وزیر آموزش‌وپرورش:

آموزش‌های حقوق شهروندی باید با بهترین روش‌ها ارائه شود

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۴:۵۴:۳۷
کد خبر: ۷۷۴۱۷۵
آموزش‌های حقوق شهروندی باید با بهترین روش‌ها ارائه شود
وزیر آموزش‌وپرورش در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان‌ها و حوزه ستادی بر پرهیز از روش‌های آموزشی پرحاشیه حقوق شهروندی تأکید و گفت: آموزش‌های حقوق شهروندی باید با بهترین روش‌ها ارائه شود.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، سید محمد بطحایی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان در اردوگاه شهید باهنر تهران با تبریک حلول ماه ربیع‌الاول اظهار کرد: در آموزش‌وپرورش سنتی در دهه‌های اخیر همواره بر مهارت‌های دانشی و علمی تأکید شده و این موضوع علاوه بر نهادینه شدن در جامعه، فعالیت‌های تربیتی را در مدارس کم‌رنگ و یا حذف کرده است.

وی افزود: دانش آموزان چیزهایی یاد می‌گیرند که در زندگی اجتماعی و روزمره موردتوجه قرار نمی‌گیرد، در دهه‌های اخیر دانش‌محوری و حافظه محوری در جامعه نهادینه‌شده لذا خیلی سخت است که به‌تدریج بتوانیم این مسیر را تغییر دهیم.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید در مدرسه نحوه رفع احتیاجات زندگی خود را تمرین کند و لذا برنامه‌ریزان درسی باید برنامه‌ها متناسب با سند تحول را ارائه دهند.

وی چگالی مفهوم در نظام آموزشی ایران را بسیار سنگین‌تر از چگالی مفهوم در نظام آموزشی سایر کشورها دانست و اعلام کرد: دانش‌آموزان ما ازلحاظ مفاهیم شناختی بسیار بالاتر از دانش آموزان سایر کشورها هستند اما درزمینه مهارت‌های زندگی ضعیف‌تر هستند.

بطحایی افزود: دانش‌‌آموزان باید آنچه را می‌آموزند بتوانند درصحنه عمل آن را به‌کارگیری کنند اما به علت ضعف دانش آموزان در مهارت‌های آموزشی و یا نپرداختن به برخی مفاهیم آموزشی قادر به عمل به آموخته‌ها نیستند، بنابراین باید فضایی در مدارس به وجود آوریم که بچه‌ها نیازهای خود را در مدرسه و در قالب اهداف تربیتی تمرین کنند.

وی به مشاهده بازی فوتبال جام باشگاه‌های آسیا در مدارس در هفته گذشته اشاره و افزود: واکنش اولیا به این موضوع بسیار مثبت بود و دانش آموزان احساس کردند جامعه برای آن‌ها اهمیت قائل است لذا در آن روز دانش آموزان با شادی مضاعف به مدرسه رفتند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: برنامه درسی را باید به‌گونه‌ای تغییر کند که نیاز دانش‌‌آموزان دیده شود و بچه‌ها با شادی و نشاط به مدرسه بروند، لذا باید روش‌ها و محتواهای درسی تغییر کند.

وی در خصوص حقوق شهروندی اظهار کرد: بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در زندگی به علت ناآشنایی افراد با این حقوق است چراکه دانش‌آموز در دوره تحصیل این حقوق را فرانگرفته است.

بطحایی افزود: از ابتدای سال تحصیلی جاری ۲ساعت از ساعات آموزش رسمی مدارس در هفته در پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، ‌هفتم، هشتم و نهم، به آموزش مهارت‌های زندگی اختصاص داده‌شده است و این موضوع امری ارزشمند است که باید سال‌های آتی افزایش یابد.

وی گفت: در آموزش حقوق شهروندی نباید از روش‌های پرحاشیه استفاده شود بلکه باید با بهترین روش‌ها حقوق شهروندی را به دانش آموزان آموزش داد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز