رییس اتاق بازرگانی ارومیه :

بخش خصوصی چشم انتظار ابلاغ بسته های حمایتی در دوران پسا کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۱۳:۳۴:۵۰
کد خبر: ۱۰۰۶۰۴۷
اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی به ریاست محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و دبیری حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ارومیه با دستور جلسات بررسی گزارش پایش محیط کسب و کار زمستان سال ۹۸ ، گزارش مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص روابط تجاری دو کشور در زمان کرونا ، تسهیلات مالیاتی برای فعالین اقتصادی در دوران کرونا و پیشنهادات بخش کمیسیون کشاورزی اتاق ارومیه برای عبور از بحران برگزار شد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ارومیه در ابتدای اولین جلسه ی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال 1399 ضمن عرض خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه گفت : ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین بحران‌هایی است که اقتصاد ایران را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار داده است.


انتظار در ادامه افزود : با اینکه سلامت جامعه در اولویت می باشد ولی با توجه به وجود مشکلات عدیده در به بخش خصوصی نمی توان از این مشکلات چشم پوشی کرده و بایستی تمامی توان و تلاشمان را در راستای حل این مشکلات بکار گیریم.
وی در ادامه بیان داشت : انتظار داریم بسته های حمایتی دولت در دوران شیوع ویروس کرونا مجدانه پیگیری گردد تا بتوان این مشکلات را در دوران پسا کرونا کنترل و حل کرد.

در ادامه این جلسه محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از همکاری بخش خصوصی و فعالین اقتصادی در خرید تجهیزات و اقلام بهداشتی برای مقابله با کرونا تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و ترکیه بایست با توجه به موقعیت آذربایجان غربی نسبت به معرفی مزیت های سرمایه گذاری در استان از جمله مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و نیز پیگیری توافقنامه های احداث شهرک های صنعتی و سرمایه گذاری مشترک اهتمام جدی داشته باشد.

وی افزود: نقش آذربایجان غربی در تحقق چشم اندازی حجم مراودات تجاری دو کشور ایران و ترکیه می تواند برجسته تر از شرایط امروزی باشد و تحکیم روابط با استان های همجوار در کشور ترکیه را از جمله رویکردهای استان جهت تقویت مراودات اقتصادی و فرهنگی دانست.

مقام عالی استان به کسب رتبه نخست استان در شاخص بهبود محیط کسب و کار در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: اتاق ایران به دو روش ثبتی و پیمایشی از فعالین اقتصادی در بیست و هشت مولفه پرسش هایی را مطرح می سازد که آذربایجان غربی در زمستان سال گذشته رتبه دوم و در مجموع کل سال 98، رتبه نخست کشور را کسب نمود.

وی بر ضرورت بررسی فاکتورهای نامساعد محیط کسب و کار استان جهت بهبود وضعیت تاکید کرد و افزود: در شاخص هایی که استان از وضعیت خوبی برخوردار نیست باید با بررسی لازم موانع موجود برطرف گردد.

شهریاری در ادامه به موضوع مشکلات صادرکنندگان هندوانه اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل قوانین وضع شده در کشور ترکیه برای صادرکنندگان هندوانه که عمدتا از آذربایجان غربی هستند مشکلات سختی در مسیر صادرات ایجاد شده که اتاق های بازرگانی و مسئولین ارشد کشوری از طریق همتایان ترکیه ای در حال بررسی و حل مشکل هستند.

مهرداد سعادت رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در این جلسه گزارشی از عملکرد فعالیت های اتاق مشترک ارائه نمود و گفت : عضویت اتاق در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه وابسته به نهاد ریاست جمهوری و واگذاری مسئولیت حل مشکلات فعالین اقتصادی به اتاق مشترک  ، برگزاری هفت همایش تجاری مشترک میان دو کشور برای شناسایی مشکلات تجاری و مرزی و ریشه یابی علل عدم رفع مشکلات در سالیان گذشته  ، چهار صد جلسه مشاوره برای رفع مشکلات اعضا ، پیگیری مشکلات سرمایه گذاران ترک در کشورمان توانسته ایم با همکاری طرف ترک و مساعدت مقامات کشورمان گام های موثری در این راستا برداریم.

مهرداد سعادت با اشاره به توانمندی های اتاق مشترک برای حل مشکلات اقتصادی دو طرف گفت : ترویج اخلاق تجارت در حوزه تعرفه های ترجیحی ، رسیدگی به مشکلات شرکتهای سرمایه گذاری مشترک دو کشور ، اقدامات و رایزنی ها با مقامات دو کشور جهت بازگشایی دروازه های مرزی میان ایران و ترکیه و اقدامات جهت حل مشکلات حمل و نقل ریلی از اقدامات اتاق در دوران بحران کرونا بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به کاهش حجم تجاری میان دو کشور گفت : در سال 2001 حجم تجارت دو کشور یک میلیارد دلار ، در سال 2012 حجم تجارت دو کشور 21.9 میلیارد دلار ولی در سال های 2018 به 9 میلیارد و 2019 به 5.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

سعادت به برنامه های آتی اتاق مشترک اشاره نمود و گفت : ایجاد دفتر تجاری اتاق مشترک در شهر استانبول ، برگزاری اجلاس سرمایه گذاری برای معرفی فرصتهای سرمایه گذاری کشورمان در حوزه های صنایع سبک و سنگین ، آموزش تجارت الکترونیک و تخصصی کردن هیات های اعزامی جهت توسعه تجارت میان دو کشور از اهداف آتی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه میباشد. 

در این جلسه بسته های حمایتی پیشنهادی برای دوران کرونا و پساکرونا، مسائل و مشکلات صادرات، بانکی و صنعت مرغداری مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز