مشارکت ادارات و نهادهای عمومی استان آذربایجان غربی در تولید انرژی پاک؛ ظرفیت عظیم و کمتر شناخته شده

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۲:۵۵:۴۵
کد خبر: ۱۰۱۸۱۴۹
مشارکت ادارات و نهادهای عمومی استان آذربایجان غربی در تولید انرژی پاک؛ ظرفیت عظیم و کمتر شناخته شده
هیات وزیران شهریور 96 در راستای توسعه و ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت‌خانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی را ملزم کرد تا 20 درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدید پذیر تامین کنند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، با توجه به تغییرات روزافزون فناوری نیاز به انرژی بیش از گذشته شده و مصرف برق هرساله افزایش چشمگیری دارد؛ از سویی دولت‌ها به منظور تنوع بخشی به منابع تامین انرژی و کاهش آلایندگی محیط زیست استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در این راستا برخی ادارات اقدام به نصب سیستم های مولد خورشیدی کرده و تعدادی نیز این نیروگاه‌ها را به شبکه توزیع برق نیز وصل کرده‌اند با توجه به اینکه انرژی مصرفی هر اداره متفاوت از سایر ادارات خواهد بود و متعاقباً محاسبه 20 درصد انرژی مصرفی در سال برای طراحی سیستم خورشیدی مورد نیاز هر اداره متفاوت خواهد بود لذا در همین راستا شرکت های توزیع نیروی برق محاسبه توان موردنیاز جهت تامین انرژی مورد انتظار مصوبه مذکور را انجام داده و در اختیار سازمان‌ها قرار داده اند که مشمولین می توانند با دریافت این اطلاعات نسبت به اجرای مصوبه اقدام کنند.

* مولدهای خورشیدی مناسب‌ترین گزینه برای تامین 20درصد برق مصرفی سازمان‌ها

در سه سال گذشته ادارات و سازمان‌های آذربایجان غربی نیز برای اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران اقداماتی انجام داده‌اند، اکبر حسن‌بکلو مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی درباره لزوم تصویب بخشنامه‌های ترویجی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: هدف دولت از این بخشنامه سهیم شدن خود مجموعه حاکمیت در گسترش استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر و همچنین فرهنگ سازی در این حوزه بوده است. این بخشنامه شامل تامین 20 درصد از انرژی مصرفی اداری مشمولین مصوبه از انرژی های تجدیدپذیر می باشد و بیشتر ادارات، سازمانها و نهادها را شامل می گردد. از این رو اهمیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک در صورت اجرای صحیح مصوبه بیشتر در دید مردم قرار می گیرد و بصورت کاملاً عملی درخصوص استفاده از این انرژی ها فرهنگ سازی می شود.

وی در خصوص نوع انرژی تجدیدپذیر متناسب برای استفاده توسط ادارات بیان کرد: انرژی های تجدیدپذیر هر کدام به سهم خود مزایایی دارند که می توانند مورد استفاده قرار گیرند از جمله مواردی که در انتخاب نوع انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده برای تولید برق موثر می باشد پتانسیل منطقه می باشد به عنوان مثال برای تولید برق از انرژی بادی، پتانسیل باد منطقه باید مناسب باشد لذا با عنایت به این موضوع به نظر می رسد که بهترین گزینه در این مصوبه استفاده از انرژی خورشیدی می باشد که تجهیزات آن از سایر گزینه ها نیز در دسترس تر می باشد و سیستم ساده تری نیز دارند لذا بیشتر استفاده از سیستم های خورشیدی و به اصطلاح فتوولتائیک برای این موضوع پیشنهاد می شود.

* نصب 470 کیلووات سیستم مولد خورشیدی توسط ادارات آذربایجان غربی

تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی آذربایجان غربی تاکنون اقدام به نصب مولدهای انرژی‌های تجدیدپذیر کرده‌اند که از این بین می‌توان به دانشگاه ارومیه، شرکت گاز، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرستی بانک ملی و شرکت شهرک‌های صنعتی اشاره کرد. 

ظرفیت سیستم‌های خورشیدی نصب شده توسط سازمان‌های آذربایجان غربی حدود 470 است که با توجه به میزان برق مصرفی سازمان‌ها جا دارد این میزان افزایش یابد.

مصوبه هیات وزیران در خصوص تامین 20 درصد انرژی مصرفی از طریق انرژی های تجدیدپذیر به ادارات مشمول ابلاغ شده است و از این نظر ادارات موظف به اجرای این بخشنامه هستند و از طرفی اجرای این سیستم ها از طرف ادارات باعث ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران و مردم در سرمایه گذاری در این حوزه می شود که از نظر اقتصادی سرمایه گذاری گزینه مناسبی می باشد لذا انتظار می رود که ادارات و سازمانهای مشمول استان با برنامه ریزی مناسب و تامین اعتبار لازم هرچه سریعتر در این خصوص اقدام کنند.

شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت‌های کارشناسی موجود، آماده همکاری و ارائه مشاوره به سازمان‌ها برای اجرای این مصوبه هیئت وزیران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز