رویدادهای اجتماعی هفته؛

زلزله، لرزه به جان پایتخت‌نشینان انداخت/ ادعای ازدواج موقت با دختر ۹ساله/ بازگشایی مساجد در شب‌های قدر/ آتش به جان بازار تهران افتاد

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۲۳:۲۳:۳۶
کد خبر: ۱۰۰۱۸۷۲
زلزله، لرزه به جان پایتخت‌نشینان انداخت/ ادعای ازدواج موقت با دختر ۹ساله/ بازگشایی مساجد در شب‌های قدر/ آتش به جان بازار تهران افتاد
در این گزارش مهم‌ترین و جنجال برانگیزترین اخباری که طی هفته گذشته در رسانه ها منتشر شده است را با هم خواهیم خواند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات مهم حوزه اجتماعی به شرح زیر است:

کابوس هفته‌: دوباره کرونا

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، دیروز در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: تاکنون تعداد ۱۱۲۷۲۵ نفر در ایران مبتلا به ویروس کووید 19 هستند و از این تعداد ۶۷۸۳ نفر جان‌ باختند اما خوشبختانه ۸۹۴۲۸ نفر از مبتلایان این بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

تمهید هفته: بازگشایی مساجد در شب‌های قدر

برگزاری مراسم لیالی قدر در مساجد، به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا طی جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت به‌شرط رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تصویب و مراسم احیای شب‌های با عظمت قدر با حضور مومنان برگزار شد.

سعید نمکی روز گذشته در خصوص برگزاری این مراسم گفت: تصمیم سخت و پر ریسکی را برای بازگشایی مساجد گرفتم که برخی همکاران ایراداتی را به این موضوع داشتند اما در شب مبارک قدر مردم مرا مقابل همکارانم روسفید کردند و جز یک مورد در یکی از شهرستان‌ها، سایر مراسم‌ها با رعایت حداکثر اصول برگزار شدند.

جنجال هفته: ادعای ازدواج با دختر ۹ ساله

در هفته گذشته فیلمی مبنی بر ادعای مردی در خصوص ازدواج موقتش با یک دختر ۹ ساله در فضای مجازی جنجال به پا کرد.

حبیب‌اله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، درباره این فیلم منتشر شده گفت: پس از مشاهده این فیلم سریعا با مقامات دادگستری و قوه قضاییه تماس گرفتیم و از آنها درخواست کردیم تا با فردی که تصویرش در این فیلم دیده می‌شود، برخورد قضایی صورت گیرد.

او افزود: همچنین در صورتی که خبر منتشر شده در این فیلم صحت داشته باشد با پدر و برادر آن دختر بچه نیز برخورد شده و اقدامات قضایی برای آنها نیز صورت بگیرد.

مسعودی فرید ادامه داد: پس از پیگیری مجدد از سوی مسئولان دادگستری اعلام شد که قرار بازداشت فردی که تصویرش در این فیلم دیده می‌شود از سوی دادستان صادر شده است.

ترس هفته: تهران بر مدار لرزه

بامداد 19 اردیبهشت ماه تهرانیان با وحشت وقوع زمین لرزه بزرگ 5/1 ریشتری با مرکز دماوند تهران و چندین شهر اطراف مواجه شدند. ترس از این اتفاق بسیاری از پایتخت نشینان را به خیابان ها کشاند.

اما این تنها زلزله تهران در آن شب نبود و چندین و چند پس زلزله به دنبال داشت که بزرگترین آن 3/9 ریشتر بود.

پس از زلزله پایتخت شایعات متعددی مبنی بر فعال شدن آتشفشان دماوند دست به دست شد.

در این راستا مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با خبرگزاری برنا گفت: آتشفشان دماوند یک مجموعه‌ای است که همیشه فعال بوده و بر ساختارهای اطراف خود تاثیر می‌گذارد به طوری که گسل‌های اطراف کوه دماوند از جمله لار، کندوان، مُشا و... تحت تاثیر فعل و انفعالات این کوه است اما به دلیل کمبود اطلاعات از فرایندهای دماوند اطلاع دقیقی نداریم. دماوند باعث لرزه خیز شدن یک گسل نمی‌شود، دماوند می‌تواند ریتم اتفاقات پیرامون خود را تغییر دهد برای مثال زلزله‌ای که قرار است 100 سال دیگر رخ دهد ممکن است با این فعالیت‌ها چند سال بعد اتفاق بیفتد.

همچنین علی سلطانپور، مدیر آبنگاری و جزرومدی سازمان نقشه‌برداری کشور، از همزمانی زلزله 5/1 ریشتری دماوند با پدیده supermoon سخن گفت و افزود: پدیده supermoon یا ابر ماه وقتی اتفاق می‌افتد که ماه کامل و در نزدیکترین فاصله از زمین است.

به گفته او، در این حالت نیروی جزرومدی به حداکثر خود می‌رسد و ما امروز و امشب بالاترین مد و پایین ترین جزر را در آبهای جنوب کشور داشتیم.

سلطانپور افزود: توجه کنید که نیروی جزر و مد قویترین نیرویی است که به زمین وارد می‌شود و باعث دفورمیشن آن می‌شود؛ بنابراین می‌تواند به عنوان یک نیروی محرکه در فعال سازی نیروی ذخیره شده در گسل‌ها عمل کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران در خصوص خسارات و تلفات جانی و مالی این زلزله گفت: بر اثر وقوع این زلزله در منطقه دماوند و تهران و حاشیه برخی از شهرهای در مسیر گسل این زمین لرزه، یک پیرمرد ۶۰ ساله بر اثر فرار از منزل و آسیب دیدن سر وی، جان خود را از دست داد و ۳۳ نفر نیز مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

آزادی هفته: سفرهای هوایی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در روز 20 اردیبهشت گفت: محدودیت‌هایی که در پروازهای کیش اعمال شده بود، پس از برقرار شدن امکان سفرهای استانی، برداشته شد.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در 22 اردیبهشت اعلام کرد: با پیگیری‌های این شرکت، موافقت مقامات بهداشتی و صدور مجوز پرواز از سوی هواپیمایی کشوری هلند، "هما" پروازهای برنامه‌ای خود را مجدداً به فرودگاه آمستردام برقرار می‌کند.

شاکی هفته: پسر قالیباف

الیاس قالیباف از محمدعلی نجفی شکایت کرد و داماد او علیرضا ببری در این باره گفت: حراست شهرداری تهران در زمانی که محمدعلی نجفی، شهردار تهران بود گزارشی را در خصوص احتمال سوءاستفاده موسسه شمس الشموس تهیه می‌کند که بر مبنای آن گزارش شهردار تهران به وظیفه خود عمل کرده و گزارشی از احتمال تخلف را به مراجع قضایی ارسال می‌کند.

او افزود: این پرونده در حال حاضر فریز شده و جوابی تاکنون دریافت نشده است.

 ببری تصریح کرد: اما بدون اینکه نتیجه آن شکایت مشخص شود الیاس قالیباف، فرزند شهردار اسبق پایتخت، شکایت می‌کند که به او تهمت و افترا زده شده است.

او ادامه داد: در حالی که تا زمانی که دادگاه به آن پرونده رسیدگی نکرده باشد تهمت معنا ندارد.

برنامه آموزشی هفته: امتحانات غیر حضوری

طبق بخشنامه‌ای که به مدارس اعلام شده ارزشیابی پایانی نوبت دوم (خرداد) پایه‌های هفتم، هشتم متوسطه اول و دهم، یازدهمِ متوسطه دوم، غیرحضوری برگزار می شود.

شکست هفته: شکست کرونا توسط پیرزن 113ساله

مقام‌های بهداشتی در اسپانیا می‌گویند یک زن ۱۱۳ ساله که تصور می‌شود پیرترین زن در این کشور باشد پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته است.

آتش هفته: بازار تهران

در هفته گذشته گنبد مسجد مالک اشتر ستاد ناجا در آتش سوخت. همچنین ساعت 10:11صبح چهارشنبه 24 اردیبهشت محدوده بازار تهران، خیابان 15 خرداد، در نزدیکی تکیه دولت آتش گرفت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره اظهار کرد: محل آتش سوزی یک پاساژ چهار طبقه بود که محل کارگاه تولید طلا و زیورآلات بود. در طبقه منفی یک این ساختمان آتش سوزی رقم خورده بود و در زمان رسیدن به محل کاملا شعله‌ور بود.

او افزود: 11 سیلندر گاز اکسیژن در محل آتش سوزی وجود داشت که هر لحظه امکان انفجار آن‌ها وجود داشت. به همین دلیل اقداماتی ایمنی از خارج از ساختمان انجام شد و این حادثه منجر به تلفات جانی نشد و مصدومی در پی نداشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز