معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد:

ارتباطات بین المللی مرکز تحقیقات " سلامت در حوادث و بلایا " دانشگاه علوم بهزیستی گسترش می یابد

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۳:۲۷:۵۱
کد خبر: ۴۲۰۷۷۲
ارتباطات بین المللی مرکز تحقیقات  سلامت در حوادث و بلایا  دانشگاه علوم بهزیستی گسترش می یابد
مرکز تحقیقات " سلامت در حوادث و بلایا " دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان اولین مرکز تحقیقات در حوزه حوادث و بلایا، پس از یک دوره فعالیت ده ساله و تولید شواهد علمی ، با دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت، ارتباطات بین المللی خود را گسترش می دهد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر حمیدرضا خانکه معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این مرکز تحقیقاتی که اولین مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا در کشور است ، پس از اخذ مجوز رسمی و موافقت اصولی وزارت بهداشت ، امکان مشارکت علمی با سازمان جهانی بهداشت و دانشگاههای معتبر داخل و خارج از کشور و همچنین استفاده از منابع مالی داخل و خارج از کشور را خواهد داشت.

وی تاکید کرد که مرکز تحقیقات " سلامت در حوادث و بلایا " ، می تواند بیش از گذشته با انجام پروژه های کاربردی و تولید شواهد علمی ، آمادگی نظام سلامت را در زمینه سلامت در حوادث و بلایا ارتقاء بدهد.

وی اظهارداشت: چون سلامت ، مهمترین مطالبه مردم در هر حادثه است و وزارت بهداشت نیز متولی سلامت جامعه است ، تلاش می کنیم تا با فعالیت بیش از پیش مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، تربیت دانشجویان تا سطح دکتری و انتشار اولین مجله علمی – پژوهشی انگلیسی زبان در حوزه سلامت در حوادث و بلایا ، شواهد علمی مورد نیاز نظام سلامت را تامین کنیم .

دکتر خانکه با اشاره به همکاری پنج عضو هیات علمی ثابت و سه عضو وابسته در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، افزود: این مرکز تحقیقاتی دارای اساتید برجسته ملی و بین المللی از دانشگاه لایپزیک آلمان و دانشگاههای معتبر کشورهای کانادا و سوئد است که تمایل به انجام مطالعات مشترک و فعالیت های بین المللی نیز با مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دارند.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، سه حوزه اصلی حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خطر حوادث و بلایا در حوزه سلامت ، حوادث ترافیکی و معلولیت ها و مصدومیت های ناشی از آن و تغییرات جوی و گرم شدن کره زمین و تاثیر آن بر سلامت مردم ، به عنوان محور کار مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، بطور تخصصی از حدود ده سال پیش آغاز به کار کرده و مطالعات افزایش آمادگی بیمارستانی و پیش بیمارستانی و توانبخشی در ابعاد مختلف جسمی ، روانی و اجتماعی را به انجام رسانده است.

وی از فعالیت های برجسته کشوری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا گفت که اولین دستورالعمل (گایدلاین) آمادگی بیمارستانی کشور که مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار گرفت، در این مرکز تولید شد، ضمن آنکه ، اولین ارزیابی سلامت در حوادث و بلایا و ارزیابی خطر ، سطح بندی حادثه و آمادگی روانی و بیمارستانی ، از دیگر تولیدات علمی مرکز تحقیقات سلامت در حوادث است که در سطح کشور، مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین درباره طرح های در دست اجرای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا ، اظهارداشت: هم اکنون ، " طراحی ابزار آسیب پذیری سالمندان در حوادث و بلایا " ، " طراحی ابزار آمادگی روانی جامعه " ، " طراحی ابزار سنجش توانایی سالمندان برای اخذ گواهینامه " ، " طراحی مدل تیم های اضطراری در حوادث " ، " طراحی مدل مراقبت از سالمندان در حوادث و بلایا" ، " طراحی ابزار ارزیابی حوزه پیش بیمارستانی در حوادث " در دست اجرای محققان این مرکز تحقیقاتی است.

شایان ذکر است، مرکز تحقیقات " سلامت در حوادث و بلایا " دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، یکی از هشت مرکز تحقیقات این دانشگاه است که هم اکنون ، محل دانش اندوزی و فعالیت های تحقیقاتی 13 دانشجوی دکتری ، یک دانشجوی پسادکتری (داخل کشور) و یک دانشجوی مشترک دکتری با دانشگاه لایپزیک آلمان ، می باشد.

گفتنی است: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در برخی از رشته ها مانند رشته تحصیلی " سلامت در حوادث و فوریت های پزشکی " به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و پى اچ ، و در تعدادی از رشته ها، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است./

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز