای قابل بازدید در این موزه، پیکرهای تاکسیدرمی جانوران و گیاهان گوناگون مناطق مختلف کشور و به ویژه منطقه آذربایجان‌ است.

موزه مشاغل

موزه مشاغل تبریز، اولین موزه مشاغل در ایران است که در کنار یخچال تاریخی صادقیه و در حاشیه مهرانه رود احداث شده است و از جمله اشیای قابل مشاهده در این موزه، متعلق به لوازم، اشیا و وسایل قدیمی در تبریز است.

موزه سفال

موزه سفال و یا موزه زنده سفال در محل خانه علوی واقع شده و قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد؛ در این موزه تمام کارهای سفالگری، مراحل تهیه و آماده سازی گل سفید تا لعاب زنی و کوره چینی توسط اساتید و هنرجویان قابل مشاهده بوده و به همین دلیل یکی از مشخصه‌های هنر سفالگری آذربایجان‌ به شمار می‌رود.

موزه آذربایجان‌

موزه آذربایجان‌ یکی از موزه‌های مهم تبریز و ایران به شمار می‌رود و پس از موزه ملی ایران، دومین موزه باستان شناسی است که آثار تاریخی از دوران اسلام و پیش از اسلام در آن قابل بازدید است.

موزه قاجار

موزه قاجار در محله ششگلان به دوره قاجار و عهد ناصرالدین شاه باز می‌گردد. از جمله آثار نگهداری شده در این موزه می‌توان به آثار بافته، چینی آلات، آبگینه، سکه، ابزار موسیقی، خاتم و ابزارهای فلزات دوره قاجار اشاره کرد.

خانه مشروطه

این خانه یکی از مهم‌ترین مقرهای تصمیم‌گیری تاریخی با تجمع افرادی مانند ستارخان، باقرخان، ثقه الاسلام، حاجی میرزا آقا فرشی، حاج مهدی کوزه‌کنانی و سایر مشروطه خواهان بود. از جمله اشیای ارزشمند این موزه، سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و عکس‌های سیاه و سفید از دوران مشروطه است.

موزه سنجش

موزه سنجش یکی از موزه‌های تبریز در داخل فضای خانه سلماسی است که بنای آن به دوران قاجار برمی‌گردد؛ این موزه تنها موزه سنجش ایران است که انواع ابزارهای وزن‌کنی، سنگ وزنه‌ها، پیمانه‌های مختلف، ابزارهای مربوط به علم نجوم و علم هواشناسی، قطب‌نماها و ساعت‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است اما از درخت پنج میلیون ساله از دوران پلیوس در حیاط این موزه نیز نباید به راحتی گذشت.

غذاهای سنتی تبریز

تبریز، شهر غذاهای خوشمزه است که گردشگران داخلی و حتی خارجی، طعم این غذاها را چشیده‌اند؛ از جمله غذاهای سنتی و معروف تبریزی می‌توان به کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، خورشت هویج، کوکو لوبیا سبز، کباب تابه‌ای، آش آبغوره، آش اوماج، آش ماست، آش میوه، دویماج، قارنی یاریخ و قورما شورباسی اشاره کرد.

فرش تبریز طلایه‌دار صادرات

بیش از ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی متعلق به طرح و نقش فرش آذربایجان‌ و تبریز است و بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سطح استان آذربایجان‌شرقی از این راه ارتزاق می‌کنند.

کیف و کفش چرم تبریز

تبریز به عنوان یکی از مراکز اصلی تولید کیف و کفش و منسوجات چرمی است که علاوه بر تأمین نیاز کشور، سالیانه مقادیری نیز به کشورهای مختلف صادر می‌شود. در حال حاضر سه هزار و ۷۸۰ واحد تولیدی و فروش در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که به طور سالیانه حدود ۶۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش چرم تولید می‌شود.

در حال حاضر، استان آذربایجان شرقی دارای ۷۴ میهمان پذیر، ۸۰ هتل و هتل آپارتمان و ۲۳۷ واحد بوم‌گردی است و ۲۰۲ ثبت نشان ملی و ۱۳ ثبت جهانی صنایع دستی، ۱۸۷۰ ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی را از آن خود کرده است. البته وجود کاروانسراهای متعدد یکی دیگر از پتانسیل‌های گردشگری در خطه آذربایجان است که نباید از آن غافل شد. آناهیتا رحیمی

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز