آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های آذربایجان‌غربی

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۰۹:۳۴:۰۵
کد خبر: ۱۴۷۲۹۰۹
سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل محمدی در ۲۲۰ هکتار از گلستان‌های این استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، دیانتی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۹ هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۲۰۰ هکتار آن، بارور و مابقی به صورت نهال است، افزود: امسال میزان برداشت گل محمدی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار لیتر گلاب در استان استحصال می‌شود، اظهار کرد: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۷۵۰ تن است.

دیانتی با بیان اینکه گل محمدی فرآورده‌های بسیاری دارد، گفت: ۸۰ درصد گل‌های تر برای عرق گیری، و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک با اهادف صادراتی استفاده می‌شود.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان بیشتر گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۳.۶۰۰ کیلو گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی اضافه کرد: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق گیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می‌شود.

دیانتی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است. به طوری که در سال‌جاری و در جهت حمایت از کشت گیاهان کم آب بر تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پاجوش گل محمدی با یارانه بین کشاورزان استان توزیع گردیده است.

انتهای پیام

 

خبرنگار : علی غیور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز