ثبت ۱۰۰ زمین لرزه در آذربایجان غربی در سال جاری

۱۴۰۱/۰۹/۰۹ - ۰۸:۴۵:۰۸
کد خبر: ۱۴۰۵۱۸۴
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ زمین لرزه با قدرت بیش از ۳ ریشتر در مناطق مختلف استان به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، جعفری مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی در حاشیه  بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله در مدارس استان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۰ زلزله با قدرت بیش از سه ریشتر و بیشتر در این استان و حریم ۵۰ کیلومتری آن ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۱۳ مهر در خوی با قدرت ۵.۴ ریشتر رخ داد.

امیرعباس جعفری افزود: همچنین طبق گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ۱۷۳ زمین لرزه با قدرت‌های مختلف کمتر و بیشتر از سه ریشتر از آخر شهریور تا ۱۸ مهر امسال در خوی به ثبت رسیده که البته فقط ۲۹ مورد از آن‌ها بالای سه ریشتر بوده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۴۴ زمین لرزه کمتر از سه ریشتر، ۲۶ زمین لرزه بین سه و چهار ریشتر، یک زلزله با قدرت بین چهار و پنج ریشتر و ۲ زلزله بالاتر از پنج ریشتر ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده شهرستان خوی تا هفتم آذرماه امسال گفت: آواربرداری واحد‌های مسکونی روستایی به تعداد ۳۴۰واحد، واحد‌های مسکونی شهری ۲۹۵ واحد و محل نگهداری احشام ۲۱۰ مکان بوده و اجرای فونداسیون واحد‌های دامی به تعداد ۸۰ مورد، و اجرای دیوارچینی واحد دامی به تعداد ۳۰ مورد انجام شده است.

جعفری درباره صدور پروانه در روستا‌ها و شهر‌های مناطق زلزله زده خوی بیان کرد: برای واحد‌های روستایی ۴۶۰ فقره و واحد‌های شهری ۱۶۰ فقره پروانه ساخت صادر شده است.

وی گفت: پی کنی در این منطقه نیز برای ۴۲۵ واحد انجام شده و اجرای بتن مگر (بتن رگلاژ) برای ۳۷۶ واحد، بتن ریزی فونداسیون ۲۷۵ مورد، نصب اسکلت برای ۱۸۱ واحد، دیوارچینی برای ۷۶واحد، پوشش سقف برای ۲۱ واحد مسکونی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در فصل بهار امسال نیز در تعدادی از روستا‌ها در آذربایجان غربی از سیلاب خسارت دیدند، ادامه داد: سیلاب، تگرگ و سرمازدگی از مهمترین حوادثی بودند که امسال در استان رخ داده و ۵۰۰ میلیارد تومان میزان خسارت‌های وارد شده به استان بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با توصیه به استفاده کشاورزان از بیمه گفت: میزان خسارت حوادث و بلایای طبیعی در آذربایجان غربی امسال نسبت به سال قبل کمتر بوده است.

جعفری با اشاره به برخی خدمات آموزشی و عملیاتی این مدیریت در زمینه پیشگیری از بحران‌ها در زمان حوادث غیرمترقبه افزود: برگزاری مانور‌های مختلف، مانور زلزله مدارس، خرید و نصب ۱۷ دستگاه شتاب نگار در سطح شهرستانها، اتمام مطالعات ریز پهنه بندی زلزله در سلماس، ارومیه، خوی و مهاباد از جمله اقداماتی است که سالانه اجرا می‌شود و یا در دستور کار امسال قرار گرفته است.

انتهای پیام

 

خبرنگار : علی غیور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز