نشست هم اندیشی دبیران شبکه ملی جامعه و دانشگاه سراسر کشور افتتاح شد

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۳:۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۴۶۷۶۷
نشست هم اندیشی دبیران شبکه ملی جامعه و دانشگاه سراسر کشور افتتاح شد
با حضور دکتر آشنا، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استرانژیک ریاست جمهوری و دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، نشست هم اندیشی دو روزه دبیران شبکه ملی جامعه و دانشگاه سراسر کشور افتتاح شد .

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا،  معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این آیین افتتاحیه گفت: در جامعه امروز ایران که در حال پیشرفت و تحول است وظیفه نخبگان و نهادهای علمی برای عملکرد بهتر در شرایط جدید بیشتر احساس می شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاهها نقش مهمی در تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد اجتماعی دارند گفت: جامعه نیز از نهاد دانشگاه انتظار بیشتری نسبت به سایر نهادهای اجتماعی دارد و در همین راستا ایجاد یک شبکه اجتماعی بین نخبگان دانشگاهی برای حل مسائل کشور ضروری به نظر می رسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: برای افزایش اعتماد عمومی به نهاد دانشگاه باید دانشگاهها را در مسیری هدایت کنیم که در حل مشکلات جامعه در مقیاس ملی، منطقه ای و ناحیه ای موثر باشند.

وی با اشاره به اینکه تجارب مختلف نشان می دهد که یک مجموعه به تنهایی در هیچ عرصه ای نمی تواند موفقیت لازم را کسب کند گفت: امروزه چاره ای نداریم جز اینکه به سمت سیاستگذاری مشارکتی، گفتگو و ارتباط دستگاههای مختلف فکری و اجرایی با یکدیگر قدم برداریم.

دکتر حسام الدین آشنا، رئیس مرکز بررسی های استرانژیک ریاست نیز در این آیین افتتاحیه گفت: در شرایط جدید نظام دانشگاهی در دنیا، دانشگاهها سعی می کنند چارچوب های علمی را با هدف رفع چالش ها و بحران ها و نیز کاهش نتایج تصمیمات عمومی دولت، دانش و سیاست گذاری پیوند داده و بستری عقلانی برای حل مشکلات خلق کند.

وی تصریح کرد: امروزه دانشگاه ها، علاوه بر کارویژه های سابق با هدف رفع دغدغه ها و چالش ها و نیازهای جامعه ایجاد شده و فارغ‌التحصیلانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می‌آفرینند و دانشگاهای این چنینی را باید دانشگاهی بیشتر مرتبط تر با جامعه، غوطه ور در سیالیت تجربیات زندگی روزمره، مشکلات وچالش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه دانست.

مشاور رئیس جمهور گفت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه به مثابه یک تلاش نهادی نوپا میتواند بسترساز ارتباط بین پژوهشگران و اندیشمندان و متخصصان منطقه ای و محلی با سیاست گذاران و تصمیم گیران در سطوح کلان و خُرد باشد و گسست دانایی و توانایی را کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری افزود: شبکه ملی جامعه و دانشگاه با متوجه ساختن تصمیم گیران ملی و محلی به ظرفیت های بومی می تواند عرضه کننده ایده ها و نظرات متخصصین و پژوهشگران به سازمانهای محلی، دولت و بخش خصوصی باشد. ظهور شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به خودی خود نتوانسته است فضای عرضه و تقاضا را در استانها ایجاد نماید.

وی اظهار داشت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه به مثابه پیشگام نهادی این بازار عرضه و تقاضا عمل نماید و ظرفیت های کارآفرینانه دانشگاه را عینی سازد. موفقیت این اقدام مستلزم حمایت این شبکه از سوی دولت و نهادهای محلی وابسته به آن، سازمانهای غیردولتی و بخش خصوصی از سویی و از سوی دیگر حرکت پژوهشگران و متخصصین دانشگاهی به سوی خلق ایده ها و پژوهش های عینی معطوف به حل مشکلات و چالش های محلی، منطقه ای و ملی است.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: شبکه ملی جامعه و دانشگاه ظرفیت اعتمادسازی در این سطح را داراست و انتظار می رود با بهره گیری از تجربه دوره پیشین اتاق های فکر استانی کشور بتواند با مجموعه ای از اهداف موردانتظارش، خلا جامعه و دانشگاه را بیش از پیش پرُ نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز