زهرا مظفر:

آموزش حقوق شهروندی وارد برنامه درسی دانش آموزان شود

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۱۴:۵۸:۴۰
کد خبر: ۹۱۵۵۲۲
آموزش حقوق شهروندی وارد برنامه درسی دانش آموزان شود
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به جلسه مشترک با مدیران کل وزارت بهداشت و وزارت علوم اظهار کرد: در آن جلسه مطرح شد به علت اینکه درس آموزش حقوق شهروندی در مدارس وجود ندارد، حقوق شهروندی در سطح جامعه رعایت نمی‌شود و از ما خواسته‌شد آموزش حقوق شهروندی وارد برنامه درسی دانش آموزان کنیم.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، زهرا مظفر در هشتمین جلسه کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد ضمن تبیین برنامه‌های کمیته، اظهارکرد: شناسایی و اولویت‌بندی گلوگاه‌های فساد خیز در سطح ستادی و استانی را باید مرتباً در نظر داشته باشیم و همچنین باید فرهنگ‌سازی برای مفهوم فساد اداری را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات چهار برنامه ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی را پیگیری می‌کند و بر اساس برنامه هشتم نظارت و رصد بر عهده اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات است و مقررشده تا در کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد با حضور اعضا، شاخص‌های این برنامه تدوین شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد بابیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی برمبنای ابلاغیه مسئول ارزیابی برنامه‌ها است، گفت: شاخص‌ها به دستگاه‌ها ارجاع داده‌شده است و دستگاه‌ها باید بر اساس آن شاخص‌های ملی مربوط به سازمان خود را تدوین و اجرا کنند.

مظفر با اشاره به برنامه‌های تصویب‌شده شورای عالی اداری، اظهارکرد: برنامه ششم؛ ارتقای فرهنگ‌سازمانی است و مکاتبات آن با پژوهشگاه مطالعات انجام‌شده است تا شاخص‌های این برنامه را تدوین کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: برنامه هفتم؛ صیانت از حقوق شهروندان است که روابط عمومی و ارزیابی عملکرد مسئول پیگیری برنامه هفتم هستند.

رئیس کمیته سلامت اداری و مقابله با فساد تصریح کرد: برنامه هشتم؛ ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد است که از چهار نماگر تشکیل‌شده که در وزارت آموزش‌وپرورش مهم‌ترین آن‌ها، نماگر پیشگیرانه است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اذعان کرد: چهار ره نگاشت برنامه هشتم شامل؛ پیشگیری، نظارت و مراقبه، مقابله با فساد و سنجش و ارزیابی است که این چهارنماگر از سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ‌شده است.

وی افزود: افزایش برنامه‌ریزی برای اثربخشی رسیدگی به تخلفات اداری یکی از اقداماتی است که در حال پیگیری آن هستیم تا گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته شود.

مظفر خاطرنشان کرد: برنامه نهم؛ برنامه ارزیابی و نظارت است و سازمان امور اداری و استخدامی دستگاه‌ها را مکلف کرده تا شاخص‌ها را طوری تدوین کنند که تمامی برنامه‌ها پوشش داده شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات تصریح کرد: در نظر داریم تا از ظرفیت اولیای دانش آموزان به‌عنوان یک همکار در امر بازرسی و نظارت کمک بگیریم و در حال تدوین برنامه‌ای هستیم تا از این ظرفیت در نظارت برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس استفاده کنیم و از اعضای این کمیته درخواست دارم تا با ارائه نظرات خود در تدوین این برنامه اداره کل ارزیابی عملکرد را کمک کنند.

مظفر بابیان اینکه در سال ٩٨کمترین شکایات را داشته‌ایم، گفت: در جلسه‌ای که با مدیران کل وزارت بهداشت و وزارت علوم داشتیم، این موضوع مطرح شد که چون درس آموزش حقوق شهروندی را در مدارس نداریم، عدم رعایت حقوق شهروندی در سطح جامعه وجود دارد و تقاضا شد که آموزش حقوق شهروندی وارد برنامه درسی دانش آموزان شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به اقدامات لازم برای اجرای برنامه‌ها، اظهار کرد: آموزش تخصصی همکاران از ستاد تا سقف، تدوین منشور سلامت اداری و مقابله بافساد، توصیه فرهنگ‌سازمانی، شفاف‌سازی و مکانیزه کردن فرایندها، شناسایی گلوگاه‌های فساد در استان‌ها ازجمله اقداماتی است که عملیاتی شدن آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: بیش از نیمی از جامعه با آموزش‌وپرورش در ارتباط هستند چراکه معلمان، اولیا و دانش آموزان مخاطبان آموزش‌وپرورش را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مهم‌ترین حق جامعه در حاکمیت حق تربیت است و دانش آموزان ما حق‌دارند که به‌درستی و خوب تربیت شوند.

ذوعلم خاطرنشان کرد: باید تعریفی جدیدی براساس نقش وزارت آموزش‌وپرورش از شاخص‌های سلامت اداری و مقابله با فساد داشته باشیم و زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: شورای آموزش‌وپرورش در هر استان و انجمن اولیا و مربیان در هر مدرسه می‌توانند در این مسیر مؤثر باشند و کمک کنند.

در ادامه رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خاطرنشان کرد: به‌موازات فعالیت‌هایی که در فرآیندهای اداری انجام می‌گیرد، میزان تخلفات نیز بیشتر می‌شود و شیوه‌های آن پیچیده‌تر می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: افرادی که در حوزه سلامت اداری و مقابله با فساد فعالیت می‌کنند باید درک عمیق و گسترده‌ای داشته باشند تا گلوگاه‌ها را شناسایی کنند و متناسب با آن راهکار پیشنهاد دهند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز