مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد

برگزاری کلاس رایگان آموزش "لعاب زرین فام" در تبریز

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۲:۴۶:۴۳
کد خبر: ۵۵۱۴۱۵
برگزاری کلاس رایگان آموزش لعاب زرین فام در تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری اولین دوره آموزشی لعاب زرین فام با حضور استاد بهزاد اژدری در موزه زنده سفال تبریز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان‌شرقی، مرتضی آبدار با بیان این مطلب گفت:  کلاس آموزش رایگان لعاب زرین فام با حضور استاد بهزاد اژدری و همراهی انجمن دوستداران سفال آذربایجان‌شرقی، برای هنرجویان و سایر علاقه‌مندان و افرادی که در حوزه سفال و نقاشی روی سفال تسلط دارند، در حال برگزاری است. 
  وی تشریح کرد: این کلاس‌ها در راستای دانش افزایی و ارتقای سطح علمی و فنی هنرمندان سفالگر استان برگزار می‌شود. 
  
وی با اشاره به تکنیک زرین فام خاطر نشان کرد: زرین فام نوعی تزیین رولعابی است که از آن برای ایجاد جلای فلزی خاص در سطح قطعات لعابدار استفاده می‌شود. در سراسر تاریخ سفالگری، از میان تمام شیوه‌های تزیین سفال، نقاشی زرین فام به علت درخشش و انعکاس رنگین کمانی‌اش بسیار مورد توجه بوده است. 
  
آبدار افزود: تفاوت این تکنیک با دیگر تکنیک‌های سفال در این است که در این تکنیک، سفال بدون رنگ یا همراه با ایجاد برجستگی به کوره رفته و بعد از آن به کوره پخت لعاب می‌رود. در این روش باید لعاب نرم باشد تا تلالو لعاب زرین فام پیدا شود، سپس ماده زرین فام که ترکیبی از چند ماده لاستر است بر روی بدنه، نقاشی می‌شود و پس از آن در مرحله آخر به کوره دود انگاری با حرارت متفاوت وارد می‌شود. 
  
وی تاکید کرد: در راستای استقبال از این هنر تاریخی دومین دوره آموزشی آن به طور تخصصی از سوی انجمن موزه زنده سفال برای علاقه مندان حوزه سفال و نقاشی روی سفال در حال برگزاری است. 
  
گفتنی است، کلاس‌های آموزش سفال زرین فام از هفت اردیبهشت سال جاری در موزه زنده سفال تبریز واقع در ایستگاه گرو آغاز شده‌است و همچنان ادامه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز