دکتر نظرپور:

بودجه آموزش عالی کشور ۳،۷ درصد بودجه هزینه ای کل کشور است

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۲:۵۴:۰۵
کد خبر: ۸۹۲۶۴۳
بودجه آموزش عالی کشور ۳،۷ درصد بودجه هزینه ای کل کشور است
دکترمحمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در نشست معاونان اداری مالی دانشگاه های منطقه ۳ کشور که به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: بودجه آموزش عالی کشور ۳.۷ درصد بودجه هزینه ای کل کشور است .

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دکتر نظرپوربا بیان اینکه اعتبار آموزش عالی کل کشور حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که سهم آن از کل بودجه هزینه‌ای کشور حدود ۳،۷ درصد است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته این اعتبار حدود ۵.۵ درصد بود ولی امسال علی رغم افزایش ۱۷ درصدی مبلغ بودجه، نسبت آن کاهش پیدا کرده و در مورد بودجه عمرانی آموزش عالی نیزمیزان آن حدود ۵،۷ درصد کل بودجه عمرانی کشور است. وی با بیان اینکه برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در شروع سال تحصیلی از سازمان برنامه و بودجه پیگیر تخصیص به موقع بودجه هستیم، گفت: سال گذشته برای تخصیص صد در صد بودجه تلاش زیادی صورت گرفت و متوسط ۸۷ درصد در سال ۹۷ و ۱۲ درصد نیز در سال ۹۸ به صورت تنخواه تخصیص پیدا کرد واز بودجه سال ۹۸ نیز تا کنون فقط ۳۷ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

دکتر نظرپور افزود: در بحث حوزه عمرانی نیز حدود ۵۰ درصد بودجه تخصیص پیدا کرده که عمدتاً اوراق یک، دو و سه ساله اسناد خزانه است وما حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مربع فضای آموزشی داریم که با توجه به لزوم مقاوم سازی فضاهای آموزش عالی حدود ۲۰ درصد آنها نیاز به مقام سازی دارد. در همین دانشکده معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه ارومیه پروژه مقاوم سازی انجام می‌گیرد که یک نمونه خوب است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: در مجموع در حوزه آموزش عالی حدود دو ملیون و ۱۵۰ هزار متر مربع در دست احداث داریم. از سال ۱۳۹۲ پروژه خاص عمرانی در دانشگاه کلید نزدیم و عمدتاً پروژه‌هایی در حال ساخت است که از قبل نیمه تمام مانده بود.

دکتر نظرپور افزود: خیرین در حوزه آموزش و پرورش بسیار فعال بوده و حدود یک سوم فضاهای مورد نیاز این حوزه توسط خیرین ساخته می‌شود در حالی که در آموزش عالی این رقم فقط ده در صد است و وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید برای جذب خیرین در حوزه آموزش عالی تلاش کنند.

وی گفت: برای مدیریت سبز نیز اعتباری در نظر گرفته شده است که یکی از کارهای خوب مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در همین دانشگاه ارومیه، بهره برداری از نیروگاه خورشیدی بود.

وی ادامه داد: در بحث منابع انسانی نیز در پنج حوزه کارشناس فنی، عمرانی، مالی، حقوقی و آزمایشگاه و کارگاه‌ها دانشگاه‌ها با توجه به بازنشسته شدن همکاران به نیرو نیاز دارند که در حال گرفتن مجوز جذب ۲۶۰۰ نفر نیرو برای دانشگاه‌ها و پارک‌ها هستیم که بعد از دریافت مجوز طی یک فراخوان و آزمون این جذب‌ها صورت خواهد گرفت.

دکتر نظر پور در حاشیه نشست منطقه‌ای معاونان اداری مالی دانشگاه‌های منطقه ۳ کشور، از پروژه‌های عمرانی دانشگاه ارومیه از جمله محوطه پردیس دانشگاه، پروژه مقاوم سازی دانشکده معماری، شهرسازی و هنر و نیروگاه خورشیدی دانشگاه ارومیه بازدید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز