رضوان حکیم‌زاده:

افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از ۸۰ درصد به بیش از ۹۸ درصد پس از انقلاب

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۱۵:۰۰:۱۵
کد خبر: ۸۰۸۶۴۰
افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از ۸۰ درصد به بیش از ۹۸ درصد پس از انقلاب
معاون آموزش ابتدایی در نشست خبری ویژه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به وضعیت آموزش عمومی قبل از انقلاب از افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از ۸۰ درصد به بیش از ۹۸ درصد پس از انقلاب خبر داد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، رضوان حکیم زاده در نشست خبری که به مناسبت چهلمین سال انقلاب، در حاشیه نمایشگاه چهل سال افتخار و بالندگی در باغ‌موزه دفاع مقدس و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های آموزش‌وپرورش در مناطق محروم، اظهارکرد: دستاوردها  کیفی و کمی بسیار ارزشمندی پس از انقلاب در حوزه ابتدایی داشته‌ایم، هرچند شاخص‌های پایش عملکرد مشخصی تاکنون نداشته‌ایم اما بر اساس شاخص‌های موجود، دستاوردهای خوبی ازجمله افزایش میزان پوشش تحصیلی، برقراری عدالت جنسیتی و توسعه آموزش عمومی در مناطق محروم داشته‌ایم.

وی افزود: پوشش تحصیلی در مقطع پیش‌دبستانی از ۲۰و ۲دهم به ۷۰و یک‌دهم درصد رسیده است و نرخ گذر ابتدایی به متوسطه اول از ۷۳درصد به ۹۶درصد رسیده است.

حکیم زاده  تصریح کرد: پوشش تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی در مناطق محروم بیشتر شده است و میانگین کشوری حدود ۷۰درصد است اما در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان بیش از ۸۰و حتی در خوزستان  به صد در صد رسیده است.

وی از افزایش پوشش تحصیلی دوره ابتدایی انقلاب، از ۸۰درصد به ۹۸درصد پس از انقلاب و افزایش عدالت جنسیتی در پوشش تحصیلی خبر داد و افزود: قبل از انقلاب پوشش تحصیلی دختران ۳۸درصد بوده که اکنون  به ۴۸درصد رسیده است.

حکیم زاده ادامه داد:  آمار دانش آموزان عشایری در قبل از انقلاب ۷۸هزار و ۹۸۲نفر بوده که امروز به ۱۸۷هزار نفر رسیده  است و این در حالی است که جمعیت عشایر پس از انقلاب کاهش‌یافته است، همچنین آمار دانش‌آموز دختر عشایری از ۳۱هزار قبل از انقلاب به ۸۸هزار نفر افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: کارکنان دارای مدرک لیسانس و بالاتر در سال ۵۷، یک و دودهم درصد بوده که در سال ۹۷  به حدود ۸۰درصد افزایش‌یافته است.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش‌وپرورش گفت:  طرح شهاب یکی از طرح‌های خوبی است که همه استعدادهای متفاوت را شناسایی و به سمت شکوفاشدن، هدایت می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش تراکم مطلوب کلاس درس را ۱۵تا ۲۵دانش‌آموز دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۰هزار کلاس درس ابتدایی با تراکم کمتر از ۲۵نفر دائر می‌باشند .

وی ادامه داد: ۴میلیون ۸۰۰هزار نفر از دانش آموزان ابتدایی، معادل ۶۰درصد کل دانش آموزان ، در کلاس‌های با تراکم بیش از ۲۶نفر تحصیل می‌کنند که اغلب در شهرهای بزرگ می‌باشند.

حکیم زاده از تلاش برای تقویت مدارس دولتی خبرداد و افزود: طرح بازی و یادگیری بستری مناسب برای یادگیری و یکی از روش‌های مطلوب یادگیری پایدار است، لذا این طرح در ۱۰استان در حال اجراست و استقبال  بسیار خوبی در استان‌ها از  طرح صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح‌های علمی، یادگیری با روش‌های علمی است و در سال 1399 روش اجرای جشنواره تغییر و از حالت رقابتی کاملا خارج می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش افزود: وظیفه‌داریم همه دانش آموزان لازم التعلیم را پوشش دهیم اما بودجه برای رفع موانع اجتماعی تحصیل دانش آموزان پیش‌بینی‌نشده و نیازمند هماهنگی بیش‌ازپیش بین دستگاه و وزارتخانه‌های مربوطه  است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۵طرح راهبران آموزشی مصوب و اجرایی شد و اخیرا باهدف تقویت و توسعه این طرح، پست اداری این راهبران آموزشی تعریف‌شده است و بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته،  کیفی‌ترین نیروهای آموزشی جذب این طرح ‌شده‌اند و یکی از مؤثرترین طرح‌ها در افزایش پوشش تحصیلی و انجام طرح‌های علمی در دوره ابتدایی است.

حکیم زاده گفت: تلاش داریم ممنوعیت کتاب‌های کمک‌درسی را در دوره ابتدایی به‌طور کامل محقق شود، در این راستا تیم‌های نظارتی اجرای این طرح را رصد می‌کنند و البته فرهنگ‌سازی خوبی در این حوزه در حال انجام است.

وی اظهار کرد: دستاوردهای بسیار خوبی در اجرای طرح قصه‌گویی، قصه‌نویسی و استماع قصه به‌جای پیک نوروزی در نوروز ۹۷داشته‌ایم که ناشی از بروز خلاقیت دانش آموزان در اجرای طرح مذکور است.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: دستاوردهای خوبی در زمینه پوشش تحصیلی اتباع خارجی داشتیم و بیش از ۵هزار و ۵۰۰دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی تحت پوشش قرار گرفتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز