قائم مقام سازمان امور عشایر کشور :

جمعیت عشایری کشور یک میلیون و دویست هزار نفر است

۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۲:۲۹:۰۴
کد خبر: ۸۰۲۷۰۳
جمعیت عشایری کشور یک میلیون و دویست هزار نفر است
قائم مقام سازمان امور عشایر کشور سیمای عشایر کشور را در حدود یک میلیون و دویست هزار دانست و افزود: عشایر کشور در ۱۵ هزار سامانه پراکنده شده و جمعیتی بالغ بر ۲۱۳۰۰۰ خانوار در ۶۵۶ طایفه را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، شاهپور علایی مقدم در دومین جلسه شورای عشایر استان آذربایجان شرقی در سال ۹۷ اظهار کرد: تعداد جمعیت عشایر کشور از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۷ روندی رو به رشد داشته؛ به عبارت دیگر، هر چند نسبت جمعیت عشایر در مقایسه با کل کشور کاهش یافته اما تعداد جمعیت عشایری کشور از ۱,۱۵۲,۰۰۰ نفر به ۱,۳۰۴,۰۰۰ نفر در سال ۱۳۷۷ افزایش یافته است که این امر نکته‌ای قابل تامل است.

وی ادامه داد: البته در سرشماری سال ۱۳۸۷ این روند مجدداً بر عکس شده است و جمعیت عشایری به ۱,۱۸۶,۳۹۸ نفر رسیده است که با کاهش جمعیت نسبت به سال ۱۳۷۷ روبرو شده است. این امر از یک سو به برنامه‌های مختلف اسکان عشایر و از سوی دیگر به مهاجرت و کنترل جمعیت این جامعه مربوط می‌شود.

علایی مقدم ابراز کرد: عشایر کشور از نظر اقتصادی جایگاه ویژه داشته به طوریکه در خصوص تولیدات دامی، صنایع دستی، اشتغال زایی و… نقش بسیار پررنگی را دارا هستند. وی در خصوص عضویت در تشکل های عشایری تصریح کرد: جامعه عشایری تنها جامعه ای است که تمام اعضای آن عضو تشکل ها بوده و در بخش های تولید و توزیع بازوی قدرتمندی برای اقتصاد محسوب می شوند.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه عشایران تنها کسانی هستند که از جای جای ایران دفاع کرده اند، ادامه داد: وفاداری به کشور از خصیصه های اصلی عشایر محسوب می شود که به عنوان دفاع کنندگان از کشور در راستای اقتصاد مقاومتی پررنگ ترین نقش ها را دارا هستند. علایی مقدم در خصوص تولیدات گوشت قرمز توسط عشایر بیان کرد: در کشور ما حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز تولید می شود که سالانه نزدیک به ۱۹۰ هزار تن را شامل شده و از نظر اقتصادی نکته قوتی برای ما به شمار می رود، تا قبل از سال ۹۴ این آمار در حدود۱۶۰ هزار تن بوده که با اتکا به این شغل ۳۴ درصد افزایش را در این راستا شاهد شده ایم.

وی در خصوص درآمد خانوارهای عشایری ابراز کرد: در حال حاضر میانگین درآمد هر خانوار یک میلیون و یکصد هزار تومان است که در تلاشیم این رقم را به بالاترین ارقام برسانیم چراکه عشایر تنها با اتکا به دام و مرتع هزینه خانواده را تامین می کند و این رقم به نظر در راستای زحمات آنها بسیار کم است.

قائم مقام سازمان امور عشایر کشور در خصوص تسهیلات بانکی تعلق گرفته شده به عشایر اضافه کرد: تسهیلات بانکی تعلق گرفته شده به عشایر از سال ۹۴تا ۹۷ روند صعودی داشته به طوریکه هشتصد و هشتاد میلیارد تومان به آنها پرداخته شده است. علایی مقدم از صدور کارت هوشمند برای عشایر خبرداد و گفت: در تلاشیم تا پایان برنامه ششم برای عشایر کشور از طریق سازمان، کارت هوشمند صادر کنیم، علاوه بر این با سرشماری در سال آینده تعداد دقیق جامعه عشایری کشور را به دست آوریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز