معاون استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد:

ضرورت تصمیم سازی درست در بخش آب

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۲:۵۸:۴۹
کد خبر: ۵۹۳۳۸۹
ضرورت تصمیم سازی درست در بخش آب
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم اتخاذ سیاست های مناسب در راستای صرفه جویی در مصرف منابع آب، عنوان کرد: تصمیم سازی برای آینده می تواند بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، سعید شبستری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به اهمیت آب به عنوان یک نعمت بسیار ارزنده برای تامین نیازهای مختلف مردم، گفت: بر اساس ارزیابی های به عمل آمده، بحران منابع آبی در آینده ای نه چندان دور به یک مسأله امنیتی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: با وجود این سطح تراز دریاچه نسبت به دو سال قبل، افزایش یافته که حاکی از موثر بودن اقدامات انجام شده از سوی دولت در این خصوص می باشد.

شبستری تصریح کرد: امیدواریم علی رغم کاهش بارندگی ها بتوانیم در آینده نزدیک شاهد احیای کامل دریاچه ارومیه باشیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش آب برخی سفره های آب زیرزمینی، تصریح کرد: اگرچه این افزایش ها، جبران مصرف های بی رویه این حوزه را نمی کند ولی نشان می دهد که برنامه ریزی ها و اقدامات، با تدبیر و عقلانیت پیش می رود.

وی نسبت به برداشت های غیرمجاز آب در حاشیه رودخانه ها هشدار داد و گفت: به فرمانداران دستور می دهیم که با استفاده از اختیارات قانونی خود در شورای تامین نسبت به جلوگیری از پمپاژ و استفاده غیرمجاز در حاشیه رودخانه ها اقدام کنند.

شبستری بر لزوم نصب کنتورهای حجمی هوشمند در تمامی حوزه های کشاورزی، صنعت و حتی مصارف خانگی تاکید کرد و گفت: باید سیاست هایی در این شورا اتخاذ شود که اجازه ندهیم هر کسی به هر اندازه که دلش می خواهد از منابع آبی استفاده کند و به عنوان مثال، اعمال محدودیت در مصرف برای مشترکین پرمصرف، می تواند اقدامی موثر در این زمینه باشد.

 وی با بیان اینکه مردم به دلیل ارزان قیمت بودن آب، در مصرف این نعمت خدادای، اسراف می کنند عنوان کرد: در کنار اتخاذ سیاست های مناسب از سوی مسئولان امر، انتظار داریم رسانه ها نیز در این زمینه به فرهنگ سازی پرداخته و تبعات اسراف در مصرف منابع آبی را به اقشار مختلف مردم هشدار دهند.

لزوم استفاده از دهیاران به عنوان ضابطان قضایی در حوزه مقابله با برداشت های غیرمجاز آب در روستاها، آموزش سیستم های نوین آبیاری به کشاورزان، تغییر الگوی کشت و اعطای تسهیلات به کشاورزان در این مورد و لزوم استفاده از مشارکت های خودجوش مردمی در فعالیت های فرهنگی از دیگر مطالبی بود که معاون استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه بر آن تاکید کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز