فرماندار این شهرستان:

۱۰۰ درصد آب شرب شهرستان اهر از سد ستارخان تأمین می‌شود

۱۳۹۴/۱۱/۰۴ - ۱۰:۲۳:۵۸
کد خبر: ۳۶۴۸۲۲
۱۰۰ درصد آب شرب شهرستان اهر از سد ستارخان تأمین می‌شود
عابدی به برنا گفت: حدود ۵۰ درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان اهر به هدر می‌رود و برای اینکه از هدر رفت آب جلوگیری کنیم باید طرح لوله گذاری را با جدیت پیگیری کرده باشیم.

فرماندار اهر گفت: حدود 50 درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان اهر به هدر می‌رود و برای اینکه از هدر رفت آب جلوگیری کنیم باید طرح لوله‌گذاری که بهترین روش برای جلوگیری از هدر رفت آب است را اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سیدمحمد عابدی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی در شهرستان اهر، با بیان اینکه اهر دارای ۲۰۷ روستا است، اظهار داشت: از مجموع ۱۳۰ هزار نفر جمعیت این شهرستان، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در شهر اهر و مابقی در روستاها زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته راه ارتباطی ۳۱ روستای شهرستان اهر آسفالت ریزی شده است، افزود: تخصیص قیر رایگان یکی از عواملی است که روستائیان از راه آسفالته بهره مند شده‌اند و خود مردم نیز زیرساخت‌ راه‌های روستایی را تامین و آماده کردند.

عابدی از آسفالت ریزی بیش از ۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی با اعتبار ۴ میلیارد تومان در شهرستان اهر خبر داد و گفت: برای احداث کمربند غربی اهر که با همکاری معدن مس سونگون آغاز شده تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده، که بیشتر این اعتبارات در حوزه تملک هزینه شده است.

فرماندار اهر به روند اجرای پروژه‌های مسکن مهر نیز اشاره کرد و گفت: مساکن مهر شهرستان اهر در قالب ۵ هزار و ۳۴۸ واحد با تسهیلات بیش از ۱۰۱ میلیارد تومانی احداث شده و از این تعداد ۴ هزار واحد تحویل مالکان شده است.

عابدی افزود: در مجموع از تعداد کل مسکن‌های مهر فقط ۱۱۰ واحد تعاونی‌ها نیمه تمام مانده که در صورت اتمام پرونده مسکن مهر در اهر به پایان خواهد رسید.

وی با انتقاد از اینکه مردم در رفت و آمد به محدوده بعد از پلیس راه با مشکل جریمه ماموران روبرو می‌شوند، گفت: پلیس راه اهر – تبریز در داخل محدوده شهر اهر واقع شده و مردم که هر بار به آن سوی پلیس راه مثل شهرک صنعتی تردد می‌کنند با جریمه ماموران پلیس راه روبر می‌شوند و این موضوع موجب نارضایتی مردم شهر اهر شده است .

عابدی در ادامه به وضعیت محورهای مواصلاتی شهرستان اهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: جاده اهر – مشگین شهر نیازمند تبدیل به بزرگراه است و از طرفی نیز جاده اهر – ورزقان که یک محور فرعی است در صورت تأمین زیرساخت‌ها باید به جاده اصلی تبدیل شود .

فرماندار اهر بابیان اینکه ۱۰۰ درصد آب شرب شهرستان اهر از سد ستارخان تأمین می‌شود، بیان داشت: اصلاح شبکه آب شرب اهر باید متناسب با نیازهای منطقه باشد، مجتمع آب رسانی یخفوروزان که در فاز نخست، آب شرب بیش از ۷۰ روستا را تأمین می‌کند، اکنون راکد مانده که نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

وی در ادامه سخنان خود به پروژه‌های گازرسانی نیز اشاره کرد و گفت: از تعداد ۲۰۷ روستای شهرستان اهر تنها ۱۳۵ روستا از گاز طبیعی بهره مند شده که در مجموع ۸۶ درصد از روستائیان این شهرستان را شامل می‌شود، ضمن اینکه در طی سال گذشته و امسال به ۲۱ روستا گازرسانی انجام شده است.

عابدی با تاکید بر اینکه امکانات و تجهیزات بیمارستان باقرالعلوم اهر برای رفع نیازهای بیش از ۴۰۰ هزار نفر پاسخگو نیست، اظهار کرد: تنها بیمارستان شهرستان اهر اکنون ۱۴۹ تختخواب دارد و طبق پیگیری‌های مستمر مقرر شده تا تخت‌های این بیمارستان به ۳۱۵ مورد افزایش یابد.

فرماندار اهر با اشاره به اینکه با مراجعات بیماران به بیمارستان اهر با کمبود دستگاه‌های سونوگرافی مواجه هستیم، تصریح کرد: در نظر داریم تا ساختمان بیمارستان قدیم اهر را مجدداً احیاء کرده و برخی دستگاه‌های پزشکی را در این ساختمان راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت گنجایش آبی سد ستارخان به بیش از ۹۰ میلیون لیتر نمی‌رسد، گفت: حدود ۵۰ درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان اهر به هدر می‌رود و برای اینکه از هدر رفت آب جلوگیری کنیم باید طرح لوله گذاری را با جدیت پیگیری کرده باشیم.

عابدی با تاکید بر اینکه ایجاد سدهای معیشتی هم برای جلوگیری از پرت آب و هم در جهت استفاده بهینه ضروری است، اظهار داشت: با وجود این که سالانه ۶۰ میلیون لیتر آب‌های جاری این شهرستان به طرف ارس و خزر جاری می‌شود، از استفاده این آب‌ها بی بهره می‌مانیم.

فرماندار اهر در پایان با تاکید بر اینکه ایجاد مرکز ترویج گیاهان دارویی یکی دیگر از نیازهای شهرستان اهر جهت استفاده بهینه و صرفه جویی در آب است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی در پایاب سدستارخان اهر تاکنون تنها ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز