در دانشگاه علم و صنعت ایران؛

از دستگاه پروتز عصبی حرکتی رونمایی شد

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۱۴:۳۱:۳۸
کد خبر: ۹۴۳۳۰۶
از دستگاه پروتز عصبی حرکتی رونمایی شد
مراسم رونمایی از طرح ملی فناوری پارا سایکلینگ (ParaCycling) در دانشگاه علم و صنعت ایران و با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش گروه آموزش خبرگزاری برنا، دستگاه پروتز عصبی حرکتی پاراسایکلینگ در پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی این دانشگاه و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده است.

این دستگاه پروتز، دومین محصول پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت ایران برای کمک به افراد دارای ضایعات نخاعی است.

دکتر عباس عرفانیان امیدوار، عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران و مجری طرح گفت: این دستگاه به افراد دچار ضایعه نخاعی امکان می‌دهد تا با رکاب زدن مداوم، از ایجاد عوارض خطرناکی همچون پوکی استخوان، زخم بستر، عفونت‌های کلیوی و مثانه، نارسایی های قلبی و عروقی و غیره پیشگیری کنند.

معکوس‌سازی روند پوکی استخوان‌‌ها و افزایش تراکم استخوان، کاهش اسپاسم، افزایش سطح ران، افزایش مصرف اکسیژن و بهبود عملکرد قلبی و ریوی، افزایش گردش خون و بهبود گام برداشتن در افراد دچار ام اس، پارکینسون و سکته مغزی و بهبود وضعیت روحی و روانی افراد دچار ضایعه نخاعی از جمله فواید این دستگاه به شمار می‌رود.

دکتر ستاری در حاشیه رونمایی از پروتز عصبی پاراسایکلینگ، با تاکید بر اینکه این دستگاه جزو پروژه‌های کلان ملی است، خاطر نشان کرد: رونمایی از این فناوری جدید در دانشگاه علم و صنعت اتفاق مبارکی است.

وی تصریح کرد: حمایت از ایده‌ها و نوآوران و همچنین نیروی انسانی فوق العاده ای که در دانشگاه‌ها فعال هستند بزرگ‌ترین اتفاقی است که در حال حاضر رخ می ‌دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: باید برای تجاری شدن محصولاتی این چنینی بیش از پیش کار کنیم، قرارداد ما با مرکز فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت طراحی و تولید سه دستگاه پاراسایکلینگ بوده که تحویل داده شده است، اما امیدواریم تعداد بیشتری از این دستگاه را در سراسر مراکز توان بخشی کشور ببینیم.

گفتنی است پیش از این نیز دستگاه پاراواک (Parawalk) توسط محققان پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی دانشگاه علم و صنعت ایران تولید شده بود که به بیماران دارای ضایعه نخاعی امکان گام برداشتن و حرکت می‌دهد. این دستگاه از دو سال قبل در بیمارستان رفیده تهران در اختیار افراد دچار این ضایعه قرار گرفته است.

 

نظر شما