فرماندار شهرستان مراغه خبر داد؛

به خاطر سست شدن دیوارهای بنای تاریخی سرای شدادیه امکان ریزش بنا وجود دارد

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ - ۰۸:۰۰:۴۰
کد خبر: ۴۹۴۸۱۱
به خاطر سست شدن دیوارهای بنای تاریخی سرای شدادیه امکان ریزش بنا وجود دارد
دلداری، دادستان مراغه گفت: درصورت وقوع هرگونه حادثه و خسارت جانی به شهروندان دادستانی به عنوان مدعی العموم با عوامل بدون چشم پوشی برخورد می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: عملیات استحکام بخشی جداره ثبتی بنای تاریخی شدادیه و مرمت بخشی از قسمت های تخریب شده از سوی کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، یعقوب طالبی در تشریح این موضوع افزود: جهت رسیدگی به مشکلات بنای تاریخی شدادیه جلسه ای فوق العاده در فرمانداری تشکیل شد.

 ظفر محمدی، فرماندار شهرستان مراغه در این جلسه عنوان کرد: به خاطر سست شدن دیوارهای بنای تاریخی سرای شدادیه امکان ریزش بنا وجود دارد و شهرداری، میراث فرهنگی و شرکت عمران و بهسازی می بایست نسبت به مرمت و استحکام آن برنامه ریزی و اقدامات لازم را انجام دهند.

علی دلداری دادستان مراغه نیز در این جلسه گفت: درصورت وقوع هرگونه حادثه و خسارت جانی به شهروندان دادستانی به عنوان مدعی العموم با عوامل بدون چشم پوشی برخورد می کند.

طالبی با حضور در این جلسه تشریح کرد: توافقنامه ای بین شهرداری و شرکت عمران و بهسازی شمالغرب و میراث فرهنگی در خصوص مرمت و نگهداری سرای شدادیه در سال 88 منعقد شده بود که عملیات استحکام بخشی جداره توسط میراث فرهنگی طی سالهای 88 و 91 براساس این توافقنامه صورت گرفت.

وی اضافه کرد: ایزولاسیون بخش های غربی و شمال غربی، ایزوله پشت بام، مرمت ورودی و تعویض و مرمت درب و پنجره ها از دیگر اقدام های مرمتی انجام گرفته در جداره شدادیه به شمار می رود.

وی در ادامه گفت: استحکام بنا و نگهداری این جداره مستلزم بازسازی و مرمت کلی دیوارها و خود بنا است که به صورت مخروبه مانده و هیچ اقدامی از سوی مالکین اصلی تا به امروز صورت نگرفته است. 

وی افزود: طبق دستور دادستانی، شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازان به عنوان مالک چهار دانگ و بنیاد مستضعفان و جانبازان مالک 2 دنگ سرای شدادیه موظف به رفع خطر هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اضافه کرد: حفظ و بازسازی بناهای مشرف به خیابان و معابر عمومی از نظر قانونی بند 14 ماده 55 برعهده شهرداری است و شهرداری مالک را موظف به ترمیم می کند و در صورت عدم اقدام مالک، ترمیم و مرمت توسط شهرداری انجام گرفته و هزینه آن بعلاوه 15 درصد جریمه از مالکین دریافت می شود.

وی گفت: در این جلسه به مالکین این بنا 15 روز فرصت داده شد تا نسبت به رفع خطر  از این بنا اقدام کنند در غیر اینصورت شهرداری  راسا اقدام خواهد کرد.

لازم به ذکر است این بنای تاریخی با نمای سنگی یکی از زیباترین آثار تاریخی مراغه است و قدمت آن به اوایل  دوره پهلوی برمی گردد.

مراغه یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای ایران و دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی است که با 250 هزار نفر جمعیت و 25 کیلومتر مربع مساحت، بزرگ‌ ترین و پرجمعیت ‌ترین شهر آذربایجان شرقی پس از تبریز است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز