لباس سنتی زنان آذربایجان، نشان از اصالت و وقار بانون آذری دارد

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ۱۲:۰۰:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۲۱۲۲
لباس سنتی زنان آذربایجان، نشان از اصالت و وقار بانون آذری دارد
رنگ، طرح و نشان لباس اقوام مختلف ایران نشان از فرهنگ و قدمت آن منطقه دارد و در این بین آذربایجان به پوشش بانوانش که تلفیقی از هنر، فرهنگ و اصالت است به خود می بالد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، پارچه هایی مخملی، ابریشمی، ساتنی و ... با طرح ها و رنگ های بی بدیل و در عین حال با پوششی کامل معرف لباس های سنتی منطقه آذربایجان شرقی است.

تنوع در رنگ و طرح در پیراهن محلی زنان مناطق مختلف آذربایجان شرقی به چشم می خورد، لباس هایی بلند با پوشش کامل و متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در این مناطق به چشم می خورد.

IMG_5920

هرچند استفاده از پوشش سنتی در بسیاری از مناطق این استان منسوخ شده است اما هنوز در برخی از مناطق این استان از جمله ایل شاهسون و ارسباران همچنان زنانشان از لباس هایی با طرح های اصیل این منطقه استفاده می کنند.

شاید بتوان گفت طرح گل های درشت با رنگ های شاد بخش جدایی ناپذیر پوشش زنان در این مناطق است.

استفاده از رنگ ها و طرح ها نیز در لباس بانوان این منطقه هریک معرف هویت فرد از جمله سن، تجرد یا تاهل و موقعیت اجتماعی وی است.

رنگ ها حرف اول را در پوشش سنتی زنان آذربایجان می زند و این زنان لباس های خود را با حاشیه‌دوزی گلابتون، منجوق‌دوزی، چین‌دوزی و...زینت می بخشند و در مراسم های خاص با پوششی بسیار برجسته تر و پر زرق برق تر حاضر می شوند.

زنانی که سن و سالی از آنها گذشته است با پوشش لباس هایی با رنگ های تیره تر در محل های عمومی حاضر می شوند و دختران جوان رنگ های شاد تری بر تن دارند و لباسشان تزئینات بیشتری دارد.

زنان و دختران برای پوشاندن موهای خود از چارقد که همان روسری بزرگ و رنگی و ابریشمی است استفاده می کنند و در برخی از مناطق نیز یایلیق یا همان سربند را نیز از روی روسری بر پیشانی خود می بندند.

آلا چارشاب یا همان چادر رنگی را نیز می توان نمادی از پوشش زنان آذربایجان نامبرد که هنوز در بسیاری از مناطق این استان زنان و دختران بر سر می کنند.

هرچند در حال حاضر استفاده از انواع لباس محلی در زندگی روزمره بسیار کمرنگ تر از گذشته شده است و بخصوص در شهرها کمتر شاهد این نوع پوشش هستیم اما مادران این سرزمین وقتی برای خرید و یا میهمانی به شهرها سر می زنند هنوز لباس سنتی خود را بر تن دارند که زیبایی و وقار خاصی به این مادران می بخشد.

گزارش : حمیده بردباری

عکاس: مریم یوسفی

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز