استاندار آذربایجان شرقی:

ضرورت تغییر برخی قوانین مربوط به مباحث شهری

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۰۹:۴۲:۳۴
کد خبر: ۹۴۱۰۸۳
ضرورت تغییر برخی قوانین مربوط به مباحث شهری
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم تغییر برخی قوانین مربوط به مباحث شهری، گفت: هیچ منطقی وجود ندارد که اگر شهرداری تبریز قصد دارد در میدان ساعت طرحی اجرا کند، این طرح به شورای عالی شهرسازی ایران فرستاده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در نشست مشترک با شهرداران استان اظهار داشت: متاسفانه یا خوشبختانه شهردار تبریز اهل  نمایش اقدامات خود نیست در حالی که تنها طی دو سال گذشته ۲۳ پارک محله ای در سطح شهر طراحی و احداث شده است.  

او در بخش دیگری از صحبت های خود درباره عدالت شهری گفت: با وجود شمال شهر، جنوب شهر، محله مرفه و ... در شهرهای ما عدالتی وجود ندارد در حالی که باید در تمام محلات به طور عادلانه امکاناتی مثل پارک و مدرسه وجود داشته باشد.

پورمحمدی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر جزو حقوق معوقه شهروندان ایرانی بود و سالها به تعویق افتاده بود که احیای این شوراها جزو خدمات با ارزش دولت وقت به شمار می رود.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: در دنیا شهرها بر دو گونه اداره می شوند یا مردم شهردار را انتخاب می کنند و شهردار شورا را تشکیل می دهد و یا شکل رایج ما در ایران بدین گونه است که مردم شورا را انتخاب می کنند و شورا نیز یک نفر را به عنوان مدیرعامل انتخاب می کند. شهردار مدیرعامل است و مردم اعضای این تعاونی هستند.

او ادامه داد: در واقع شهردار مجری تصمیماتی است که شورا اتخاذ می کند. شهر موجودی پیچیده است که باید تخصص های مختلف کنار هم بیایند و ببینیم چطور باید مدیریت کنیم. فعلا در حال تمرین این رویکرد هستیم و از این راه باز نمی‌گردیم.

پورمحمدی در پاسخ به درخواست شهرداران استان مبنی بر فراهم آوردن شرایط سفرهای خارجی برای آن  ها، گفت: به جای اینکه شهرداران استان را به سفرهای خارجی بفرستیم می توانیم به طور مثال اعضای شورای شهر ارزروم را به تبریز دعوت کنیم و پروتکل هایی تعریف کنیم. مثلا تبادل دانشجو داشته باشیم و زمینه های همکاری ایجاد شود و دیگر نگران هزینه های ناشی از این سفرها هم نباشیم.

 

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر لزوم ایجاد شبکه ها در شهرها، افزود: هم اکنون ایجاد شبکه‌های استان‌های همجوار مد نظر است و در حال فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای این اقدام هستیم. در کشور باید نتورک ایجاد کرده و شبکه همکاری مهیا شود.

او با اشاره به ضرورت آموزش و دوره های آموزشی، تصریح کرد: هزاره سوم دو ویژگی مهم دارد یکی بحث تغییر است و می گویند همه چیز تغییر می یابد به جز خود تغییر و این تغییر در حوزه علوم و فنون با سرعت بیشتری رخ می دهد. اگر چه در دانشگاه تحصیل کرده ایم ولی هر روز ۴۰۰ هزار برگ به صفحات الکترونیک مباحث تخصصی افزوده می شود. تغییر در حوزه علوم و فنون به گونه ای است که می گویند در سال ۲۰۵۰ دانش بشر در فاصله سه ماه دو برابر می شود. باید خود را بروز نگه داریم.

پورمحمدی ادامه داد: متاسفانه مباحثی مثل هندسه فراکتالی، شهرهای مجازی، شهر خلاق و... به جز کنفرانس‌ها در ادبیات شهرسازی ما وارد نشده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد شهرنشینی، گفت: شهر عالی ترین جلوه تمدن بشری است و شهرنشینی همچنان رو به افزایش خواهد بود. این طور نیست که چون رشد جمعیت منفی می شود پس شهرها هم سر و سامان می یابند. تحولات شهرگرایی ادامه خواهد داشت.

به گفته پورمحمدی، در جهان سوم پیشرفت و توسعه اقتصادی نیست که مردم رو به سمت شهرها سوق می دهد، بلکه رکود و سختی معیشت باعث این امر است که این مهاجرت ها در نهایت حاشیه نشینی، بافت فرسوده، بیکاری، محیط زیست و آلودگی هوا را منجر می شود. بر اساس نظریه تفاوت ها مردم از نقاط محروم به سمت نقاط برخوردار می آیند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز