رئیس انستیتو پاستور ایران:

تست‌های سرولوژیک برای تشخیص کرونا کافی نیستند/بزودی برخی کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرند/ واکسن آنفلوانزا براساس حدس و گمان تولید می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۳:۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۰۰۱۱۸۵
تست‌های سرولوژیک برای تشخیص کرونا کافی نیستند/بزودی برخی کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرند/ واکسن آنفلوانزا براساس حدس و گمان تولید می‌شود
علیرضا بیگلری از اقدامات انجام شده برای رسیدن به واکسن کرونا و ساخت آن در کشور خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، در نشست خبری مجازی گفت: امروز با تکیه بر دانش بومی به این توانایی رسیدیم که در تمام استان های کشور تست های تشخیصی انجام دهیم.

او افزود: در حال حاضر  تعداد آزمایشگاه های ما از 3 به 120 آزمایشگاه رسیده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: دو تست مولکولی و سرولوژیک انجام می شود که علاوه بر نشان دادن وجود ویروس کرونا، تست سرولوژیک می تواند میزان آنتی بادی خون را مورد سنجش قرار دهد و اینکه کسی ویروس داشته یا خیر را نشان می دهد.

او خاطر نشان کرد: تست های مولکولی قوی ترین تست است که در همان روزهای اول به عنوان تست اصلی انتخاب شد.

بیگلری با اشاره به گرفتن تست از بستگان افراد مبتلا به کرونا گفت: توانایی گرفتن تست از افراد بی علامت را داریم و تاکنون هم این کار انجام شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: تست های آنتی بادی فقط مواجهه‌ی افراد با ویروس را نشان می دهد اما تست های مولکولی قطعی ترین راه تشخیص وجود کروناست.

او گفت: باتوجه به غربالگری های صورت گرفته، امیدواریم در سه ماه آینده به تصویر انتقال ویروس در کشور دست یابیم.

بیگلری تصریح کرد: انجام تست سرولوژیک به تنهایی کافی نیست بلکه در کنار آن باید تست مولکولی هم انجام شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفت به بخشی از آزمایشگاه های خصوصی مجوز دهد تا هنگامی که سیستم دولتی نتوانست از پس تعداد نمونه ها بربیاید آن ها وارد عمل شوند اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

بیگلری بیان کرد: تست هایی که در انستیتو پاستور انجام می‌شود کاملا رایگان است.

او ادامه داد: باوجود اینکه گفته شده کیت های ساخت کشور بهتر از نمونه های خارجی است اما آزمایشگاه های خصوصی کیت هایی که از خارج و یا داخل دریافت می کنند، همه آنها مورد تائید است.

بیگلری افزود: در حال حاضر به دنبال کیت هایی هستیم که آنفولانزا و کرونا را همزمان تشخیص دهیم. 

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به قوی بودن بدن کودکان دربرابر ویروس کرونا گفت: تاکنون تمرکز بالایی بر تست کودکان نداشتیم اما تا 8 هفته آینده به اندازه کافی روی کودکان تست می کنیم.

بیگلری با بیان اینکه باید نحوه نمونه گیری درست باشد گفت: گاهی می بینیم یک نمونه مثبت است اما آزمایش بعدی که نادرست گرفته می شود نتیجه آن منفی در می آید به همین دلیل است که درصد خطا افزایش یافته است.

او تصریح کرد: گاهی در انتهای بیماری، ویروس وجود ندارد اما ژنوم هنوز باقی مانده به همین دلیل تست مثبت نشان داده می شود.

بیگلری در رابطه با وضعیت کیت های تشخیصی در دنیا اظهار کرد: قیمت کیت ها در بازار جهانی متفاوت است و از 8 یورو تا 30 یورو وجود دارد.

او افزود: پروتکل ما،  بر اساس پروتکل برلین تعیین شده است. که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته به طوری که هر کیتی که می خواهیم وارد کنیم بر اساس این پروتکل سنجیده می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اجتماعی برنا مبنی بر وضعیت تولید واکسن آنفلوانزا در فصل پاییز گفت: هر ساله تولید واکسن آنفولانزا بر اساس حدس و گمان انجام می شود و پاییز که به اتمام می رسد، می توانیم رمز و راز آن را کشف کنیم.

بیگلری اظهار کرد: امسال هر آنفلوانزایی که در کشور شیوع پیدا کند قطعا کار سختی را در پیش روی ما قرار خواهیم داد. اما بهترین راه نجات، انجام آزمایش های مولکولی است. اگر در پاییز با همزمانی ویروس کرونا و آنفلوانزا مواجه شویم، اضطراب روزهای اول را مشاهده نمی کنیم.

او در خصوص کاهش درصد خطای کیت ها گفت:اساس کاهش خطای کیت ها نمونه گیری صحیح است به طوری که باید نمونه از گلو و بینی گرفته شود و در سریع ترین زمان به آزمایشگاه برسد تا کیفیت خود را از دست ندهند.

رئیس انستیتو پاستور اظهار کرد: از نظر اشراف عملیاتی و تسلط کار آزمایش و درمان وضعیت ما با روزهای اول قابل مقایسه نیست و در حال حاضر مسلط تر هستیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز