امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۱۴۰۱/۱۱/۰۴ - ۰۸:۳۹:۰۷
کد خبر: ۱۴۲۶۸۸۱
امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز
تفاهم نامه همکاری فی مابین معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه ترجمان دانش و کاربردی شدن تحقیقات حوزه پیشگیری از حوادث ترافیکی و ایمنی جاده ای منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، تفاهم‌نامه همکاری های علمی و پژوهشی در قالب ترجمان دانش با حضورمعاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و معاونین آموزش و پژوهشی و جمعی از مدیران دانشگاه،در محل معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به امضای طرفین رسید.

علی بخشی زاده معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در این آیین ضمن تبریک میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه السلام با تجلیل از زحمات فعالان حوزه سلامت و حس مسئولیت اجتماعی این قشر از جامعه اظهار کرد: ایران به داشتن پزشکان حاذق و سرآمد خویش که در برهه های سخت با سربلندی از پس مشکلات برآمده اند و در دنیا درخشیده اند افتخار می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد با عقد این تفاهم نامه و گسترش همکاری‌ها شاهد ترجمان دانش و کاربردی شدن تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بستر اجتماعی باشیم.

دکتر بهمن نقی‌پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: مقارن شدن این آیین با میلاد امام محمد باقر علیه السلام، امامی که شکافنده علم هستند را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم همه محققین و کارگزارن نظام ادامه دهند راه درخشان آن امام همام باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تلفات جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن  به عنوان یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز از جهت ورود به این مشکل در دو مرحله‌ی کار پژوهشی برای رسیدن به راهکارهایی برای حل این مشکل اجتماعی و در گام بعدی کاربردی کردن تحقیقات ورود جدی داشته  و در کاربست راهکارها در جامعه قدم های اساسی برداشته است.

وی افزود: عقد این تفاهم نامه تلاشی در راستای کاربردی شدن تحقیقات دانشگاه در جامعه است، رسانه ملی و رادیو از کانال‌های فراگیر ارتباط اجتماعی است  و تلاش می کنیم در راستای این تفاهم نامه انتقال آموزه ها و یافته‌های پژوهشی به مردم در کمترین زمان ممکن میسر شود.

دکتر نقی‌پور گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه متخصصین دانشگاه علوم پزشکی در یک فرآیند مستمر، در موقعیت زمانی مناسب و کوتاه‌ترین زمان ممکن نتایج تحقیقات خود را به مردم انتقال می دهند و با تغییر الگوهای رفتاری، کاهش آسیب‌های جاده ای و ارتقاء سلامت جمعیت و ایمنی ترافیکی و جاده ای مورد ارزیابی قرار می گیرد.

دکتر نقی‌پور ابراز امیدواری کرد که با اجرای این تفاهم نامه شاهد همکاری و هم افزایی دو مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تبریز و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش تلفات جاده‌ای و صدمات روحی و جسمی جبران ناپذیر تصادفات و سوانح رانندگی در جامعه باشیم.

خانم دکتر اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت، نیزدر این جلسه با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری در خصوص کاربردی کردن تحقیقات گفت: ترجمان دانش و کاربردی کردن تحقیقاتی که مشکلی از جامعه رفع می‌کند باید سرلوحه کار همه سازمان ها باشد.

مدیر رادیو سلامت گفت: آنچه اکنون کشور با آن روبروست ابر بحران جمعیتی است و از دست دادن تعداد کثیری از افراد سالم در حوادث جاده‌ای بر این مشکل دامن می زند و این مشکل بدون شک با کار علمی و پژوهشی قابل مدیریت است.

وی افزود: اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه ایمنی جاده ای و همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای کاربردی شدن نتایج این پژوه‌ها قطعاً از این مشکل بطور چشمگیری می کاهد.

دکتر پرویز شهابی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در این جلسه با تشریح اهمیت جشنواره پایان‌نامه در سه دقیقه در حوزه سلامت جاده ای و ایمنی ترافیکی افزود: پایان‌نامه های زیادی در دانشگاه در این حوزه کار شده است که نتایج آن می‌تواند در جامعه کاربردی و راه‌گشا باشد و در جهت ارتقاء سلامت جمعیت اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

دکتر صادقی رئیس مرکز تحقیقات حوادث جاده ای و ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این جلسه با بیان دو نگرش از تولید و مصرف علم گفت: یک نگرش سنتی این است که مصرف کننده علم خود آن را تولید کنند و نگرش جدید این است که تولید کننده علم با مصرف کننده علم ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

صادقی تاکید کرد: حلقه مفقوده ترجمان دانش ارتباط است و از این جهت است که  انعقاد تفاهم  نامه همکاری بین رسانه ملی و دانشگاه از جایگاه خطیری برخوردار است چرا که این تفاهم نامه حلقه وصل و ارتباط دانشگاه به عنوان تولید کننده علم و مردم به عنوان مصرف کننده علم برای کاربردی شدن نتایج تحقیقات است.

رئیس مرکز تحقیقات حوادث جاده ای و ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: چاپ نتایج تحقیقات در مجلات، نمی تواند روش ارتباطی موثر و فراگیری برای انتقال آن به جامعه  باشد و از این جهت بهترین مسیر انتقال این علم به جامعه و کاربردی شدن تحقیقات و یافته‌های پژوهشی صدا و سیما است.

دکتر فریداعلایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، در این آئین ضمن ارائه آماری از تلفات و آسیب‌های جاده ای کشور گفت: در حوزه ترافیکی در کشور سالانه ۱۷ هزار فوتی و قریب به ۵۰۰هزار تا ۸۰۰ هزار مصدوم داریم.

وی تاکید کرد: این وقایع علاوه بر آسیبهای مستقیم از جمله فوت و نقصلن جسمی در بطن خود عوارض زیادی نیز دارند. مشکلاتی همچون بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها، مشکلات  اجتماعی و اقتصادی ناشی از آسیبهای جسمی پایدار همچون قطع نخاع و... مشکلات روحیو خانوادگی  از این دست مسائل است.

دکتر علایی ادامه داد: در بحث حوادث ترافیکی  عامل انسانی، خودرو و جاده سه عامل اصلی است که باید مورد مداخله قرار گیرد و  دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص ایمنی جاده ای و سلامت در حوادث ترافیکی روی مسئله انسانی متمرکز شده است؛ گرچه روی ریجستری در حوزه جاده ای هم فعالیت دارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود:  با توجه به ضرورتی که در این موارد احساس می‌شد، دانشگاه اقدام یه ایجاد و راه اندازی رشته ایمنی و سلامت در ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد کرد تا  با تکیه بر این نیروهای دانشگاهی کار علمی و پژوهشی در این حوزه در کشور با قدرت پیش رود.

 دکتر مظفری قائم مقام معاون صدا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نیز در این آیین ضمن تقدیر از هوشمندی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: برای رسیدن به اهداف این برنامه نیاز به هم‌افزایی است که این مهم نیز با شناسایی اهداف مشترک محقق خواهد شد.

وی، ارتقاء سطح سلامت جامعه به عنوان هدف مشترک دانشگاه و صدا و سیما  را مورد توجه قرار داد و گفت: رسانه ها علی الخصوص رسانه فراگیر ملی و بطور خاص رادیو که سهولت دسترسی در زمان و مکان‌ در آن گسترده است در ایجاد الگوهای ذهنی و به تبع آن الگوهای رفتاری تاثیر زیادی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با عقد این تفاهم نامه شاهد هم افزایی در انتقال دانش به جامعه و رسیدن به الگوهای ایده‌‌ال‌ سلامت و ایمنی جاده‌ای و حوادث ترافیکی باشیم.

انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز