آذربایجان شرقی  پنجمین استان سالمند کشور است

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۱۰:۴۶:۵۸
کد خبر: ۱۴۱۹۲۵۷
آذربایجان شرقی  پنجمین استان سالمند کشور است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی پنجمین استان سالمند کشور است گفت: با توجه به روند نرخ رشد جمعیت متاسفانه کشورمان به سمت سالمندی پیش می رود از این رو نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه سلامت در این بخش هستیم

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر بهمن نقی پور در جلسه گروه کاری سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه بحث سلامتی از مهمترین محورهای زیر ساختی در حوزه بشری است افزود: بر اساس برآورد آمارها و اطلاعات موجود 20 درصد تامین سلامتی مردم بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و 80 درصد بقیه بر عهده دیگر سازمان ها و ارگانهای جامعه است .

نقی پور با اشاره به میزان بسیار پایین باروری در استان آذربایجان شرقی گفت: در شهرهای تبریز و جلفا کمترین میزان باروری را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به قوانین تعالی جمعیت گفت: باید در این امر مهم نیز همه ادارات ، سازمانها و ارگانها با هم همکاری تنگاتنگی در فرهنگ سازی جوانی جمعیت داشته باشند.

وی استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان های مردم نهاد را ضروری دانست و گفت: تحقق برنامه‌های حوزه جمعیت تنها از طریق یک سازمان محقق نمی‌شود و نیازمند همراهی مردم و به خصوص سازمانهای مردم نهاد هستیم.

وی از رسانه ها  و صدا و سیما خواست ورود جدی به این امر داشته باشند تا در یک فرصت 4 یا 5 ساله آتی بتوانیم در بحث افزایش جمعیت و جوانی جمعیت تاثیر گذار باشیم.

وی همچنین  با اشاره به راهبردهای افزایش نرخ باروری در سایر کشور ها با عنوان رفع موانع اقتصادی ، اجتماعی، بیولوژیک گفت: باید راهبردهای مراقبت از کودکان، سیاست های مرخصی پدر و مادر، تخفیف شهریه مهد کودک ها و یارانه های درمان ناباروری ها را در کشور افزایش دهیم.

وی در خصوص مرگ کودکان زیر 5 سال گفت: یکی از شاخص های توسعه پایدار در جهان شاخص مرگ و میر کودکان زیر 5 سال است از این رو نیازمند آموزش های ویژه مراقبت های مورد نیاز، رسیدگی به کودکان و آموزش جلوگیری از مخاطرات برای این گروه هستیم.

نقی پور کاهش میزان ساعت رسیدن بر بالین بیماران را نیز از اهم فعالیت های اورژانس 115 اعلام کرد و بر ادامه آن بصورت نظام وند تاکید کرد.

وی همچنین در خصوص سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر که از سال 92 و با تشکیل کمیته ملی بیماری های غیر واگیر دار اجرا می شود گفت: اقدامات و آموزش های  بهینه ای باید در خصوص روش های تغذیه ای ، بهداشتی کردن محصولات کشاورزی، تغییر سبک زندگی، ورزش و ... انجام گیرد و امیدواریم با بالا بردن سطح فرهنگ سلامتی و سبک زندگی مردم بتوانیم از بروز و افزایش بیماری هایی همچون سرطان، دیابت،  فشار خون و بیماری های غیر واگیر دار جلوگیری کنیم.

 نقی پور گفت: سند استانی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر به لحاظ اهداف جهانی 9 گانه و متناسب با اولویت های ملی با تغییراتی در اهداف 13 گانه تدوین شده است.

وی در خاتمه در خصوص دستور جلسه گروه کاری سلامت و امنیت غذایی استان در خصوص مجوز فعالیت عطاری ها در استان گفت: در حال حاضر پروانه فعالیت عطاریها توسط اتحادیه آجیل خشکبار و خواربار فروشان صادر می گردد و بسیاری از عطاریها نیز بدون پروانه و به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند و با توجه به حیطه فعالیت این صنف(گیاهان دارویی وعرقیات) که عرضه محصولات سلامت محور را شامل می شود پیشنهاد شد صدور مجورز فعالیت از طریق دانشگا های علوم پزشکی صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه مسائلی در خصوص ، ایجاد شادی و نشاط آفرینی در جامعه ،احداث بیمارستان و مراکز درمانی دولتی در شهر جدید سهند، معضلات اجتماعی ، غنی سازی مسائل فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز