استاندار آذربایجان شرقی اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با مقابله با کرونا را تشریح کرد:

۸۰۰نفر بهبود یافتند / ۶۰ درصد مردم غربالگری شدند

۱۳۹۹/۰۱/۱۴ - ۱۹:۴۲:۰۶
کد خبر: ۹۸۳۶۶۹
۸۰۰نفر بهبود یافتند / ۶۰ درصد مردم غربالگری شدند
استاندار آذربایجان شرقی، تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در سطح استان را 1688 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 800 نفر بهبود یافته اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در نشست خبری با مدیران مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان با قدردانی از تلاش رسانه های استان در ارتباط با مقابله با کرونا و تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه گفت: در کارزار عرصه سلامت بخش رسانه ای استان را  نیز از همراهان خود می دانیم که رسالتی مهم همچون کادر درمان و مدافعان سلامت  بر عهده دارند.

وی با تاکید بر نقش رسانه ها در پیشگیری از بیماری کرونا ویروس گفت: پیشگیری، آگاه سازی و آموزش اصلی ترین موضوعاتی است که برروی آن تمرکز کرده ایم که در این راستا، رسانه ها نقش مهمی  را عهده دار هستند چرا که  هرچه آگاهی مردم بیشتر شود، تعداد تلفات و مبتلایان به کرونا  رفته رفته کاهش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: ابعاد و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و ... کرونا ممکن است که مدت ها با ما همراه باشند از این رو  انتظار داریم رسانه ها در تنویر افکار عمومی در کنار ستاد مدیریت و مقابله با کرونا باشند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به دامنگیر شدن بیش از 190 کشور در جهان به کرونا ویروس گفت: در کل دنیا تعداد مبتلایان نزدیک به یک میلیون و فوتی های بیش از 50 هزار نفر گزارش شده است  که متاسفانه دنیا فقط توانسته است 20 درصد مبتلایان را از مرگ نجات دهد. 
دکتر پورمحمدی با اشاره به رتبه هفتم ایران در ابتلا به این ویروس گفت: ایران نیز در رتبه هفتم تعداد مبتلایان قرار دارد و آمریکا با آن همه ادعا در رتبه نخست جهان قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری در کل کشور  تا 24 ساعت گذشته به 47 هزار نفر رسیده است که خوشبختانه تاکنون 15 هزارو 473 نفر  از بیماران بهبود یافته اند که حاکی از موفقیت 30 درصدی کشور در درمان بیماران مبتلا به کرونا است و متاسفانه  3 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

استاندار آذربایجان شرقی، تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در سطح استان  را 1688 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد بیش از 800 نفر بهبود یافته اند و با توجه به آمار فوق 55 درصد مبتلایان در استان ما بهبود یافته اند که حاکی از پای کار بودن جدی سیستم بهداشت و درمان است.
وی گفت: از نظر مرگ و میر رتبه دوم کشور را نداریم. به لحاظ تعداد مبتلایان رتبه نهم را داریم و به لحاظ ابتلای هم وطنان،  در رتبه هفدهم قرار داریم.

 

در چهل سال گذشته با تمامی سختی ها توانسته ایم زیرساخت های خوب و استاندارد درمانی را در کشور ایجاد کنیم

 پورمحمدی خاطرنشان کرد: امروز باید با افتخار اعلام کنیم که در چهل سال گذشته با تمامی سختی ها توانسته ایم زیرساخت های خوب و استاندارد درمانی را در کشور ایجاد کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی از اجرای قدرتمند طرح غربالگری و بسیج ملی مقابله با کرونا در سطح استان خبر داد و اظهار داشت: طرح غربالگری و بسیج ملی مقابله با کرونا با همکاری سپاه و وزارت بهداشت در حال انجام است و در طول 10 روز بیش از60 میلیون نفر غربالگری شده اند و در استان ما نیز بیش از 60 درصد مردم  استان غربالگری شده و بسیاری از شهرستان ها بالای 90 درصد غربالگری داشته اند.
وی ادامه داد: در این طرح، 110 هزار نفر به عنوان افرادی که دارای بیماری های زمینه ای بوده اند شناسایی شده اند و با بیش از 77 هزار نفر تماس گرفته شده است.
 پورمحمدی با اشاره به ویژگی های خاص این طرح گفت: این طرح از این منظر حایز اهمیت است که فرد قبل از اینکه به بیمارستان مراجعه کند از بیماری خود آگاهی پیدا می کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح فاصله گذاری اجتماعی و کنترل 87 مبادی ورودی و خروجی در سطح استان اظهار داشت:طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز از جمله طرح هایی است که در تمامی کشور و بخصوص استان ما به خوبی اجرا شده و شاهد همراهی مردم در روز سیزده بدربودیم و این روز به یک روز به یاد ماندنی در تاریخ کشور تبدیل شده است.

 پورمحمدی ضمن تقدیر از همراهی رسانه های جمعی در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی افزود:  در اجرای این طرح تمامی رسانه های استان به خوبی همراهی کرده اند، این طرح تا بیستم فروردین ادامه خواهد داشت و خروج از شهر و استان ممنوع بوده و هر کسی می تواند در شهر محل سکونت خود از وسیله نقلیه استفاده کند.

 

مطمئن هستیم که هرچقدر که تجمع کمتری در جامعه را شاهد باشیم میزان بیماری نیز کاهش می یابد

وی ادامه داد: طرح  فاصله گذاری اجتماعی را جدی تر دنبال خواهیم کرد. مطمئن هستیم که هرچقدر که تجمع کمتری در جامعه را شاهد باشیم میزان بیماری نیز کاهش می یابد.
پورمحمدی  با اشاره به افزایش کند بیماری در سطح استان گفت: آمار حاکی از استیبل شدن شرایط است که اعلام این اطلاعات به معنای حل شدن مشکلات نیست، پیش از این نگران افزایش شدید آمار مبتلایان و فوتی ها بودیم که خوشبختانه افزایش کندی را در این زمینه شاهد هستیم.
ادامه داد: امروز ما، بازتابی از گذشته است. اگر در چهارشنبه سوری، ترقه منفجر نمی کردیم امروز وضعیتی این چنین را شاهد نبودیم. در سایه همراهی مردم و لطف عزیزان تلاش می کنیم که وضعیت بهتری را در استان شاهد باشیم.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت افزایش اختیارات مدیران استانی گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های استانداران در تمامی جلسات، افزایش اختیارات است چرا که اختیارات و مسئولیت های استانداران با یکدیگر برابر نیست. نظام مدیریتی در کشور ما نظام بخشی است و مدیریت متمرکز باعث شده است که استانداران آن چنان که باید و شاید اختیاراتی نداشته باشند.
وی ادامه داد: در بحران های ملی، یک ستاد ملی تشکیل می شود که اختیارات شورای عالی امنیت ملی به این ستاد واگذار شده و ستادهای استانی در این شرایط موظف هستند که هماهنگ با ستاد کشوری به ایفای وظایف خود بپردازند و ما به تنهایی تصمیم نمی گیریم و در مواقع بحران های ملی تابع نظر و تایید نهایی ستاد ملی هستیم.

 پورمحمدی خواستار هم افزایی جریان های مختلف سیاسی برای گذر این بحران شد و گفت: از رسانه ها و سیاسیون انتظار داریم که انرژی های خود را برای هم افزایی در راستای رفع بحران به کار بگیریم و دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم. نقد باید اصولی داشته باشد.

وی افزود: از مردم انتظار داریم که شکایات و پیشنهادات خود را با سامانه 111 فرمانداری تبریز در اطلاع بگذارند و ستاد مقابله با کرونای استان باید ارتباط بیشتری با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشته باشند.
پورمحمدی در خصوص ادامه تعطیلی مدارس گفت: تا بیستم فروردین ماه مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند ولی آموزش غیرحضوری را آغاز کرده اند. روند آموزش همچنان ادامه دارد و در وضعیت فعلی نمی توان چیزی گفت. نباید در این تصمیم عجله کرد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به انتشار مطالبی در خصوص  ممنوع التصویری دکتر صومی – رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز- گفت:  ممنوع التصویری دکتر صومی صحیح نیست. خواسته ایشان از اختیارات ما نبود و به همین دلیل اجرا نکردیم.آقای صومی می گفت که آمار را اعلام نکنیم ولی گفته ام که این آمار باید هر روز و شاید هر ساعت ارائه شود تا مردم لحظه به لحظه از اخبار این موضوع آگاهی داشته باشند.
وی ادامه داد: امروز در سطح استان حتی از فوتی های معمولی نیز تست کرونا می گیریم که این موضوع در کیفیت تدفین نیز به دقت اجرا می شود.پزشکانی که مطب های خود را تعطیل کرده اند تذکر گرفته اند و محدودیتی در فعالیت مطب پزشکان و دندانپزشکان وجود ندارد.

 پورمحمدی گفت: تعطیلی بازار، اصناف و کسبه در گذشته ممنوع بود و نمی توانستیم آن را تعطیل کنیم ولی به لحاظ ضدعفونی کردن، دو روز بازارها و پاساژها را تعطیل کردیم. ستاد ملی آن روزی که به ما اجازه داد بازارها را در سراب و مراغه تعطیل کنیم پس از آن با وزیر صحبت کردم و بازار تمامی شهرهای استان را تعطیل اعلام کردیم و راه اندازی گیت های مشترک با استان های همجوار را در دستور کار قرار دادیم.

وی اظهار داشت: هر تصمیمی به منزله یک نسخه پزشک است و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. کرونا یکی از مشکلات اجتماعی و سلامت ماست ولی ما مشکلات دیگری همچون مشکلات اقتصادی داریم و باید موضوعات را همه جانبه لحاظ کنیم.

 

دولت 10 میلیارد دلار برای کسب و کارهای متاثر از کرونا در نظر گرفته است

پورمحمدی با اشاره به ادامه روند تولید در سطح استان گفت: اقلام مورد نیاز جامعه باید توسط واحدهای تولیدی با لحاظ پروتکل های بهداشتی انجام شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت 10 میلیارد دلار برای کسب و کارهای متاثر از کرونا در نظر گرفته است. این بسته حمایتی به واحدهایی تخصیص می یابد که با کارگران خود مدارا می کنند وگرنه هر واحدی که به بهانه کرونا کارگران خود را تعدیل کند از هیچ تسهیلات ارزان قیمت دولتی بهره مند نخواهد شد.
پورمحمدی از تامین مواد ضدعفونی کننده متناسب با نیاز استان در کمترین زمان ممکن خبر داد و گفت: 14 واحد تولیدی در استان خط تولید خود را تغییر دادند و اقدام به تولید مواد ضدعفونی کردند و برخی واحدهای تولیدی نیز الکل رایگان در اختیار معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قرار دادند. در ارتباط با تهیه الکل و مواد ضدعفونی کننده نیاز استان تامین می شود و می توانیم نیاز استان های دیگر را نیز تامین کنیم.
وی با تاکید بر حمایت از تولید کنندگان در شرایط سخت تولید گفت: علی رغم تحریم ها،  53 درصد افزایش صادرات در استان داشتیم که این مهم را مرهون تلاش های شبانه روزی تولیدکنندگان هستیم و باید برای دوران پسا کرونا نیز برنامه ای داشته باشیم و متخصصان در این زمینه ما را همراهی کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره ضرورت تهیه اطلاعات نیازمندان در سطح استان گفت: شبکه ای باید برای تهیه اطلاعات جامع نیازمندان ایجاد کنیم و در شرایط فعلی نیز بسته معیشتی دولت برای مردم و نیم درصد پایین جامعه در نظر گرفته شده است و تلاش می کنیم سهم استان را از تسهیلات دولتی اختصاص یافته به کرونا بگیریم.

 

باید جامعه را با روش های اقناعی مدیریت کرد و در عین حال، اجرای قانون مهم ترین ابزار مدیریت است

وی پیشرفت جامعه  را در گرو کار فرهنگی  دانست و گفت: باید جامعه را با روش های اقناعی مدیریت کرد و در عین حال، اجرای قانون مهم ترین ابزار مدیریت است.
پورمحمدی تلاش برای افزایش بودجه فرهنگی را یادآور شد و گفت: سرمایه گذاری بیشتر در بخش فرهنگی، هزینه ها را کاهش می دهد در این راستا معاونت امور مطبوعاتی از رسانه های مکتوب حمایت می کنند و امیدواریم این  شرایط کرونایی، باعث کاهش سرعت فعالیت رسانه ها نشود.
وی خاطرنشان کرد: موافق برخودرهای سلبی با رسانه ها نیستم و متاسفانه برخی دستگاه ها، کارهای خودشان را به اسم ما پیش می برند. همه باید بدانیم که پلیس فضای مجازی باید به وظایف خود عمل کند.
وی ادامه داد: برخی افراد از لفظ فعالین رسانه ای سواستفاده می کنند که باید فعالان رسانه این افراد را از جرگه رسانه ای استان پالایش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن انتقاد از استفاده از الفاظ  رکیک توسط برخی منتقد نما ها گفت: هیچ زمانی از رسانه ها شکایت نکردیم و نمی کنیم ولی اگر انتظار احترام داریم باید متقابلا با احترام رفتار کنیم. فردی که به رییس شورای تامین استان فحش می دهد در مقابل او سکوت نمی کنم . بنده هم می توانم مثل برخی سیاسیون کامنت اینستاگرام را ببندم ولی من هم انسانم و خانواده دارم. انتقاد کنید از دستتان می بوسم ولی افرادی که فحش می دهند جای تاسف دارد.

 

رسانه ها چشم بیدار ما هستند . همه با همه هستیم و به افرادی که افراط و تفریط می کنند تذکر می دهیم نه شکایت

پورمحمدی ادامه داد: رسانه ها چشم بیدار ما هستند. همه با همه هستیم و به افرادی که افراط و تفریط می کنند تذکر می دهیم نه شکایت.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فوت ناشی از مصرف الکل صنعتی در سطح استان گفت: 6.7 درصد مبتلاین کرونا در کشور فوت کرده اند ولی فوتی های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در کشور بیش تر از 10 درصد است که جای تاسف دارد.24 نفر در استان جان خود را به دلیل مصرف مشروبات الکلی از دست داده اند و حدود 200 نفر مسموم شده بودند.
وی ادامه داد: 78  نفر از این افراد دستگاههای تنفسی را اشغال کردند که می بایست در اختیار بیماران کرونایی قرار می گرفت هرچند جان انسان ها مهم است و وظیفه ما حفظ سلامت مردم است.
پورمحمدی افزود: 4200تخت بیمارستانی استان برای بیماران کرونایی آماده شده است که دو هزار مورد آن ها مجهز است و تا امروز 650 تخت اشغال شده است که شامل یک سوم تخت های بیمارستانی است.چندین مرکز تکمیل درمان نیز توسط سپاه، بسیج و ارتش با ظرفیت 400 تخت خوابی امروز افتتاح شد که در صورت نیاز برای نگهداری بهبودیافتگان کرونایی مورد استفاده قرار می گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاراه به ادامه فعالیت واحدهای تولیدی پس از 16 فروردین گفت: شرایط سخت تحریم ها باعث شده که چشم انتظار کشورهای خارجی نباشیم و انبارهای ما مملو از کالاهای استراتژیک است.واحدهای تولیدی نیز پس از 16 فروردین بر اساس پروتکل های بهداشتی فعال خواهند شد. از نظر مواد غذایی و کالاهای استراتژیک وضعیت خوبی داریم و برنج، آرد، شکر و گوشت  داریم و برای شش ماه آینده نیز آماده هستیم و هیچ نگرانی در این زمینه نداریم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: رسانه ها با تولیدات گسترده رسانه ای توانستند نقش بسیارمهمی در اقناع افکار عمومی و تلاش برای کنترل شیوع کرونا داشته باشند.
محمد محمدپور ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران و رسانه های استان در ارتباط با مقابله با کرونا اظهار داشت: اگر موفقیتی در ارتباط با همراهی مردم را شاهد هستیم مرهون تلاش رسانه های استان است.

وی از استمرار نشست های تخصصی در این رابطه خبر داد و گفت: نشست های رسانه ای در طول هفته آتی با حضور مسئولان کمیته های مختلف استان استمرار خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز