راهکارهای مهار تورم و رشد تولید

۱۴۰۲/۰۱/۱۰ - ۱۷:۳۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۵۴۴۰۸
 راهکارهای مهار تورم و رشد تولید
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: اقتصاد ایران مبتلا به رکود تورمی بوده و معمولا در صورت مقابله با رکود اقتصاد کشور دچار تورم بی مهابا و هنگام کنترل تورم، رکود تثبیت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه تورم در واقع نوعی مالیات پنهان و به نفع اقشار خاص و به ضرر قشر عمده مردم است، اظهار کرد: اساس تورم در ایران از سال 1351 شروع شد. در آن مقطع درآمدهای نفتی کشور به شدت رشد یافت و این درآمدها که بدون در نظر گرفتن وضعیت تولید به اقتصاد تزریق شد زمینه های ایجاد تورم را در کشور فراهم آورد.

فرشکاران مدعی شد: در ادوار گذشته، انواع مختلف تورم تقاضا، عرضه و حتی تورم وارداتی به خاطر تحریم و شرایط بین المللی تحمیلی در اقتصاد کشور خود را نشان داده است.

وی ابراز داشت: تورم از حالت های روانی جامعه نیز متاثر می شود که به تورم روانی معروف است؛ مثلا ممکن است در حالی که قرار بوده افزایش قیمت ها تنها 10 درصد باشد به بهانه کمبود عرضه قیمت ها را به سمت افزایش بیش از حد و بازار سیاه می برند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم مبتلابه اقتصاد کشور بحث رکود است. یعنی زمینه های تولید وجود دارد اما تقاضای موثر برای حمایت از این عرضه و رونق تولید وجود ندارد.

فرشکاران یادآور شد: تورم و رکود مشکلات ساختاری اقتصاد ایران هستند. در واقع اقتصاد ایران مبتلا به رکود تورمی است که در چنین شرایطی سطح قیمت ها و بیکاری توامان افزایش می یابد و معمولا در صورت مقابله با رکود، اقتصاد کشور دچار تورم شدید و هنگام کنترل تورم، رکود تثبیت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اذعان داشت: برای اینکه تولید از رکود خارج شود، باید تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها را قبول کنیم تا تعادل عرضه و تقاضا حفظ شود. 

این مسوول مدعی شد: با توجه به شرایط رکود تورمی کشور اتخاذ سیاست های اقتصادی که سازگار با یکدیگر عمل و هر دو معضل رکود و تورم را درمان کنند بسیار ضروری است.

*ریشه های ایجاد رکود تورمی در کشور

فرشکاران با بیان اینکه اجرای چنین سیاست هایی در عمل بسیار سخت و دشوار بوده و نیاز به دقت و مطالعه زیادی دارد، افزود: یکی از راهکاهای مطلوب، شناسایی علل و ریشه های ایجاد رکود تورمی در کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: عواملی مثل رشد نقدینگی و درآمدهای نفتی، کسری تراز تجاری و کسری بودجه دولت را می توان به عنوان علل و تشدید کننده رکود تورمی کشور جهت مسیریابی خروج از این معضل معرفی کرد.

*راهکارهای مهار تورم و رشد تولید

وی ادامه داد: اینجا مسئله بسیار مهم تعیین ظرفیت تولید است. اگر تولید قادر به پاسخ به نیاز بازارهای داخلی و بین المللی خود باشد و با ارزآوری خارجی و گردش سرمایه داخلی به پایه پولی و مالی ثبات دهد ارزش پول ملی افزایش می یابد. وقتی ارزش پول تقویت شود، توانمندی و قدرت خرید آحاد جامعه بالا می رود و ضمن کنترل تورم، تولید می تواند از رکود خارج شود.

فرشکاران خاطرنشان ساخت: هرگاه رشد اقتصادی یا تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور افزایش یابد، توان اقتصادی و سرانه درآمدی کشور ارتقاء یافته و سطح عمومی قیمت ها کاهش می یابد و به عبارت دیگر تورم مهار می شود.

این مسوول مدعی شد: افزایش تولیدات کشور در بخش های مختلف اقتصادی(صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات) و وجود بازارهای کارآمد برای جذب این تولیدات باعث تحرک سرمایه و افزایش درآمد ملی می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه بر اساس نظریه های اقتصادی افزایش سطح عمومی قیمت ها از چسبندگی خاصی پیروی می کند که با وقفه های زمانی معین خود را نشان می دهد، ادامه داد: جهت کنترل قیمت ها به سمت کاهش حتما باید رشد تولیدات اتفاق افتد تا با افزایش درآمد سرانه آحاد جامعه، میزان تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش یابد.

وی سیاست های انقباضی به مفهوم کنترل بازار، سیاست های پولی و مالی، هدفمند کردن تسهیلات بانکی به تولید صاحب بازار که ذخیره انبار ایجاد می‌کند را در مهار تورم موثر دانست. 

فرشکاران افزود: اگر ارتباطات اقتصادی منطقه ای و جهانی توان تولید را به بازارها ببرد و تبدیل به ارز شود این ارز خودبخود در رشد اقتصادی و مهار تورم تاثیر خود را نشان خواهد داد.

فرشکاران تصریح کرد: دولت باید برنامه مشخصی برای سیاست های ارزی و تثبیت نرخ ارز داشته باشد که بتواند نوسانات و التهابات بازار ارز را کاملا کنترل کرده و عرضه و تقاضا را متعادل نگه دارد تا بدینوسیله تورم روانی مهار شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: اگر فضای اقتصادی روابط بازاری خود را باز نکند هر قدر برای خروج از رکود تلاش کنیم ثمری نخواهد داشت و تورم هم افزایش می یابد و این دو بیماری مهلک بیماری های دیگری را هم در اقتصاد ایجاد می کنند.

وی توضیح داد: مهار و کنترل تورم باید در بازه های زمانی مشخص پیش رود که لازمه آن تقویت پول ملی، حضور فعال در بازارهای منطقه ای و جهانی و ارتباط خوشه ای تولیدکنندگان خرد با تولیدکنندگان بزرگ، است.

فرشکاران اذعان داشت: اگر فقط مهار تورم را در نظر آوریم و به رشد تولید توجه نکنیم عارضه رکود، اقتصاد کشور را آزار خواهد داد و منجر به تشدید بیکاری و ناهنجاری های اجتماعی و بالا رفتن هزینه های دولت خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در عین حال خاطرنشان ساخت: البته این اصلاحات تنها با شعار قابل ایجاد نیست بلکه لازم است در مسیری که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند با اهتمام تمام پیش رفته و اقدامات عملی موثری صورت گیرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز