هشدار رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص انجام تدابیر لازم در مقابل افت شدید دما

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ - ۱۵:۲۵:۲۸
کد خبر: ۹۶۱۲۵۵
هشدار رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص انجام تدابیر لازم در مقابل افت شدید دما
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: کشاورزان و بهره‌برداران این بخش لازم است تا تدابیر لازم جهت کاهش خسارت‌های ناشی از افت دما و سرمازدگی طی روزهای آینده را به کار گیرند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی،رسول جلیلی رییس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به پیش‌بینی افت شدید دما و وقوع تندباد در روزهای آینده، افزود: کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها و واحدهای پرورش قارچ، بستن دریچه‌های گلخانه‌ها در زمان شدت سرما و تخلیه آب لوله‌های آبیاری تحت فشار ضروری است.

وی با اشاره به بازدید پوشش گلخانه‌ها و در صورت لزوم تعمیر پوشش آنها، اظهار داشت: بازدید سوخت و سیستم‌های گرمایشی و تدارک سوخت احتیاطی در گلخانه‌ها و واحدهای قارچ، تنظیم درجه حرارت و گرم کردن انبارهای سیب‌زمینی و پیاز با توجه به نوسان دمایی، کنترل ضدیخ ماشین‌آلات و بستن دریچه‌ها و درزهای انبارهای محصولات کشاورزی نیر نباید نادیده گرفته شود.
وی گفت: استفاده از پلارها و بخاری‌های باغی و ایجاد پوشش مه می‌تواند در کنترل سرمازدگی باغ‌ها موثر باشد. 

جلیلی ادامه داد: نسبت به پوشش منبع سوخت خارج از گلخانه‌ها نیز اقدام لازم انجام و در محافظت لوله‌های انتقال سوخت دقت شود و منبع سوخت ذخیره کوچک نیز در داخل گلخانه نگهداری گردد. 

وی با بیان اینکه لازم است فن‌های سقفی گردش هوای داخل گلخانه کنترل شود، ادامه داد: با توجه به مسدود بودن دریچه‌ها، هوای مشعل‌ها باید در صورت امکان از بیرون تامین شود.
وی با اشاره به جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی در زمان حمل‌ونقل با استفاده از چادر و پوشش پلاستیکی، بیان کرد: در حمل‌ونقل محصولات کشاورزی اعم از درون کشوری و صادرات به سایر کشورها به خصوص سیب‌درختی با برنامه‌ریزی اقدام شود تا در مسیر با یخ‌زدگی محصول مجوه نشود؛ در این زمینه استفاده از کامیون یخچال‌دار یا کانتینر یا پوشش مناسب چادری و برزنتی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مالکان ماشین‌آلات کشاورزی با توجه به سرمای شدید و یخبندان در روزهای آینده لازم است تادستگاه‌های خود به ویژه تراکتورها را در مکان‌های سرپوشیده پارک کرده و در صورت عدم وجود محل مناسب به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم‌های سوخت‌رسانی و خنک‌کاری دستگاه نسبت به تخلیه آب رادیاتور و گازوییل دستگاه اقدام نمایند. 
جلیلی افزود: پوشش تنه درختان به خصوص نهال‌های زیر سه سال به وسیله گونی و سایر موارد پوشاننده جهت جلوگیری از خسارت جوندگان بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی از کشاورزان خواست تا نسبت به توقف بارگیری و تخلیه محصولات در زمان شدت برودت دما توجه کنند؛ آذربایجان‌غربی دارای ۲۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی و یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز