ثبت جهانی هرباریوم دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران در نمایه هرباریوم های جهان

۱۳۹۵/۰۶/۲۷ - ۱۳:۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۵۸۰۳۵
ثبت جهانی هرباریوم دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران در نمایه هرباریوم های جهان
برای اولین بار مراحل ثبت جهانی هرباریوم دانشکده علوم پایه دانشگاه مازندران در نمایه هرباریوم های دنیا (IH) با موفقیت انجام شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکترعلیرضا نقی نژاد عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی و مسئول تجهیز و راه اندازی این موزه درخصوص هرباریوم و اهداف و کاربرد های آن گفت: پروژه هرباریوم بیش از یک دهه است که در دانشکده علوم پایه با ابتدایی ترین امکانات و با همت و تلاش همه همکاران به بالاترین سطح خود نزدیک شده است و به زودی به طور رسمی گشایش خواهد شد.

وی افزود:هرباریوم ها مهم ترین مجموعه های زیستی برای حفظ و نگهداری گیاهان خشک شده نظام مند بوده، مرکزی برای آموزش و پژوهش در زمینه های مختلف علوم گیاهی، تنوع زیستی، گیاهان دارویی، کشاورزی، طراحی منظر و محیط زیست، بوم شناسی (Ecology)، علوم سلولی و مولکولی، شیمی گیاهی (Phyochemistry)، دیرین بوم شناسی(Palecoecology)، دیرین شناسی گیاهی(Paleobotany)، زیست شناسی حفاظت، نژاد گیاه شناسی(Ethnobotany)  می باشد.

دکتر نقی نژاد افزود :  این مکان ها مهم ترین مرجع برای تایید شناسایی گیاهان و ثبت گونه های جدید می باشند و برای تمامی گروه های مختلف جامعه از پژوهش گران، آموزش دهنده ها، سیاسیون و شهروندان علاقه مند به گیاه شناسی قابل استفاده اند. این مجموعه ها در تمامی دانشگاه ها و موسسات علمی داخلی و خارجی، جزو جدایی ناپذیر بخش های پژوهشی به شمار آمده و در مواردی به عنوان موزه های تاریخ طبیعی (Natural History Museums) و یا باغ های گیاه شناسی (Botanical Gardens) نقش بسزایی در پژوهش و  آموزش ایفا می کنند.

وی درخصوص وضعیت هرباریوم ها در کشور ایران و سایر مناطق دنیا، افزود: بر طبق نمایه  هرباریومی هولمگرن، حدود 3240 هرباریوم در دنیا وجود دارند که ازمیان آنها تنها درکشور آمریکا بیش از 60 میلیون نمونه در 628 هرباریوم مختلف قراردارند. در کشور ایران از میان 25 هرباریومی که دراین نمایه ثبت شده اند، تنها کمتر از 10 هرباریوم به طور فعال در مراوادت علمی ملی و بین المللی عمل کرده، اطلاعات به روز شده خود را در پایگاه مزبور بارگذاری می کنند. دکترنقی نژاد درخصوص مراحل پیشرفت هرباریم دانشگاه مازندران گفت: ملزومات بسیار ابتدایی این موزه برای اولین بار در سال 1382 با همکاری گروه زیست شناسی دانشگاه بویژه با پیگیری های دکتر آقاجانزاده تهیه شد و بعد از وقفه چند ساله، دوباره از سال 1387 با پیگیری اینجانب و حمایت دیگر همکاران بخش علوم گیاهی، نمونه های فراوانی از رشته کوه های البرز و جنگل های شمال وارد هرباریوم شد و آرام آرام با اضافه شدن کمد ها و قفسه های جدید، شکل تازه ای به این موزه داده شد. سپس با راهنمایی پروژه ها و پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از دور دست ترین نقاط ایران، نمونه های جالب و نادری از جنگل های زاگرس، شیرکوه یزد، کوه های خراسان، تفتان سیستان و بلوچستان، آذربایجان، اردبیل، بوشهر، به غنای هرباریوم افزوده شد، به طوری که اکنون حدود 10 هزار نمونه گیاهی استاندارد در این موزه نگهداری می گردد.

  به منظور ثبت جهانی هرباریوم دانشگاه مازندران در نمایه هرباریوم های دنیا و لزوم رعایت استاندارد های اولیه، از آغازین ماه های سال 1395 با حمایت ها و تشویق های ریاست دانشکده علوم پایه دکترمیرزانژاد، خزانه گیاهی مزبور به طور کامل درحال بازنگری است تا درماه های آینده، ضمن جدا سازی هرباریوم به دو بخش آموزشی و پژوهشی، شاهد ثبت جهانی و افتتاح رسمی این موزه برای دانشگاه مازندران باشیم.

 خوشبختانه درتاریخ 7 سپتامبر 2016 برابر با 17 شهریور ماه ۱۳۹۵با ثبت هرباریوم دانشگاه مازندران در نمایه هرباریم های جهان (IH) توسط مدیر باغ گیاه شناسی نیورک و ویراستار IH  موافقت شد و هم اکنون اطلاعات هرباریوم در سایت موسسه مزبور موجود است (http://sweetgum.nybg.org/science/ih/) .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز