رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی: ایجاد عدالت در توسعه استانها با تدوین و اجرای برنامه هفتم

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۹:۴۹:۴۱
کد خبر: ۱۴۱۳۶۸۵
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ایی تحول گراست که نابرابری‌های منطقه‌ای در استان‌ها را رفع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، حسین سپهری در خصوص مزیت‌های برنامه‌های هفتم توسعه افزود: مهمترین مزیت این برنامه، در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و اولین برنامه برای تحقق عدالت منطقه‌ای با رویکرد مساله محوری به موضوعات کلیدی با محوریت سند تحولی دولت مردمی و برنامه‌های اولویت دار در حال تدوین است.

وی اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه در واقع برنامه‌ای آینده نگر و قابل فهم برای همگان خواهد بود و رویکرد قابل اهمیتی برای استان‌ها در جهت تمرکز زدایی و تفویض اختیار و اصلاح نظام درآمد و هزینه خواهد داشت.

به گفته وی، نابرابری‌های منطقه‌ای که ناشی از برنامه ریزی بخشی و عدم توجه به‌ برنامه ریزی منطقه‌ای در برنامه‌های توسعه قبل بوده در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته و در طول اجرای برنامه شاهد رفع این نابرابری‌ها در استان‌ها خواهیم بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی اضافه کرد: نگاه بودجه‌ایی در برنامه هفتم به نگاه برنامه‌ایی تغییر و نظام نظارتی در اجرای برنامه نیز تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: آذربابجان غربی یکی از مستعدترین استان‌های کشور به لحاظ ظرفیت و قابلیت در توسعه است ولی در حال حاضر شاهد عقب ماندگی‌هایی در بخش‌های مختلف این استان هستیم.

سپهری یادآور شد: این استان ظرفیت‌های بی نظیری از جمله داشتن طولانی ترین مرز با سه کشور و دروازه ورود به اروپا در بارزگان، تعداد و تنوع معدن و بزرگترین معادن طلا و وجود گمرکات، پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، باستانی، فرهنگی، ورزشی و سلامت در صنعت گردشگری و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و منابع آبی دارد که توجه به تحولات در نظام برنامه ریزی برنامه هفتم توسعه با رویکرد تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها و نظام درآمد و هزینه و تجاری سازی مرزها و دیپلماسی اقتصادی و توجه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی، زیرساخت‌های نظارتی در پایش کالا و مسافر در مرزها و مکانیزه و علمی کردن کشاورزی، ایجاد نظام مدیریت یکپارچه مصرف بهینه آب و توجه به اقتصادی کردن معادن، به درآمد پایدار، اشتعال و تولید پایدار در استان کمک شایانی کرده و تاثیر مثبتی را در اقتصاد کشور برجای خواهد گذاشت.

وی گفت: استقرار نظام درآمد - هزینه در استان در قالب «تشکیل صندوق عدالت و پیشرفت» معنا پیدا خواهد کرد که برای ایجاد مدیریت یکپارچه درآمدها و هزینه در استان و عدالت درآمد منطقه‌ای بویژه در استان‌های مرزی از گمرکات، پایانه‌ها، بازارچه‌ها، معادن و سایر ردیف‌های درآمدی می‌تواند در اصلاح زیرساخت‌ها و عقب ماندگی‌های استان کمک قابل ملاحظه ای کند.

سپهری تاکید کرد: سیاست و رویکرد دولت مردمی سیزدهم در یکسال اخیر، امید افزایی و اعتماد سازی در کشور را افزایش داده و احصا مشکلات و چالش‌های اساسی و شناسایی قوت و ضعف در راستای ریل گذاری درست و اصولی و هدفمند با اصلاح رویه‌های گدشته و ساماندهی حاشیه نشینی و محرومیت زدایی و افزایش بهره وری و ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری سازی مرزها و معادن از جمله اهداف توسعه‌ای در استان آذربایجان غربی به شمار می‌روند.

وی یادآور شد: عدالت منطقه‌ای با شاخص‌مند و ضابطه مند کردن توزیع منابع به جای چانه زنی، روابط و تبعیض و بی عدالتی اتفاق می‌افتد که لازم است در توزیع منابع یک متد مشخصی داشت بنابراین در استان وقتی می‌توانیم به توسعه برسیم که در همه بخش‌ها دارای الگوی تعادلی باشیم و با مکانیزمی که در برنامه هفتم دنبال می‌شود می‌توان به این الگوی تعادلی رسید.

انتهای پیام

 

خبرنگار: علی غیور 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز