دکتر علی خاکی صدیق:

آموزش در دوران پسا کرونا نیز ترکیبی از حضوری و الکترونیکی خواهد بود

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۱۲:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۹۱۶۵۶
آموزش در دوران پسا کرونا نیز ترکیبی از حضوری و الکترونیکی خواهد بود
معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت مجازی با موضوع تشریح اقدامات ، عملکرد و چالش های وزارت علوم در برگزاری آموزش های الکترونیکی در دوران کرونا برگزار شد، رویکرد کلی وزارت علوم را در حوزه آموزش؛ توسعه ، استقرار و استمرار یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی کشور برشمرد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر علی خاکی صدیق با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا گفت: در این دوران تجربیات نابی بدست آوردیم و علی رغم همه مشکلاتی که این بیماری به وجود آورد، شاهد برکاتی هم برای آموزش عالی کشور بودیم و در این راستا با هدف انعطاف‌پذیری و شیوه‌های جدید آموزشی، بازنگری‌هایی در مقررات آموزشی داشتیم که عمدتاً بر مبنای آموزش الکترونیک بود.

وی افزود: با توجه به استمرار وضعیت بیماری، هر آنچه در ترم گذشته و در محدوده مقررات و بخشنامه ها از قبل داشتیم، کماکان به قوت خود باقی است. در ابتدای سال تصور ما بر این بود که بتوانیم ترم جدید را به دو شکل حضوری و غیرحضوری برگزار کنیم و در این راستا دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داشتند اما با توجه به افزایش شیوع بیماری، این امر محقق نشد و با توجه به مصوبات ستاد کرونا قرار شد تمام آموزش ها به شکل مجازی و الکترونیک برگزار شود.

دکتر خاکی صدیق ادامه داد: در ترم تابستان تعدادی از درس‌های عملی و کارگاهی به شکل محدود به صورت حضوری برگزار شد اما با توجه به وضعیت کرونا این بخش از کارهای عملی هم از شکل حضوری خارج شد و تعدادی از دانشگاه‌ها برتر توانستند با ابزارهای پیشرفته و با کمک فناوری‌های نوین، آزمایشگاه‌های الکترونیک را برگزار کنند که البته این امکانات فعلاً در اختیار همه دانشگاه ها نیست.

وی ابراز امیدواری کرد در دوران پسا کرونا هم یادگیری الکترونیکی جزئی از سیستم آموزشی دانشگاه‌ها باشد و تلفیقی از دو سیستم حضوری و مجازی در آموزش های دانشگاه ها به کار گرفته شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مزایای آموزش حضوری اظهار داشت: آنچه متخصصان امر بر آن تاکید دارند این است که آموزش چهره به چهره و حضوری بسیار مهم و مفید است؛ اما دستاوردهای این چند ماه گذشته به ما نشان داد که باید در کنار آموزش حضوری از آموزش الکترونیک نیز بهره مند شویم. مهمترین موضوع این است که آموزش دانشجویان حتی یک روز هم تعطیل نباشد.

دکتر خاکی صدیق در خصوص برگزاری آزمون‌های پایان ترم دانشگاه‌ها نیز گفت: ترم گذشته تجربه کاملی از آزمون‌های الکترونیکی نداشتیم و ارزیابی‌های مستمر دانشجویان وجود نداشت، اما توصیه به دانشگاه‌ها این است که ارزیابی‌ها در طول ترم به صورت مستمر انجام شود.

وی در خصوص نحوه ثبت‌نام و آموزش دانشجویان نو ورود، ضمن تاکید بر اهمیت برقراری کلاس‌های آموزش حضوری برای آنان تصریح کرد: به دلیل عدم امکان برگزاری آموزش‌های حضوری، واحدهای درسی کمتری به نو ورودها ارائه شود تا بتوانند از آموزش باکیفی‌ت‌تری برخوردار شوند. در این راستا دانشگاه‌ها مجازند به مدت دو الی سه هفته طول ترم تحصیلی را افزایش دهند تا فشار درسی بیش از اندازه به دانشجویان نو ورود وارد نشود.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم همه دانشگاه‌ها بر اساس دستورالعمل‌های ۹ ماه اخیر از حداقل استاندارد آموزش الکترونیکی برخوردار باشند. ترم گذشته در حوزه معاونت آموزشی یک ارزیابی محدودی از دانشگاه ها صورت گرفت که دفتر نظارت و ارزیابی هم روی این ارزیابی‌ها مطالعه‌ای انجام داد و در این ترم هم پرسشنامه‌هایی به دانشگاه ها ارائه می شود که باید به موقع آن را ارسال نمایند و یک ارزشیابی جامع هم توسط انجمن یادگیری‌های الکترونیک در کشور انجام شده است که نتایج آن هم نهایی شده و اعلام آن در دستور کار قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز