معاون وزیر بهداشت:

تا وقتی واکسن کرونا یافت نشود اوضاع تغییر نمی کند/ برگزاری شب‌های قدر با پروتکل بهداشتی

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۲۳:۲۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۰۴۱۷
تا وقتی واکسن کرونا یافت نشود اوضاع تغییر نمی کند/ برگزاری شب‌های قدر با پروتکل بهداشتی
معاون وزیر بهداشت به تشریح آخرین وضعیت کرونا و پروتکل‌های بهداشتی در راستای برگزاری شب‌های قدر پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت امشب ۲۱ اردیبهشت  با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اقدامات مقابله‌ای کرونا پرداخت.

حریرچی با اشاره به اینکه ۵۰۰ هزار نفر در بخش دولتی، خصوصی و سایر سازمان‌ها در مقابله با کرونا با ما همکاری و همراهی داشتند، گفت: آمریکا که کعبه آمال برای خیلی‌ها است اعلام کرده که مواد ضدعفونی را به بیماران تزریق کنید، یا اینکه از ماسک استفاده نمی‌کنند و نخست وزیر آلمان بدون توجه به نکات بهداشتی با بیماران کرونایی دست می‌دهد، اما رهبر معظم انقلاب در موضوع دینی و برگزاری مراسم دعای شب‌های قدر فرمودند که من و ملت تابع نظر کارشناسان هستیم.

او با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از کادر پزشکی و درمانی، افزود: حمایت ایشان سبب موفقیت بیشتر ما در مقابله با کرونا شد، از مقام معظم رهبری، نیرو‌های مسلح، تمام نیرو‌های بسیج، سپاه و ارتش قدردانی می‌کنم؛ زیرا هر آنچه را که ما می‌خواستیم اجرا کردند و نهاد‌های دیگر در دولت بدون مشکل کار را پیش بردند، لذا الان مسیر هموارتر شده است و در این مسیر موفق‌تر به مردم خدمت خواهیم کرد.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کماکان روند بیماری کرونا نزولی است، ادامه داد: با اینکه بازگشایی مشاغل را ۳۰ فروردین در تهران و ۲۳ فروردین در کل کشور داشتیم، توانستیم روند نزولی را حفظ کنیم.

او درباره همکاری دیگر دستگاه ها گفت: همکاری تمامی دستگاه  بر اساس تاکیدات رهبر معظم  با یک تماس تلفنی انجام شد. برای مثال امروز بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب ،وزیر بهداشت جلساتی در خصوص چگونگی برگزاری شب‌های قدر برگزار کرد.

حریرچی با بیان اینکه که وضعیت مهار و مدیریت این بیماری در کشور مناسب است افزود: روز گذشته اوباما از  وضعیت مدیریت کرونا در کشور آمریکا ابراز تاسف کرد، اما ما توانستم با وحدت نظر به فعالیت بپردازیم.

او با بیان اینکه روند نزولی ابتلا به کرونا در تمامی کشور وجود دارد، گفت: ما روند مقابله با کرونا را با عدد آر 2/5 آغاز کردیم. آر به این معنا که اگر آر 4 باشد از هر یک نفر 4 نفر را مبتلا و هر 4 نفر 16نفر دیگر را مبتلا می کند. اگر آر یک یا زیر یک باشد، یعنی روند نزول است. از  اوایل اسفند عدد آر 2/5 بود، اما از نیمه دوم فرودین  عدد زیر یک است. در اغلب استان های کشور عدد0/6 را داریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: روند نزول با رعایت مردم مدیریت می شود. در خوزستان اپیدمی شیوع دیرتر شروع شد. چون در خوزستان رفتار عشیره ای را و اجتماعات بیشتری داریم. هم اکنون در 9 شهرستان خوزستان اصناف و ادارت تعطیل است تا بتوان بیماری را کنترل کرد.

حریرچی تاکید کرد: ابتلا و شیوع در خوزستان فرضیه نابودی کرونا در گرما را رد کرد.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون حدود 60، 70 تا 80 درصد مبتلایان که غربالگری شده اند افرادی بودند که با بیماران ارتباط نزدیک داشتند. این نوع مبتلایان بی علامت یا کم علامت هستند.

حریرچی  افزود: در روزهای نخست شیوع بیماری کمبود تست داشتیم. به تدریج شبکه بهداشت را آرایش داده  و افراد بی علامت  و کم علامت را شناسایی کردیم. امروز از 1500 مورد  شناسایی شدند، 900 تا 1100 مورد دراین گروه هستند و افراد بستری هم به 350 تا 400 نفر کاهش یافته است. افزایش عمده اعدادی، نشان دهنده کشف و تشخیص ماست که نمی گذاریم ویروس پخش شود.

به گفته او بازگشایی ها روند نزولی را کند می‌کند، اما کماکان روند نزولی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک هیاهو به  راه افتاد که چرا سازمان ثبت احوال آمار مرگ و میر را اعلام نمی کند؟ گفت: روز گذشته آمار اعلام شد.  در کل کشور 140 هزار تخت وجود دارد،   اکثر تخت ها خالی است. آمار مرگ و میر را نمی توان مخفی کرد. 10 هزار تخت درخواست داشتیم که 28 هزار تخت آماده شد.

حریرچی درباره دغدغه های مالی وزارت بهداشت گفت: روز گذشته مبلغ 4هزار میلیارد به حساب این وزارتخانه واریز شد.

شب های قدر همچون سال های قبل برگزاری نمی شود

برای مردم شب های قدر از اهمیت بالایی برخوردار است، او درباره برگزاری این جلسات گفت: پیرو نظرات رهبر معظم انقلاب جلسه ای با حضور وزیر بهداشت برگزار شد. که براساس آن پروتکل ها نحوه برگزاری شب هایی قدر اعلام شد. همچنین تدابیری دراین باره اندیشیده شده است. البته برگزاری شب های احیا بر اساس پروتکل هاوزارت بهداشت خواهد بود.

 به گفته این مقام مسئول شب های قدر امسال همچون سال های گذشته نیست و مسئولیت آن برعهده روحانیون خواهد بود، چون این افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی از اهمیت برخوردار هستند.

حریرچی گفت: چگونگی برگزاری شب های قدر براساس پروتکل و اقدامات از سوی صدا و سیما اعلام می شود.البته درباره اماکن زیارتی تصمیمات با تاخیر انجام می شود.

او درباره شبکه بهداشتی افزود: این شبکه در دهه 60 و 70 تشکیل شد. در آن دوران این شبکه در راستای خدمات رسانی به جمعیت روستایی کشور تشکیل  و اقدامات مناسب از جمله کنترل بیماری های عفونی، بهداشت کودکان و مادران و به نوعی تمدن سازی انجام داد. درسال‌های اخیر به پوشش دهی شهرها و حاشیه شهرها با سیستم مراقبین سلامت پرداختیم. و اقدامات مناسبی درراستای طرح تحول سلامت انجام شد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: باحضور وزیر بهداشت در وزارتخانه شعار هر استان یک پایگاه سلامت طراحی شد که در سه استان به شکل پایلوت در حال اجراست. هم اکنون مقام معظم رهبری به تقویت شبکه بهداشتی و درمان تاکید کردند. در شبکه بهداشت هر فردی باید یک مسئول سلامت داشته باشد این فرد در روستا بهورز و در شهر مراقبان سلامت هستند.

غربالگری نشان از اعتماد مردم دارد

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: تاکنون در دور نخست غربالگری به 87 میلیون نفر زنگ زده شده است.  در کمپین پویش فشار خون نیز 87 میلیون نفر در عرض یک ماه به فعالیت می پرداختند. در مرحله دوم 32 میلیون نفر از افراد بالای 15 سال تحت پوشش قرار گرفتند.

کرونا و پاییز

این مقام مسئول درباره شیوع کرونا در پاییز افزود: مقام معظم رهبری نیز  احتمال شیوع کرونا را در پاییز  را مطرح کردند.ویروس های تنفسی همچون آنفلونزا و سرماخوردگی در فصل های سرد سال سرایت می کنند. تا زمانی که واکسن دارو کشف نشده امکان شیوع این بیماری در فصل سرما وجود دارد. البته تدابیر دراین باره اندیشیده شده است.

مدارس باز می شوند

این مقام مسئول تاکید کرد: از هفته آینده مدارس برای رفع اشکال باز می‌شود و الزامی برای حضور دانش آموزان  نیست و فقط برای رفع اشکال است. مطمئن هستیم که  با رعایت تدابیر این حضور انجام می شود. به مدارس پروتکل ابلاغ می شود. بیشتر دروس عملی مورد بررسی قرار می گیرد.

حریرچی درباره محدودیت های ناشی از کرونا گفت: تا وقتی واکسن یافت نشود و ویروس تغییر ماهیت ندهد محدودیت ها وجود دارد.

 او افزود: تاکنون در بین کسبه  2200 ثبت الکترونیکی انجام شده است. مردم، کسب و کارهایی را که پروتکل را رعایت نمی کنند اطلاع رسانی کنند.این در حالی است که 62 درصد کسبه تهران پروتکل ها را رعایت کرده اند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: افراد می توانند درصورت مشاهده‌ی عدم توجه به پروتکل های بهداشتی از سوی کسبه از طریق بارکد یا سامانه 190 فرد خاطی را به وزارت بهداشت معرفی کند.همچنین می توانند نرم افزار ماسک را دانلود کرده و وضعیت کرونا را شناسایی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز