در نشست مشترک مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی و هیئت رییسه شورای شهر تبریز مطرح شد؛

ضرورت توسعه همکاری های دوجانبه در راستای تحقق اکوسیستم فناوری در تبریز

۱۳۹۶/۱۱/۰۳ - ۱۱:۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۶۶۶۳۸
نشست مشترک مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی و هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع توسعه فعالیت های فناورانه در شهر تبریز و تحقق اکوسیستم فناوری تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، در این نشست با اشاره به اهداف تاسیس مناطق ویژه علم وفناوری گفت: این مناطق با هدف تحقق اقتصاد دانایی محور، زمینه سازی برای تجمیع و هم افزایی عناصر مؤثر در ایجاد یک جامعه دانایی محور، ارتقای بهره وری در سرمایه گذاری های لازم از طریق هم پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی ، ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه اقتصاد بین المللی و ایجاد اشتغال ارزش افزا و ... تشکیل شده است.

دکتر علی جهانگیری، با اشاره به تعریفی اجمالی از این مناطق اظهار کرد:  مناطق ویژه علم و فناوری منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیر ساخت‌ها و محیط‌های ارتباطی، نهادها و موسسات، افراد و اطلاعات هستند که با تکیه برخلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون و هم پیوند با اهداف و راهکارهای معین هماهنگ شده و با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و اشتراک منافع همه طرفهای ذینفع و هم‌افزایی بین سازمان ها، مراکز و موسسات حاضردر منطقه، سبب ارتقای فناوری و در نتیجه توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می شوند.

وی با اشاره به وجود زیرساخت های علمی، صنعتی و تحقیقاتی در شهر تبریز خاطر نشان کرد: استفاده از این امکانات ممکن نخواهد بود مگر با ایجاد اکوسیستم فناوری در سطح شهر تبریز ، این  اکوسیستم یک نظام کم و بیش پایدار متشکل از جزء زنده و غیر زنده می باشد که طی چرخه ای همگن به ساختن و تبادل مواد غذایی و انرژی مشغول بوده و بر مبنای روابط قانونمند و هدفدار در کنار هم قرار گرفته اند. به عبارت دیگر در هر ناحیه ای از طبیعت که موجودات  زنده و عوامل غیر زنده محیط در حال تبادل و تاثیر متقابل بر روی یکدیگر باشند، یک نظام اکولوژیک یعنی اکوسیستم وجود دارد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات شاخص منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی در راستای ایجاد هم پیوندی بین بازیگران اصلی نظام فناورانه در تبریز گفت: خوشبختانه امروز با تلاش های بخش های مختلف شاهد فعالیت 14 شبکه فناوری در استان هستیم که این شبکه ها مجموعی از پتانسیل های علمی و صنعتی استان است.

وی از ایجاد ارتباطات بین المللی توسط این منطقه نیز خبر داد وگفت: در طول برگزاری نمایشگاه ربع رشیدی 10 هیئت فناوری از این نمایشگاه بازدید داشتند که ماحصل این بازدید ها چندین پروژه و تفاهم نامه همکاری بود.

وی با اشاره به پروژه ارتقای مزیت رقابتی شبکه قطعه سازی و ماشین سازی تبریز در سطح بین المللی گفت: این پروژه با همکاری موسسه فناوری اتریش عملیاتی شد که در قالب این پروژه بخش قابل توجهی از هزینه ها توسط طرف اتریشی پرداخت شد.

شکور اکبر نژاد رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تاکید بر ضرورت همکاری های فی مابین گفت: بدون شک یکی از نیازهای شهر تبریز تسلط به موضوعات فناورانه است از این رو شورای شهر برای این موضوع طبق برنامه ریزی های صورت گرفته زمان لازم را در نظر خواهد گرفت.

سونیا اندیش نایب رییس شورای شهر تبریز نیز در این نشست با استقبال از برنامه های منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، اظهار کرد: تلاش ما این است که تبریز به شهر خلاق و دانش بنیان تبدیل شود .

وی ادامه داد: امروز ما شاهد هستیم که جوانان متعددی به ما مراجعه می کنند که طرح های فناورانه شاخصی را دارند اما این طرح ها سرگردان است و ما نمی دانیم به کجا باید ارجاع دهیم اما این مجموعه می توانند به رفع این مشکل کمک کند.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد تا مسائل به صورت جزئی تر در قالب نشست تخصصی با حضور تمامی اعضای شورای شهر تبریز و شهردار و معاونان مربوطه طی یک جلسه فوق العاده برگزار شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز