دکتر حسینعلی قبادی:

تحقق عملی ارتباط دانشگاهها با صنعت منوط به استفاده از علوم انسانی است

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۱۴:۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۶۹۹۸۵
تحقق عملی ارتباط دانشگاهها با صنعت منوط به استفاده از علوم انسانی است
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: اگر بخواهیم دانشگاه را با صنعت پیوندی کارآمد بدهیم، باید از دانش‌های علوم انسانی و از منظرهای گوناگون جامعه‌شناسی، روانشناسی، اقتصاد، تاریخ، و فرهنگ استفاده کنیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر حسینعلی قبادی در نشست گفت‌وگوی علوم انسانی و صنعت که به عنوان پیش‌نشست اولین همایش ملی علوم انسانی، تولید و صنعت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد اظهار داشت: اگر اندکی به تاریخ اروپای جدید نگاه کنیم و به تاریخ تمدن‌های پرشور گذشته چه در ایران و چه در دیگر سرزمین‌ها، روشن می‌شود راه توسعه ابتدا از تحول در فکر انسان‌ها و در علوم انسانی رخ داده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: اگر کانت و دکارت و امثالهم نبودند قطعاً صنعتی وجود نداشت. در تمدن اسلامی می‌بینید لحظه‌هایی از تمدن ما باشکوه است که علوم انسانی پا به پای علوم تجربی حرکت کرده است، بلکه علوم انسانی ابتدا مسیر را گشوده و جلو رفته است و بعد از آن علوم دیگر دچار تحول شده‌اند و علم را به پیشرفت دعوت کرده است.

دکتر قبادی تصریح کرد: در ایران اما علی‌رغم همه زحمت‌هایی که کشیده شده است، یک مقدار اشتباه صورت گرفته است. ما دارالفنون را برای انتقال علم، تکنولوژی و علوم جدید داریم ولی در ان اثری از علوم انسانی نیست! همینطور دانشگاه‌ها را هم اگر دقت کنیم همینطور است.

 

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر اینکه دلیل جدایی علوم از همدیگر و دانشگاه با صنعت، عدم توجه به دستاوردها، توصیه‌ها و ذات کارکردگرایانه علوم انسانی است گفت: بی‌اخلاقی که ما در حوزه محیط زیست داریم محصول نادیده انگاشتن فرهنگ و محصول بی‌توجهی به بنیان‌های علوم انسانی است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما رابطه میان دانشگاه با صنعت و صنعت با جامعه خوب، جامع و کامل تعریف نشده است گفت: در حقیقت رابطه میان دانشگاه و صنعت رابطه میان صنعت و دانش‌داران صنعتی یعنی مهندسان تعریف شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: این ظرفیت با ۵۲ سال سابقه در پژوهشگاه شکل گرفته است و در این مسیر می‌خواهیم با ارتباط بین دانشگاه و به ویژه علوم انسانی با صنعت، به کشور و به مردم خدمت کنیم و از این طریق هم اندکی از کم‌اعتمادی به صنعت ملی بکاهیم و آنجایی که صنعت هم موفق بوده، آن را گوشزد کنیم.

دکتر قبادی تاکید کرد: پژوهشگاه علوم انسانی با شبکه نخبگانی ۲۲۰۰ نفره خود در سراسر کشور همه همت خود را برای شکل‌گیری ارتباطی درست با صنعت به کار می‌گیرد و امیدواریم دست به دست هم بدهیم و با یک هم‌افزایی بتوانیم به اهدافی صحیح دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت گزارشی از نحوه برگزاری این همایش ارائه کرد و گفت: ضرورت برگزاری این همایش طبق راهبردهایی چون توسعه پژوهش، توسعه مناسبات فراگیر و شبکه‌سازی علوم انسانی و نیز تاثیرگذاری بر سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ملی احساس شد.

دکتر مهرنوش هدایتی ادامه داد: این همایش اهدافی شامل گشایش عرصه وسیعتر تبادل نظر و تعمیق تعامل میان مجامع علمی علوم انسانی، تولیدگران و فعالان حوزه صنعت، شناسایی مسائل و موانع روبه‌رو و ارائه را‌ه‌حل برای فعالیت مشترک در حوزه‌های علوم انسانی و تولید ملی و صنعت، مشارکت برای هم‌افزایی دانش علوم انسانی و تجربه صنعتی، ترویج الگوهای موفق در حوزه‌های علوم انسانی و صنعت و نیز شناسایی و ترغیب ایده‌های مسئله‌مند علوم انسانی قابل تبدیل به محصولات فناورانه را دنبال می‌کند.

وی از برگزاری همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت در روزهای پنجم و ششم اسنفدماه امسال مصادف با روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و گفت: تاکنون دو پیش‌نشست برگزار شده است و به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر و دی‌ماه نشست‌هایی با موضوعات ظرفیت‌سنجی مطالعات علم اخلاق در ارتباط با صنایع، حقوق و علوم سیاسی در ارتباط با صنایع و مدیریت و اقتصاد در ارتباط با صنایع برگزار می‌شود.

هدایتی همچنین از برگزاری پنل‌های علمی تخصصی، معرفی محققان و طرح‌های پژوهشی، برپایی غرفه‌های با هدف معرفی صنایع موفق و بهره‌مند از مطالعات علوم انسانی و برپایی کارگروه‌هایی برای طرح ایده‌های مشترک بین دو حوزه علوم انسانی و صنعت به صورت استارت‌آپ در حاشیه این همایش خبر داد. دبیر شورای سیاست‌گذاری این همایش گفت: این همایش از چهار کارگروه علوم اجتماعی، تولید و صنعت؛ مدیریت، اقتصاد و تولید و صنعت؛ تاریخ، سیاست، حقوق و تولید و صنعت؛ و روانشناسی، اخلاق، علوم تربیتی و تولید و صنعت تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: البته این همایش دارای دو جایزه هم هست، جایزه تعالی علوم انسانی به نام دکتر عظیمی آرانی برای پژوهشگرانی که به موضوعات روز صنعت و سازمان‌ها اهمیت می‌دهند و نیز جایزه ملی علوم انسانی و صنعت برای سازمان‌ها و صنایعی که به تحقیقات در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و پیامدهای انسانی و اخلاقی و بهره‌مندی از این تحقیقات اهمیت می‌دهند.

مهرنوش هدایتی تاکید کرد: تاسیس انجمن علی پژوهشی علوم انسانی و صنعت، تشکیل دبیرخانه دائمی، مستندسازی پیش‌نشست‌های تخصصی و سخنرانی‌ها و صورت‌بندی طرح‌های پژوهشی و تالیف مقالات ارزنده علمی حوزه علوم انسانی کاربردی با سفارش و حمایت صنایع و سازمان‌ها، چشم‌اندازی آتی مدنظر ما است.

همچنین در ادامه این نشست، روح‌الله کریمی، دبیر اجرایی اولین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت خبر داد که در حاشیه این همایش در کتابخانه ملی، نمایشگاهی در یک فضای ۲۵۰ متری برگزار می‌شود تا اصحاب علوم انسانی و صنعت بتوانند ارتباطات موردنیاز را برقرار کنند.

گفتنی است اولین همایش ملی ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت در زمینه‌های حقوق، اقتصاد، تاریخ، علوم سیاسی، فرهنگ، مدیریت، روانشناسی، علوم اخلاقی، اخلاق و علوم اجتماعی و با همکاری انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، انجمن روانشناسی ایران، انجمن جامعه‌شناسی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در روزهای پنجم و ششم اسفند امسال برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند تا ۱ اسفند به سایت همایش به نشانی hiconf.ihcs.ac.ir مراجعه کنند. همچنین کسانی که قصد ارائه مقاله به این همایش را دارند تا ۱۵ آذر می‌توانند مقالات خود را در سایت همایش آپلود کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز